QSC DCA 1644 Manuel utilisateur

Catégorie
Amplificateurs audio
Taper
Manuel utilisateur
1
DCA 1222
DCA 1622
DCA 2422
DCA 3022
DCA 3422
DCA 1824
DCA 1644
DCA
Digital Cinema Amplifiers
TD-000075-00
Rev. F
User Manual
Manuel de
l’utilisateur
Bedienhandbuch
Manual del Usuario
*TD-000075-00*
Erklärung der
Bildsymbole
Das Blitzzeichen innerhalb eines
gleichseitigen Dreiecks warnt den
Benutzer vor nicht isolierter,
gefährlicher Spannung im Inneren
des Gerätes. Diese Spannung ist
hoch genug, um Personen durch
elektrischen Schlag zu gefährden.
Das Ausrufungszeichen innerhalb
eines gleichseitigen Dreiecks weist
den Benutzer auf wichtige
Bedienungs- und
Wartungsanweisungen hin, die in
den gerätebegleitenden Unterlagen
aufgeführt sind.
Explicación de
símbolos
El rayo dentro de un tríangulo
equilátero alerta al usuario de la
presencia de voltaje peligroso no
aislado dentro del producto, que
puede tener un nivel suficiente para
constitutuir un riesgo de descarga
eléctrica para el usario.
El signo de exclamación inscrito en
un triángulo equilátero alerta a los
usuarios de la presencia de
instrucciones importantes de
funcionamiento y mantenimiento
(servicio) en la literatura que
acompaña al producto.
Explication des
symboles graphiques
Le symbole éclair avec pointe de
flèche à l'intérieur d'un triangle
équilatéral est utilisé pour alerter
l'utilisateur de la présence à
l'intérieur du coffret de "tension non-
isolée dangereuse" d'ampleur
suffisante pour constituer un risque
de choc électrique pour l'être
humain.
Le point d'exclamation à l'intérieur
d'un triangle équilatéral est employé
pour alerter les utilisateur de la
présence d'instructions importantes
pour le fonctionnement et l'entretien
(service) dans les documents
accompagnant l'appareil.
ATTENTION: Pour éviter les
risques de choc électrique, ne
pas enlever le couvercle. Cet
appareil ne comporte aucune
pièce pouvant être réparée par
l'utilisateur. Confier l'entretien
à un technicien qualifié.
AVERTISSEMENT: Pour éviter le
risque de choc électrique ou
d'incendie, n'exposez cet
appareil ni à l'humidité exces-
sive ni aux projections d'eau
(pluie, ruissellement, etc …)
VORSICHT: Um Gefährdung
durch elektrischen Schlag zu
vermeiden, darf das Gehäuse
nicht geöffnet werden. Es
befinden sich keine vom
Benutzer reparierbaren Teile im
Inneren des Gerätes. Über-
lassen Sie jegliche Reparatur
dem qualifizierten Fachmann.
WARNUNG: Um die Gefahr eines
Brandes bzw. eine Verletzung
durch elektrischen Schlag zu
vermeiden, sollten Sie das Gerät
niemals Regen oder Feuchtig-
keit aussetzen.
PRECAUCIÓN: Para reducir el
riesgo de alguna descarga
eléctrica, no quite la tapa. El
usario no debe ajustar los
componentes internos. Para
mantenimiento solicite la ayuda
de personal cualificado.
AVISO: Para evitar un incendio
o una descarga eléctrica, no
exponga este equipo a la lluvia
o humedad.
ATTENTION!
RISQUE DE CHOC ÉLECTRIQUE
NE PAS OUVRIR
VORSICHT
GEFAHR EINES ELEKTRISCHEN
SCHLAGES. NICHT ÖFFNEN!
PRECAUCIÓN
RIESGO DE DESCARGA ELÉCTRICA.
NO LO ABRA.
Important Safety Precautions & Explanation of Symbols
1- Read these instructions.
2- Keep these instructions.
3- Heed all warnings.
4- Follow all instructions.
5- WARNING: To prevent fire or electric shock, do not expose this equipment to rain or moisture. Do not use this
apparatus near water.
6- Clean only with a dry cloth.
7- Do not block any ventilation openings.
8- Do not install near any heat sources such as radiators, heat registers, stoves, or other apparatus (including
amplifiers) that produce heat.
9- Do not defeat the safety purpose of the polarized or grounding-type plug. A polarized plug has two blades with
one wider than the other. A grounding plug has two blades and a grounding prong. The wide blade or third prong
are provided for your safety. If the provided plug does not fit your outlet, consult an electrician for the replacement
of the obsolete outlet.
10- Protect the power cord from being walked on or pinched, particularly plugs, convenience receptacles, and the
point where they exit from the apparatus.
11- Use only attachments/accessories specified by QSC Audio Products, Inc.
12- Use only with hardware, brackets, stands, and components sold with the apparatus or by QSC Audio Products,
Inc.
13- Unplug the apparatus during lightning storms or when unused for long periods of time.
14- Refer all servicing to qualified service personnel. Servicing is required when the apparatus has been damaged
in any way, such as power supply cord or plug is damaged, liquid has been spilled or objects have fallen into the
apparatus, the apparatus has been exposed to rain or moisture, does not operate normally, or has been dropped.
The exclamation point within an equilateral triangle is intended to alert the user to the
presence of important operating and mainte-nance (servicing) instructions in this
manual.
The lightning flashes printed next to the OUTPUT terminals of the amplifier are intended
to alert the user to the risk of hazardous energy. Output connectors that could pose a risk
are marked with the lightning flash. Do not touch output terminals while amplifier power
is on. Make all connections with amplifier turned off.
The lightning flash with arrowhead symbol within an equilateral triangle is intended to
alert the user to the presence of uninsulated “dangerous” voltage within the product’s
enclosure that may be of sufficient magnitude to constitute a risk of electric shock to
humans.
CAUTION: TO REDUCE THE RISK OF ELECTRIC SHOCK, DO NOT REMOVE THE COVER. NO
USER-SERVICEABLE PARTS INSIDE. REFER SERVICING TO QUALIFIED PERSONNEL.
WARNING: To prevent fire or electric shock, do not expose this equipment to rain or
moisture.
CAUTION
RISK OF ELECTRIC SHOCK
DO NOT OPEN
3
Safe operating levels ............................................. 25
Niveaux d'utilisation sécuritaires
Betriebspegel
Niveles adecuados de operación
APPLICATIONS .................................................26–28
APPLICATIONS
ANWENDUNGSBEISPIELE
APLICACIONES
TROUBLESHOOTING ....................................... 29–32
DÉPANNAGE
FEHLERBEHEBUNG
SOLUCIÓN DE PROBLEMAS
Problem:
no sound .................................................. 29
Problème:
pas de son
Problem:
kein Ton
Problema:
no hay sonido
Problem:
distorted sound ......................................31
Problème:
son distortionné
Problem:
Verzerrungen
Problema:
sonido distorsionado
Problem:
no channel separation .......................... 31
Problème:
pas de séparation des canaux
Problem:
keine Kanaltrennung
Problema:
no hay separación entre los canales
Problem:
hum .......................................................... 32
Problème:
ronflement
Problem:
Brummen
Problema:
zumbidos
Problem:
hiss ........................................................... 32
Problème:
sifflement
Problem:
Rauschen/Zischen
Problema:
ruido (
hiss
)
Problem:
squeals and feedback ........................... 32
Problème:
bruits et effet Larsen
Problem:
Pfeifen und Rückkopplungen
Problema:
chillidos y retroalimentación
INNER WORKINGS ............................................ 33,34
SOUS LE CAPOT
INNERER AUFBAU
OPERACIÓN INTERNA
SPECIFICATIONS .............................................. 35–38
SPÉCIFICATIONS
TECHNISCHE DATEN
ESPECIFICACIONES
WARRANTY INFORMATION ................................. 39
INFORMATIONS DE GARANTIE
GARANTIE-BEDINGUNGEN
INFORMACIÓN DE GARANTÍA
ADDRESS & TELEPHONE INFORMATION .......... 40
ADRESSE POSTALE ET NUMÉROS
ADRESSE UND TELEFONNUMMERN
DIRECCIÓN Y TELÉFONO
Explanation of graphical symbols...................... 2
Explication des symboles graphiques
Erklärung der Bildsymbole
Explicación de símbolos
TABLE OF CONTENTS .............................................. 3
Table des matières
Inhaltsverzeichnis
Tabla de las materias
Declaration of Conformity ..................................... 4
Déclaration de Conformité
Konformitätserklärung
Declaración de Conformidad
INTRODUCTION ................................................... 5–8
AVANT-PROPOS
EINFÜHRUNG
INTRODUCCIÓN
Front panel .................................................................7
Panneau avant
Vorderseite
Panel frontal
Rear panel .................................................................8
Panneau arrière
Rückseite
Panel posterior
FEATURES & SETUP ...........................................9–16
CARACTÉRISTIQUES ET LEUR UTILISATION
AUSSTATTUNG & EINSTELLUNGEN
CARACTERÍSTICAS Y AJUSTES
Clip limiter .................................................................9
Limiteur d'écrêtement
Clip Limiter
Limitador de picos
Input filter ................................................................10
Filtres d'entrée
Eingangsfilter
Filtro de entrada
Parallel input mode................................................ 11
Mode entrées parallèles
Eingangsparallelschaltung
Modo de entradas paralelas
Bridge mono mode .................................................13
Mode ponté mono
Monobrückenbetrieb
Modo puenteado en mono
What are the differences among Stereo,
Parallel Input, and Bridge
Mono modes?................................................. 15
Modes stéréo, parallèle et ponté, quelles sont
les différences?
Unterschiede zwischen Stereo-, Parallel- und
Monobrückenbetrieb
¿Cuáles son las diferencias entre los modos Estéreo,
Entradas Paralelas y Puenteado en Mono?
INSTALLATION ........................................................17
INSTALLATION
EINBAU
INSTALACIÓN
CONNECTIONS .................................................18–22
CONNEXIONS
ANSCHLÜSSE
CONEXIONES
Inputs ........................................................................ 18
Entrées
Eingänge
Entradas
Speakon™ outputs .................................................20
Sorties Speakon™
Speakon™ Ausgänge
Salidas Speakon™
Barrier strip outputs .............................................. 21
Bornes à écrou
Anschlussklemmen
Terminales con tornillo
Operating voltage (AC mains) .............................. 22
Tension d’utilisation (alimentation CA)
Netzanschluß
Voltaje de operación (CA principal)
DataPort ................................................................... 22
Port de données
DataPort
Puerto de datos
OPERATION ....................................................... 23–25
UTILISATION
BETRIEB
OPERACIÓN
AC power switch ....................................................23
Interrupteur d'alimentation CA
Netzschalter
Interruptor de encendido
LED indicators .........................................................23
Indicateurs DEL
LED-Anzeige
Indicadores LED
Gain controls........................................................... 23
Contrôles de gain
Verstärkungsregler
Controles de ganancia
Security panel .........................................................24
Panneau de securité
Sicherheitsabdeckung
Panel de seguridad
Fan cooling .............................................................. 25
Ventilation
Lüfterkühlung
Ventilación
TABLE OF CONTENTS TABLE DES MATIÈRES INHALTSVERZEICHNIS TABLA DE LAS MATERIAS
5
INTRODUCTION
EINFÜHRUNG
INTRODUCCIÓNAVANT-PROPOS
© Copyright 1998, 1999, 2005, 2007, QSC Audio Products, Inc.
QSC® is a registered trademark of QSC Audio Products, Inc.
“QSC” and the QSC logo are registered with the U.S. Patent and Trademark
Office.
All other trademarks are the property of their respective owners.
Left: the front panel of a DCA amplifier
A gauche: le panneau avant d’un amplificateur DCA
Links: die Vorderseite eines DCA-Verstärkers
Izquierda: el panel frontal de un amplificador DCA
Right: a DCA amplifier with security panel installed
A droite: le panneau avant avec plaquette protectrice installée
Rechts: ein DCA-Verstärker mit Sicherheitsabdeckung
Derecha: un amplificador DCA con el panel de seguridad instalado
Spécifiquement conçus pour les
applications de cinéma, les
amplificateurs de série DCA pour
cinéma numérique combinent la
technologie de circuit d’alimentation à
découpage PowerLight de QSC à
des circuits audio de haute
performance, qui allient la qualité
sonore des amplificateurs de studio
à la robustesse des amplificateurs de
tournée. Ces amplificateurs sont
refroidis par ventilateur, n’occupent
que deux espaces verticaux dans les
bâtis, et fournissent un niveau de
puissance sans précédent dans un
châssis robuste et compact.
Aux 5 modèles à deux canaux
viennent s'ajouter 2 modèles à 4
canaux qui offrent une solution très
compacte pour les installations de
cinéma multi-canal. Les quatre
canaux des amplificateurs DCA 1824
et DCA 1644 sont arrangés de façon
à ce que, comme les amplis 2 canaux,
ils puissent être utilisés en mode
parallèle ou ponté mono, joignant les
canaux 1 et 2, ou les canaux 3 et 4.
Specially designed for cinema
applications, the DCA Series
Digital Cinema Amplifiers
combine QSC's PowerLight
technology and a refined audio
structure to provide studio-quality
performance with touring-quality
reliability. These fan-cooled, 2-RU,
amps provide unprecedented power
in a strong, compact chassis.
In addition to the five two-channel
models, two new full-featured four-
channel models offer very compact
solutions for multi-channel cinema
audio amplification. The four
channels of the DCA 1824 and
DCA 1644 are arranged so that like
the two-channel versions, they can
be operated in parallel and bridged
mono, pairing Channel 1 with
Channel 2, and Channel 3 with
Channel 4.
Speziell für Kinoanwendung entwickelt,
bietet die DCA- (Digital Cinema
Amplifiers) Serie die PowerLight.
Technik in Verbindung mit
studiotauglicher Tontechnik und
Zuverlässigkeit aus dem harten
Tourneegeschäft. Diese lüftergekühlten
Verstärker im 2 HE-Chassis bieten
unvergleichliche Leistung in einem
äußerst kompankten und robusten
Gehäuse.
Zusätzlich zu den fünf Zweikanal-
Verstärkern eröffnen zwei neue
Vierkanal-Verstärker neue
Möglichkeiten für Mehrkanal-
Kinoverstärkung. Die jeweils vier
Kanäle der DCA-1824 und DCA-
1644 können wie auch die
Zweikanal-Versionen im Parallel-
und Mono-Brückenmodus betrieben
werden, z.B. Kanal 1 mit Kanal 2,
und Kanal 3 mit Kanal 4.
Especialmente diseñados para
aplicaciones en cines, la serie de
amplificadores DCA Series Digital
Cinema Amplifiers combina la
tecnologia PowerLight y una
estructura de audio que proporciona
calidad de estudio con la
confiabilidad de sistemas para giras.
Estos amplificadores con
enfriamiento por ventiladores y que
ocupan dos espacios en un rack,
ofrecen una increíble potencia en un
compacto y resistente armazón.
Además de los cinco modelos de dos
canales, tenemos dos nuevos
modelos de cuatro canales con
características completas,
ofreciendo así, soluciones prácticas
para la amplificación de canales
múltiples de audio en cinemas. Los
cuatro canales de los DCA1824 y
DCA1644 están dispuestos de la
misma forma que en las versiones
de dos canales, y pueden operarse
en paralelo y en mono puenteado,
uniendo el canal 1 con el canal 2, y
el 3 con el 4.
6
Caractéristiques
5 modèles à deux canaux, et 2
modèles à 4 canaux
Sorties sur bornes à vis et prises
Speakon*
Appel de courant nul à l’allumage,
ce qui prévient la rupture
inopportune des disjoncteurs
Port de données pour
séparateurs de fréquences et
contrôle à distance
Limiteurs d’écrètement
individuels, commutables par
l’utilisateur
Filtres passe-haut commutables,
avec choix de coupures à 30 ou
50 Hz
Utilisation en modes stéréo (deux
canaux), entrées parallèles, ou
ponté mono
Entrées symétriques: XLR*, ¼”
(6.3 mm)*, et bloc détachable
“Euro-style”
Contrôles de gain affleurants à
déclics avec plaquette de sécurité
Indicateur à DEL sur le panneau
avant pour l’alimentation,
présence de signal, niveau -20 et
-10 dB, écrètement/protection,
entrées parallèles et mode ponté
mono
Bloc d’alimentation à découpage
haute performance utilisant la
technologie PowerLight exclusive
à QSC
Ausstattungsmerkmale
Fünf 2-Kanal- und zwei 4-Kanal-
Typen
Neutrik Speakons* und
Ausgangsklemmen
Kein Einschalthochstrom
DataPort für Kontrolle und
Frequenzweichzubehör
Unabhängige, abschaltbare
Spitzenbegrenzer
Einstellbare Hochpassfilter: 30
oder 50 Hz Eckfrequenz
Stereo (Zweikanal)-, Parallel- oder
Mono Brückenbetrieb
Symmetrische Eingänge—XLR*,
Stereoklinke*, und Euroblock
(Phönix) Anschlußstecker
Rasterpotis mit
Sicherheitsabdeckung
LED Frontanzeigen für: Power,
-20 dB, -10dB und Clip/Protect,
parallelen und
Monobrückenbetrieb
QSC's PowerLight Netzteile
Características
Cinco modelos de 2 canales, y
dos modelos de 4 canales
Salidas de barrera y Neutrik
Speakon™*
Flujo de corriente en cero para
evitar sobrecargar los circuitos al
momento del encendido
Puerto de datos para crossovers y
monitoreo
Limitador de picos independiente
Filtro de frecuencias graves
seleccionables; con la elección de
atenuación entre 30 ó 50 Hz
Estéreo (dos canales), modos de
operación para entradas
paralelas, o "puenteadas" en
mono
Entradas balanceadas, con
conectores XLR*, ¼" (6.3mm)
TRS*, y terminales de bloque
Controles de ganancia con retén
y panel de seguridad
Indicadores LED en el panel
frontal para encendido, señal de
entrada, niveles de -20 y -10 dB,
para protección/saturación,
entradas paralelas y modo
"puenteado" en mono
Fuente de alimentación con la
tecnología de encendido
PowerLight, exclusiva de QSC
Features
Five 2-channel and two 4-channel
models
Barrier strip and Neutrik
Speakon™* output connectors
Zero inrush current to prevent
tripping circuit breakers at turn-on
Data port for crossovers and
monitoring
Independent, user-defeatable clip
limiters
Fully selectable low-frequency
filter-ing; choice of 30 or 50 Hz
roll-off
Stereo (dual-channel), parallel-
input, or bridged mono operating
modes
Balanced inputs: XLR*, ¼"
(6.3 mm) TRS* and "Euro-style"
detachable terminal blocks
Recessed, detented gain controls
with security cover
Front panel LED indicators for
power, signal, -20 and -10 dB,
clip/protect, parallel inputs, and
bridged mono mode
QSC's exclusive high-perfor-
mance PowerLight switching
technology power supply
INTRODUCTION E I NFÜHRUNG INTRODUCCIÓNAVANT-PROPOS
* 20 Hz–20 kHz @ 1% THD
* 2-channel models only • modèles deux canuax seulment • nur bei Zweikanalversionen • modelos de 2 canales solo
7
Front panel
1. Power switch
2. Cooling vents
3. Gain control (1 per channel)
4.
CLIP
,
-10 dB
,
-20 dB
and
SIGNAL
indicator LEDs, all
channels
5.
POWER
,
BRIDGE
, and
PARALLEL
indicator LEDs
6. Handles
7. Security panel
Panel frontal
1. Interruptor de encendido
2. Rejillas de ventilación
3. Control de ganancia (1 por
canal)
4. Indicadores LED para
CLIP
,
-10 dB
,
-20 dB
y
SIGNAL
(en
todos los canales)
5. Indicadores LED de
POWER
(encendido),
BRIDGE
(puenteado en mono) y
PARALLEL
(entradas paralelas)
6. Asas
7. Panel de seguridad
Panneau avant
1. Commande marche/arrêt
2. Bouches de ventilation
3. Commande de gain (1 par canal)
4. DELs
CLIP
(écrêtage),
-10 dB
,
-20 dB
, et
SIGNAL
(tous les
canaux)
5. DELs
POWER
(alimentation),
BRIDGE
(mode mono ponté), et
PARALLEL
(entrées parallèles)
6. Poignées
7. Plaquette de sécurité
Vorderseite
1. Netzschalter
2. Abluftöffnungen
3. Pegelsteller (1 pro Kanal)
4. LED-Anzeige für
CLIP
,
-10 dB
,
-20 dB
und
SIGNAL
(alle
Kanäle)
5. LED-Anzeige für
POWER
(Betrieb),
BRIDGE
(Mono-Brückenschaltung)
und
PARALLEL
(Eingangsparallelschaltung)
6. Griffe
7. Sicherheitsabdeckung
INTRODUCTION
EINFÜHRUNG
INTRODUCCIÓNAVANT-PROPOS
Two-channel models
Modèles à deux canaux
Zweikanal-Verstärker
Modelos de dos canales
Four-channel models
Modèles à quatre canaux
Vierkanal-Verstärker
Modelos de cuatro canales
8
Rear panel
1. Terminal block inputs
2. DataPort
3. XLR inputs
4. Configuration switch
5. Configuration switch chart
6. TRS inputs
7. Speakon output, Channel 1
plus Channel 2 (4-wire)
8. Speakon output, Channel 2
9. Barrier strip outputs
10. Cooling air inlet vents
11. Serial number label
12. IEC connector for AC power
cable
Panneau arrière
1. Entrées sur blocs détachables
2. DataPort (port de données)
3. Entrées XLR
4. Sélecteur de configuration
5. Diagramme au sélecteur de
configuration
6. Entrées TRS
7. Sortie Speakon (Canal 1 plus
Canal 2) 4-fils
8. Sortie Speakon (Canal 2)
9. Sorties sur bornes à vis
10. Bouches de ventilation
11. Étiquette du numéro en série
12. Connecteur IEC pour cordon
d'alimentaion
Rückseite
1. Euroblock (Phönix)
Anschlußstecker
2. DataPort
3. XLR-Eingänge
4. Konfigurationsschalter
5. Erläuterung des
Konfigurationsschalters
6. Stereoklinken
7. Speakon-Ausgang (Kanal 1 mit
Kanal 2)
8. Speakon-Ausgang (Kanal 2)
9. Schraubklemmanschlüsse
10. Lufteinlaßöffnung
11. Seriennummer
12. IEC Kaltgeräteanschluß
Panel posterior
1. Entradas terminales de bloque
2. DataPort (puerto de datos)
3. Entradas XLR
4. Selector de configuración
5. Esquema del selector de
configuración
6. Entradas TRS
7. Salida Speakon (canal 1 y
canal 2) (4 cables)
8. Salida Speakon (Canal 2)
9. Salidas de barrera
10. Rejillas de ventilación
11. Etiqueta del número de serie
12. Conector IEC para cable de
poder CA
INTRODUCTION
EINFÜHRUNG
INTRODUCCIÓNAVANT-PROPOS
Two-channel models
Modèles à deux-canaux
Zwei-Kanalverstärker
Modelos de dos canales
Four-channel models
Modèles à quatre-canaux
Vier-Kanalverstärker
Modelos de cuatro canales
9
Clip limiter
Description
When the audio signal drives the
amp's output circuit beyond its power
capability, it clips, flattening the peaks
of the waveform. The clip limiter
detects this and quickly reduces the
gain to minimize the amount of
overdrive. To preserve as much of the
program dynamics as possible, limiting
occurs only during actual clipping.
Each channel has its own clip limiter,
and you can switch it on or off
independently, as shown at left.
When to use it
When driving full-range speakers,
clip limiting reduces high frequency
distortion caused by bass overloads.
It also protects high frequency
drivers from excess overdrive and
harsh clipping harmonics.
We recommend using the clip
limiters in all cinema applications.
= NOT APPLICABLE
NON APPLICABLE
NICHT ANWENDBAR
NO APLICABLE
12345678910
CLIP LIMITER ON (CH 1)
CLIP LIMITER ON (CH2)
LF FILTER ON
LF 30 HZ
PARALLEL INPUTS
BR MODE ON
LF 30 HZ
LF FILTER ON
CLIP LIMITER OFF
CLIP LIMITER OFF
LF FILTER OFF
LF 50 HZ
BRIDGE MODE OFF
LF 50 HZ
LF FILTER OFF
STEREO
on • en marche
ein • conectado
off • hors circuit
aus • desconectado
FEATURES & SETUP CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
Limitador de picos
Descripción
Cuando la señal de audio estimula el
circuito de salida del amplificador más
allá de su capacidad de potencia se
satura con los picos de la forma de
onda. El limitador de picos detecta este
fenómeno y rápidamente reduce la
ganancia para minimizar la cantidad de
sobresaturación. Para conservar las
dinámicas del programa al máximo,
la limitación sólo ocurrira durante el
instante mismo de la saturación.
Cada canal tiene su propio limitador
de picos, usted los puede activar o
desactivar independientemente,
como se muestra a la izquierda.
¿Cuándo usarlo?
Cuando se usan bocinas de rango
completo, el limitador de picos reduce
la distorsión de las frecuencias agudas
causada por la sobrecarga de graves.
También protege a los drivers de fre-
cuencias agudas del exceso de satura-
ción y armónicos descontrolados.
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
Limiteur d'écrêtement
Description
Quand le signal audio dépasse la
capacité de puissance du circuit de
sortie de l'amplificateur, le signal est
écrêté, tronquant les pointes de la
forme d'onde. Le circuit limiteur
d'écrêtement détecte cette condition
et réduit rapidement le gain de
l'amplificateur pour minimiser la
surtension. Afin de préserver le
maximum de la dynamique du signal,
le limiteur ne reste en fonction que
pour la durée de l'écrêtement.
Chaque canal est muni de son propre
limiteur, que vous pouvez activer et
désactiver indépendamment, tel
qu'illustré à gauche.
Utilisation
Lors de l'utilisation de l'amplificateur
avec un signal plein registre, le circuit
limiteur réduit la distorsion des hautes
fréquences causée par les surtensions
des basses fréquences. Le circuit
protège aussi les haut-parleurs de
hautes fréquences des surtensions et
des harmoniques dues aux écrêtements.
Nous recommandons l'urilisation des
limiteurs pour toutes les applications
de cinéma.
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
Clip Limiter
Beschreibung
Wenn das Audiosignal die Ausgangs-
verstärker übersteuert, wird das Signal
geklippt, was zu einer Abflachung der
Wellenspitzen führt. Der Clip Limiter
(Spitzenbegrenzer) erkennt dies und
verringert schnell die Verstärkung um
die Stärke der Übersteuerung zu
reduzieren. Um dabei gleichzeitig aber
soviel Dynamik als möglich zu erhalten,
spricht der Spitzenbegrenzer nur
während echter Übersteuerungen an.
Jeder Kanal hat seinen eigenen Limiter,
der wahlweise zu- oder abgeschaltet
werden kann (siehe Zeichnung).
Einsatz des Limiters
Bei der Verwendung von Breitband-
Lautsprechersystemen reduziert der
Einsatz eines Spitzenbegrenzers die
Hochfrequenzverzerrungen, welche von
Übersteuerungen im Bassbereich ver-
ursacht werden. Außerdem werden die
Höhentreiber vor Übersteuerung und
hart geklippten Harmonischen geschützt.
Wir empfehlen die Verwendung
eines Spitzenbegrenzers für alle
Kinoapplikationen.
CAUTION: Clip limiting reduces
extreme overdrive peaks,
allowing a higher average signal
level without audible distortion.
However, increasing the gain
with the clip limiter engaged, until
clipping is again audible, can
double the average output power.
Be careful not to exceed the
power rating of your speakers.
ATTENTION; le circuit de limiteur
d'écrêtement réduit les pointes
de surtension, augmentant le
niveau moyen du signal sans
distortion audible. On peut ainsi
facilement doubler la puissance
moyenne livrée aux haut-
parleurs. Il faut prendre soin
de ne pas excéder la puissance
admissible des haut-parleurs.
ACHTUNG: Der Einsatz eines
Spitzenbegrenzers ermöglicht
eine höheres Durchschnitts-
signal ohne hörbare Verzer-
rungen. Eine Erhöhung der
Verstärkung mit eingeschalt-
etem Clip Limiter kann die durch-
schnittliche Ausgangsleistung
auf das Doppelte erhöhen. Bitte
achten Sie daher darauf, die
Leistungsangaben Ihrer Laut-
sprecher nicht zu überschreiten.
ADVERTENCIA: El limitador de
picos reduce señales extremas
de saturación, permitiendo un
nivel de señal más alto sin
distorsión audible. Sin embargo,
aumentar la ganancia con el
limitador de picos activado
puede doblar la capacidad de
salida. Tenga cuidado de no
rebasar el límite de potencia
de sus bocinas.
Recomendamos usar los limitadores de
clip para todas las aplicaciones en cines.
10
Input filter
Description
The low-frequency (LF) filter rolls off
signals below either 30 Hz or 50 Hz.
This improves bass performance by
limiting sub-audio cone motion,
making more power available for the
speakers' rated frequency range.
The filter settings for each channel are
controlled individually through the DIP
switch settings shown. When the filter
is turned off, a 5 Hz rolloff protects
against DC or deep sub-audio inputs.
When to use it
As a rule, your speakers will sound
better with proper filtering. Unless
you already have filtering in a
preceding device, match the setting
to the low frequency rating of your
speakers. Vented (bass reflex,
ported, etc.) speakers are especially
sensitive to cone over-excursion at
frequencies below their rated limit.
The 50 Hz filter works well with most
compact full-range speakers, such as
surround systems. It has a slight boost
at 100 Hz for greater fullness. The 30 Hz
filter is intended for woofers and large
full-range screen channel speakers.
The "off" position should be used
only for subwoofer systems capable
of response below 30 Hz, or if
preceding devices such as crossovers
already provide adequate filtering.
= NOT APPLICABLE
NON APPLICABLE
NICHT ANWENDBAR
NO APLICABLE
12345678910
CLIP LIMITER ON
PARALLEL INPUTS
BR MODE ON
CLIP LIMITER ON
LF FILTER ON
LF 30 HZ
LF 30 HZ
LF FILTER ON
(CH 1)
(CH 2)
CLIP LIMITER OFF
BRIDGE MODE OFF
CLIP LIMITER OFF
LF FILTER OFF
LF 50 HZ
LF 50 HZ
LF FILTER OFF
STEREO
on • en marche
ein • conectado
off • hors circuit
aus • desconectado
100 20020 Hz 40040
80 1 kHz50050 30030 60
0 dB
-1
-2
-3
-4
-5
-6
+1
Ch. 1
Ch. 2
30 HZ
LF ON
1234567891012345678910
30 HZ
LF ON
100 20020 Hz 40040
80 1 kHz50050 30030 60
0 dB
-1
-2
-3
-4
-5
-6
+1
Ch. 1
Ch. 2
1234567891012345678910
50 HZ
LF ON
50 HZ
LF ON
100 20020 Hz 40040
80 1 kHz50050 30030 60
0 dB
-1
-2
-3
-4
-5
-6
+1
Ch. 1
Ch. 2
12345678910
LF OFF
12345678910
LF OFF
FEATURES & SETUP
Filtro de entrada
Descripción
El filtro de frecuencias graves (LF) le
permite atenuar señales abajo de los
30 Hz ó 50 Hz. Esto mejora el
rendimiento de las frecuencias graves
limitando una porción de audio no
audible que mueve el cono, dejando
más potencia disponible para el
rango de frecuencia de las bocinas.
Los ajustes del filtro para cada canal
se controlan individualmente con el
interruptor tipo DIP, como se describe.
Un atenuador de 5 Hz ofrece protección
contra DC o entradas de frecuencias
ultragraves cuando se apaga el filtro.
¿Cuándo usarlo?
Por regla, sus bocinas sonarán mejor
con el filtro apropiado. A menos que
anteriormente haya utilizado otro
aparato para filtrar y haya igualado las
frecuencias graves de sus bocinas. Las
bocinas con ventilación (como la bass
reflex, ported, etc …) son especial-
mente sensibles al desplazamiento
exagerado de los conos causado por
frecuencias por debajo de su límite.
Los filtros de 50 Hz funcionan bien con
la mayoría de bocinas compactas de
rango completo, como sistemas
suround. Tiene un pequeño aumento en
100 Hz para hacerlo mas completo.
El filtro de 30 Hz está pensado para
woofers y para bocinas de alto
rendimiento con rejillas. La posición
de apagado (off) debe ser usada
únicamente para sistemas de sub-
woofers capaces de una respuesta
inferior a los 30 Hz, o si procesadores
posteriores, como crossovers,
ofrecen filtros apropiados.
CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
Filtres d'entrée
Description
Le filtre passe-haut, lorsqu'activé, réduit
le niveau de signal sous 30 Hz ou 50 Hz.
Ce filtre améliore la performance du
système en limitant le mouvement
excessif du cône du haut-parleur de
basses à des fréquences infrasoniques,
donnant plus de puissance
disponible dans le spectre audible.
Les ajustements des filtres pour chaque
canal se font séparément sur les
interrupteurs tel que montré ci-contre.
Lorsque les filtres sont désactivés, un
filtre passe-haut à 5 Hz entre en
fonction afin de protéger le haut-
parleur contre les tensions continues,
et contre les signaux infrasoniques.
Utilisation
En règle générale, les haut-parleurs
fonctionnent mieux avec un filtre
bien ajusté. A moins que d'autres
équipements en amont dans la
chaîne soient munis de filtre, ajustez
le filtre de votre amplificateur en
accord avec votre haut-parleur. Les
enceintes à évent (bass reflex, etc)
sont particulièrement sensibles aux
surexcursion des cônes aux
fréquences inférieures à la
fréquence d'accord de l'enceinte.
Le filtre à 50 Hz fonctionne bien avec la
majorité des enceintes compactes, tel
les haut-parleurs de surround. Le filtre
fournit une légère hausse autour de
100 Hz, ce qui donne un son plus plein.
Le filtre à 30 Hz est conçu pour les
enceintes de basses et pour les haut-
parleurs principaux derrière l’écran. La
position “dérivation” ne devrait ètre
utilisée qu’avec des haut-parleurs
conçus pour reproduire les signaux
sous 30 Hz, ou encore si un autre
appareil dans a cha”ne est muni d’un
filtre adéquat.
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
Eingangsfilter
Beschreibung
Ein LF- oder Hochpassfilter schneidet
Frequenzen unterhalb 30 Hz, bzw. 50 Hz
ab. Hierdurch wird die Basswieder-
gabe verbessert, da ultratiefe, störende
Frequenzen abgeschnitten werden, und
hierdurch mehr Leistung für die normale
Wiedergabe zur Verfügung steht.
Die Filtereinstellungen werden durch
den links abgebildeten DIP-Schalter
eingestellt. Bei abgeschaltetem Filter
werden die Frequenzen unterhalb
5 Hz unterdrückt, damit ein Schutz
von Gleichspannung und
Infraschallanteilen besteht.
Einsatz des Eingangsfilters
In der Regel werden Ihre Lautsprecher
bei richtiger Filterung besser klingen.
Falls nicht schon an anderer Stelle eine
entsprechende Filterung stattgefunden
hat, stellen Sie die Filterung entsprech-
end dem Frequenzgang Ihrer Laut-
sprecher ein. Belüftete Lautsprecher
(z.B. Bassreflex, etc.) sind ausge-
sprochen empfindlich gegen zu große
Auslenkungen der Membran unterhalb
des spezifizierten Frequenzbereichs.
Der 50 Hz Hochpass arbeitet zufrieden-
stellend mit den meisten Breitband-
lautsprechern, wie sie in Surround-
systemeneingesetzt werden. Er weist
eine leichte Überhöhung bei 100 Hz
auf um einen klanglich volleren Eindruck
zu erzeugen. Das 30 Hz Filter ist für
Woofer und große Breitbandsysteme
gedacht. Die Schalterstellung “OFF”
sollte nur zusammen mit Subwoofer
Systemen verwendet werden, die
tiefere Frequenzen als 30 Hz
verarbeiten können, oder falls eine
entsprechende Filterung in den
vorgeschalteten Frequenzweichen
vorgenommen wurde.
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
11
Parallel input mode
Description
The "Parallel Input" switches let you
operate the amplifier in parallel
mode, delivering the same signal to
two channels without using a
Y-cable. Each channel drives its own
speaker load, with independent gain,
filtering, and clip limiting.
Set switch positions 4, 5, and 6
"ON"
to couple the inputs together.
Turn
the switches off for stereo,
bi-amping, or other 2-channel
modes.
The yellow
PARALLEL
LED
indicator on the front panel warns you
when the switches are set to parallel.
FEATURES & SETUP
= NOT APPLICABLE
NON APPLICABLE
NICHT ANWENDBAR
NO APLICABLE
12345678910
CLIP LIMITER ON
LF FILTER ON
LF 30 HZ
LF 30 HZ
LF FILTER ON
CLIP LIMITER ON
PARALLEL INPUTS
BR MODE ON
CLIP LIMITER OFF
LF FILTER OFF
LF 50 HZ
LF 50 HZ
LF FILTER OFF
CLIP LIMITER OFF
BRIDGE MODE OFF
STEREO
Modo de entradas paralelas
¿Qué es?
El interruptor "Parallel Input" le permite
operar el amplificador en modo
paralelo, enviando la misma señal
hacia ambos canales sin necesidad
de utilizar un cable tipo "Y". Cada
canal controla su propia carga de
bocinas, con ganancia independiente,
filtros y limitador de picos.
Ajuste los selectores 4, 5 y 6 en la
posición de "ON", para acoplar las
entradas. Coloque los interruptores
en la posición de "OFF" para trabajar
en el modo estéreo, biamplificado, o
cualquier otro modo de 2 canales. El
indicador LED amarillo para el modo
PARALLEL
del panel frontal, le
advierte cuando el interruptor ha
sido ajustado en el modo paralelo.
1 señal / 2 canales
Utilice la entrada paralela cuando se
alimentan dos bocinas con una sola
señal de entrada (modo paralelo)
mientras se mantiene control por
separado de la ganancia, los filtros y
la limitación de ambos canales. Use
el modo "puenteado" en mono para
conectar la señal a amplificadores
adicionales por medio de los
conectores extra de entrada.
Los modelos de cuatro canales pueden
operarse en paralelo, con los canales
1 y 2 y/ó 3 y 4 al mismo tiempo.
CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
Mode entrées parallèles
Description
Les interrupteurs "Parallel Inputs" vous
permettent d'utiliser l'amplificateur
en mode parallèle, où le même signal
est livré aux deux canaux sans avoir
à utiliser un câble "Y". Chaque canal
amplifie le signal indépendamment,
avec ajustements propres de gain,
de filtre, et de limiteur.
Ajustez les interrupteurs 4, 5, et 6 en
position "on" pour joindre les entrées des
deux canaux. Laissez les interrupteurs
en position "off" pour utilisation en
mode stéréo, bi-amplification, ou toute
autre application 2 canaux. La DEL
jaune
PARALLEL
sur le panneau avant
allume pour indiquer que l'amplificateur
est réglé en mode parallèle.
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
Parallelbetrieb
Beschreibung
Durch die "Parallel Input" Schalter kann
der Verstärker parallel betrieben werden,
wobei das gleiche Signal beiden Kanälen
zugeführt wird. Jeder Verstärkerkanal
treibt dabei seinen eigenen Lautsprecher
mit unabhängiger Verstärkung,
Filterung und Spitzenbegrenzung.
Stellen Sie die Schalterpositionen 4,
5 und 6 auf "ON" um die Eingänge zu
verkoppeln. Schalten Sie die Schalter
aus für Stereo-, Bi-Amping- oder einen
anderen 2-Kanalbetrieb. Die gelbe
PARALLEL
-LED auf der Frontplatte
leuchtet auf, wenn Parallelbetrieb
gewählt wurde.
Mit parallelgeschalteten Eingängen
können die anderen Eingangsstecker
benutzt werden, um das Signal an
weitere Verstärker zu liefern.
1 signal / 2 Kanäle
Schalten Sie die Eingänge parallel,
wenn zwei Lautsprecher mit einem
Signal angefahren, und dabei aber
separate Verstärkung, Filterung oder
Begrenzung benutzt werden soll.
Bei der vierkanäliger DCA-Modellen
verbinden das obere Set der
Paralleleingangs-DIP-Schalter
Kanäle 1 und 2, und das unterere
Set verbinden Kanäle 3 und 4.
1 signal / 2 channels
Parallel the inputs when you need to
drive two amp channels with one input
signal
(parallel mode)
while keeping
separate control of both channels'
gain, filtering, and limiting, such as in a
surround system.
On four-channel DCA models, the upper
set of parallel input DIP switches join
Channels 1 and 2 in parallel, and the
lower set join Channels 3 and 4.
1 signal / 4 channels
Four-channel models can be
operated in parallel, with channels 1
and 2 and/or 3 and 4 linked together.
To operate all four channels in
parallel, run a pair of wire jumpers
between the corresponding + and -
inputs of Channel 2's and
Channel 3's detachable terminal
blocks. Set both of the amp's DIP
1 signal / 2 canaux
Joignez les entrées (mode parallèle)
quand vous voulez contrôler deux
haut-parleurs avec des ajustements
spécifiques de gain, de filtre et de
limiteur à partir d'un même signal,
comme dans un système
ambiophonique (surround).
Sur le modèles quatre canaux DCA,
le bloc d'interrupteurs supérieur
permet de joindre en mode parallèle
les canaux 1 et 2, le bloc inférieur
joint les canaux 3 et 4.
MODE SWITCHES
MODE SWITCHES
CH1
CH3
INPUT
INPUT
DATA PORT
DATA PORT
OFF
CH2
CH4
INPUT
INPUT
CH1 CH2
CLP ON
CLP ON
30Hz
30Hz
BRMONO
FLT ON
FLT ON
PARALLEL
INPUTS
CH3 CH4
CLP ON
CLP ON
30Hz
30Hz
BRMONO
FLT ON
FLT ON
PARALLEL
INPUTS
CH1
CH3
CH2
CH4
OFF
OFF
OFF
50Hz
50Hz
OFF
OFF
STEREO
OFF
OFF
50Hz
50Hz
OFF
OFF
STEREO
3
MONITOR
4
CH3
CH4
OUTPUT
OUTPUT
CH 1
CH 2
MONITOR
MONITOR
1
2
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
MODE SWITCHES
MODE SWITCHES
CH1
CH3
INPUT
INPUT
DATA PORT
DATA PORT
OFF
CH2
CH4
INPUT
INPUT
CH1 CH2
CLP ON
CLP ON
30Hz
30Hz
BRMONO
FLT ON
FLT ON
PARALLEL
INPUTS
CH3 CH4
CLP ON
CLP ON
30Hz
30Hz
BRMONO
FLT ON
FLT ON
PARALLEL
INPUTS
CH1
CH3
CH2
CH4
OFF
OFF
OFF
50Hz
50Hz
OFF
OFF
STEREO
OFF
OFF
50Hz
50Hz
OFF
OFF
STEREO
3
MONITOR
4
CH3
CH4
OUTPUT
OUTPUT
CH 1CH 1
CH 2
MONITOR
MONITOR
1
2
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Signal in • Entrée du signal •
Signaleingang • Entrada del señal
“PARALLEL INPUTS”
Jumpers
1 signal / 4 canaux
Les modèles quatre canaux peuvent
être utiisés en mode parallèle, avec
les canaux 1 et 2 et/ou 3 et 4 reliés
entre eux.
Pour relier les quatre canaux en
parallèle, installer des barrettes de
liaison entre les bornes + et - des
blocs de raccord détachables des
canaux 2 et 3. Mettre les deux blocs
d'interrupteurs en position
1 signal / 4 Kanäle
Vierkanalversionen können parallel
betriebenwerden mit Kanal 1 und 2
und/oder Kanal 3 und 4 verbunden.
Um alle vier Kanäle im Parallelmodus zu
betreiben, muß eine Doppeldrahtbrücke
zwischen den entsprechenden + und
- Eingängen von Kanal 2 und 3
geklemmt werden. Beide DIP-Schalter
auf Parallel Input. Benutzen Sie
Kanal 1 als Signaleingang.
1 señal / 4 canales
Para operar los cuatro canales en
paralelo, coloque un par de cables,
entre las entradas correspondientes
+ y - del canal 2 y del 3 en la
terminal de bloque.
Coloque ambos interruptores DIP de
los amplificadores en "Parallel
Inputs". Utilice el canal uno para la
entrada de señal.
12
FEATURES & SETUP
CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
Branching to other amps
In addition to parallel mode, you can
parallel the inputs in
bridged mono
mode
to carry the signal to additional
amplifiers through the unused extra
input jacks. This is often called a
"daisy-chain." See page 14 for an
explanation of amp operating modes.
Branching to another amp • Connexion vers un autre ampli •
Verzweigung zu einem anderen Verstärkern • Extendiendose a
un otro amplificador
NOTE: If you're using a
balanced signal, use only
balanced patch cables; even
one unbalanced cable will
unbalance the entire signal
chain, possibly causing hum.
NOTE: Turn off the "Parallel
Inputs" switches when feeding
two separate signals to the two
channels.
Two-channel models only • Modèles à deux canaux seulement •
Nur bei 2-Kanal-Verstärkertypen • Modelos de dos canales sólo
With two-channel models you can
use any of the three ways shown at
left to patch between amplifiers.
Four-channel models have only
terminal block inputs.
Parallel input mode
(continued)
Mode entrées parallèles
(suite)
Parallelbetrieb
(Fortsetzung)
Modo de entradas
paralelas (continuación)
"Parallel Inputs". Utiliser le canal 1
comme entrée de signal.
Amener les sorties des quatre canaux
vers leurs haut-parleurs respectifs. Les
impédances des haut-parleurs des
différents canaux peuvent différer.
BITTE BEACHTEN SIE: Wenn Sie
ein symmetrisches Eingangssig-
nal anlegen, benutzen Sie auch
ausschließlich symmetrische
Kabel zur Weiterverbindung, da
auch nur ein einziges unsymmet-
risches Kabel das Gesamtsignal
unsymmetrisch werden läßt,
was möglicherweise Brummen
verursachen kann.
BITTE BEACHTEN SIE: Schalten
Sie den Parallelbetrieb aus,
wenn zwei separate Signale
eingespeist werden sollen.
switches to "Parallel inputs." Use
Channel 1 as the signal input.
Route the four amplifier channel
outputs to their respective speaker
loads. The load impedances do not
have to be the same on all channels.
Connexion vers d'autres
amplificateurs
En plus du mode parallèle, vous
pouvez joindre les entrées en mode
ponté mono pour amener le signal
vers des amplificateurs additionnels
en utilisant la prise non utilisée du
second canal. On appelle souvent ce
genre de connexion "montage en
guirlande", ou "daisy chaining". Voir
la page 14 pour de plus amples
explications sur les modes
d'opération des amplificateurs.
Pour les modèles à deux canaux,
vous avez le choix des trois types de
branchement illustrés ci-contre pour
relier les amplificateurs. Dans le cas
des modèles à quatre canaux, vous
n'avez que les entrées sur bornes de
raccord.
NOTE; si vous utilisez un signal
symétrique, n'utilisez que des
câbles construits à cet effet,
puisque l'insertion d'un seul
câble asymétrique dans la chaîne
rendra la chaîne asymétrique,
avec tous les désavantages de
ce type de connexion.
NOTE; désengager les inter-
rupteurs "parallel inputs"
quand vous amenez des signaux
différents aux deux canaux.
Greifen Sie die vier Ausgangskanäle
ab zu den entsprechenden
Lautsprechern. Die Lastimpedanzen
können unterschiedlich sein.
Verzweigung zu anderen
Verstärkern
Zusätzlich zum Parallelbetrieb
können Sie die Eingänge im Mono-
Brückenbetrieb auch parallel
schalten, und das Signal zu weiteren
Verstärkern über die nicht benutzten
Eingangsbuchsen weiterführen. Dies
wird oft „daisy-chain" genannt.
Beachten Sie Seite 14 zur Erklärung
der Verstärkermodi.
Mit Zweikanalverstärkern können
Sie eine der drei Anschlußarten zur
Verbindung der Verstärker
untereinander benutzen. Vierkanal-
Verstärker besitzen nur die
Euroblock-Buchsen.
Envíe los cuatro canales de salida
del amplificador a su respectiva
bocina. Las impedancias de carga
pueden ser distintas en todos los
canales.
EXTENDIENDOSE A OTROS
AMPLIFICADORES
Además del modo paralelo, usted
puede usar de manera paralela las
entradas en el modo puenteado en
mono, para llevar la señal hacia
amplificadores adicionales a través
del conector de entrada que no se
está utilizando. Esto es lo que se
conoce como "daisy-chain". Vea la
página 14 para una explicación de
los modos de operación del
amplificador.
Con los modelos de dos canales se
puede usar cualquiera de las tres
maneras, como se muestra a la
izquierda para hacer conexiones
entre amplificadores. Los modelos
de cuatro canales únicamente
tienen entradas con terminales de
bloque.
NOTA: Si usa una señal balan-
ceada, utilice únicamente
cables adecuados. Un solo
cable no balanceado puede
afectar el recorrido de la
señal y producir zumbidos.
NOTA: Cuando alimente el
amplificador con dos señales
independientes, coloque el
interruptor "Parallel Inputs"
en la posición de apagado—
"Off".
13
FEATURES & SETUP
Bridge mono mode
Description
Bridged mono mode combines the
power of two amplifier channels
(Channels 1 & 2, and/or 3 & 4) into
one speaker load, resulting in twice
the voltage swing, four times the
peak power, and approximately three
times the sustained power of a
single channel. This mode uses the
input, gain control, input filter, and
clip limiter of Channel 1 or
Channel 3); Channel 2's or
Channel 4's have no effect.
The
BRIDGE
LED on the front panel
indicates when the amp is in bridged
mono mode.
12345678910
CLIP LIMITER ON
LF FILTER ON
LF 30 HZ
LF 30 HZ
LF FILTER ON
CLIP LIMITER ON
BR MODE ON
PARALLEL INPUTS
CLIP LIMITER OFF
LF FILTER OFF
LF 50 HZ
LF 50 HZ
LF FILTER OFF
CLIP LIMITER OFF
BRIDGE MODE OFF
STEREO
= NOT APPLICABLE
NON APPLICABLE
NICHT ANWENDBAR
NO APLICABLE
12345678910
CLIP LIMITER ON
LF FILTER ON
LF 30 HZ
PARALLEL INPUTS
LF 30 HZ
LF FILTER ON
CLIP LIMITER ON
BR MODE ON
CLIP LIMITER OFF
LF FILTER OFF
LF 50 HZ
LF 50 HZ
LF FILTER OFF
CLIP LIMITER OFF
BRIDGE MODE OFF
STEREO
16
8
4*
3.2 **
2
2
*
**
Except DCA 1644
DCA 1222 only
OUTPUT
CLIP LIMIT ON
CLIP LIMIT ON
CH 1
CH 2
CH 2
PINOUT
INPUT IMPEDANCE: 12K BALANCED INPUT PINOUTS
MODE SWITCHES
MODE SWITCHES
CH 1
CH 2
PINOUT
1+
1+
2+
-
1-
1-
BRIDGE
2-
LF ON
LF ON
LF 30 Hz
LF 30 Hz
BRIDGE MODE ON
L
L
O
O
C
C
K
K
MONO:
INPUTS IN
PARALLEL
2-
1+
2+
1-
To speaker
l'enceinte
Zum Lautsprechersystem
A la bocina
Vers
16
8
4
2
2
Bridged mono • Mono ponté • Monobrückenbetrieb • Mono puente
Upper Speakon only
Modo puenteado en mono
¿Qué es?
El modo puenteado en mono combina
la potencia de dos canales de
amplificador (canales 1 y 2 y/ó 3 y 4 )
hacia una bocina, aumentando dos
veces el consumo de voltaje, cuatro
veces la potencia de picos y
aproximadamente tres veces la
potencia de sostenimiento de un solo
canal. Este modo utiliza la entrada, el
control de ganancia, filtro y limitador
del canal 1 (ó canal 3). Los controles del
canal 2 ó el 4 no producen ningún efecto.
El LED marcado BRIDGE en el panel
frontal, indica la posición del
amplificador en el modo
"puenteado" en mono.
CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
Mode ponté mono
Description
Le mode ponté mono combine la
puissance de deux canaux de
l'amplificateur (canaux 1 et 2 ou 3 et 4)
pour utilisation sur une seule charge de
hautparleur, doublant ainsi le tension,
quadruplant la puissance de crête, et
donnant environ trois fois la puissance
continue par rapport à un canal simple.
En mode ponté, utiliser l'entrée, le
contrôle de gain, le filtre et le limiteur
du canal 1 (ou 3), les contrôle du
canal 2 (ou 4) étant sans effet.
La DEL
BRIDGE
sur le panneau
avant allume pour indiquer que
l'amplificateur est réglé en mode
ponté mono.
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
Monobrückenbetrieb
Beschreibung
Monobrückenbetrieb vereint die
Leistung von zwei Verstärkerkanälen
(Kanal 1 & 2, und/oder 3 & 4) in eine
Lautsprecherlast, resultierend in
doppelter Verstärkerspannung,
vervierfachter Spitzenleistung, und etwa
verdreifachter Dauerleistung eines
einzelnen Kanals. Dieser Modus benutzt
den Eingang, den Verstärkungsregler,
den Eingangsfilter und den Clip Limiter
von Kanal 1 oder Kanal 3. Die
entsprechenden Komponenten von
Kanal 2 und/oder Kanal 4 werden
nicht benutzt.
Die „BRIDGE"-LED auf der
Frontplatte leuchtet im
Monobrückenbetrieb auf.
To patch the signal to additional amplifiers, use the parallel input switches described on page 10.
Pour amener le signal vers d'autres amplificateurs, suivez les instructions de la page 10.
Um das Eingangs-signal weiteren Verstärkern zur Verfügung zu stellen, verwenden Sie die
Parallel Input Schalter wie auf Seite 10 beschrieben.
Para pasar la señal a los amplificadores adicionales utilice el selector de entrada paralela
descrito en la página 10.
When to use it
Use bridged mono to deliver the power
of two channels to a
single
8- or
4-ohm load, such as a subwoofer.
Set switch position 7 to "BRIDGE
MONO ON." Use Channel 1's (or
Channel 3's) input, and connect the
speaker as shown.
Utilisation
Utilisez le mode ponté mono pour
amener la puissance de deux des
canaux sur une seule charge de 8 ou
4 ohms, tel un haut-parleur de sous-
graves. Ajustez l'interrupteur 7 en
position "on". Utilisez l'entrée du
canal 1 (ou 3) et branchez la charge
tel qu'indiqué ci-contre.
Anwendung
Sie benötigen diese Anwendung,
wenn Sie die Leistung von zwei
Kanälen auf eine einzelne 8- oder 4
Ohm Last geben wollen, z.B. auf
einen Subwoofer.
Schalter Nr. 7 auf Bridge Mode On.
Benutzen Sie den Eingang von Kanal
1 (oder 3), und verbinden Sie den
Lautsprecher wie gezeigt.
¿Cuándo (o cuándo no) usarlo?
Utilice el modo puenteado en mono
para pasar la potencia de dos
canales, a una sola carga de 8 ó 4
ohmios. Ajuste el selector número 7
en la posición "BRIDGE MONO ON".
Use las entradas del canal 1 (ó canal
3) y conecte la bocina como se
muestra en la figura.
14
FEATURES & SETUP
CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
Bridge mono mode
(continued)
BRIDGED-MONO PRECAUTIONS:
This mode puts a high demand
on the amplifier and speaker,
Excessive clipping may cause
protective muting or speaker
damage. Be sure the speaker
has a sufficient power rating.
Output voltages greater than
100 Volts are available
between the amplifier's
bridged terminals. Class 3
wiring methods, as specified
in accordance with national
(NEC) and local codes, must be
used to connect the
loudspeaker.
DCA3022, DCA3422:
Class 3 Wiring shall be used
for bridged mono outputs.
DCA1222, DCA1622, DCA2422,
DCA1824, DCA1644:
Class 2 wiring shall be used.
Mode ponté mono
(suite)
PRÉCAUTIONS EN MODE
MONO PONTÉ:
Le mode ponté mono place un
stress supplémentaire sur
l'amplificateur et le haut-parleur.
L'écrêtage excessif peut causer
la mise en sourdine par le
circuit de protection et/ou peut
endommager le haut-parleur.
Veuillez vous assurer que le
haut-parleur peut accepter la
puissance de l'amplificateur.
Des pointes de tension de plus
de 100 volts rms sont possibles
entre les bornes de sortie de
l'amplificateur en mode ponté
mono. Installez votre système
selon les codes électriques
local et national du site
d'installation.
DCA3022, DCA3422:
Un câblage de classe 3 doit
être utilisé pour les sorties
mono en pont.
DCA1222, DCA1622, DCA2422,
DCA1824, DCA1644:
Un câblage de classe 2 doit
être utilisé pour les sorties.
Monobrückenbetrieb
(Fortsetzung)
BRÜCKENBETRIEB
VORSICHTSMAßNAHMEN:
Diese Betriebsart stellt hohe An-
forderungen an Verstärker und
Lautsprecher. Übermäßige Über-
steuerung kann zu Abschalten
des Verstärkers oder auch
Lautsprecherbeschädigungen
führen. Stellen Sie sicher, daß
der Lautsprecher entsprechende
Leistungen verarbeiten kann.
Ausgangsspannungen von mehr
als 100 Volt rms liegen zwischen
den Ausgangsanschlüssen an.
Daher müssen die einschlägigen
Sicherheitsmaßnahmen beim
Anschluß der Lautsprecher
beachtet werden.
DCA3022, DCA3422:
Für Bridge-Mono-Ausgänge
müssen Drahtleitungen der
Klasse 3 verwendet werden.
DCA1222, DCA1622, DCA2422,
DCA1824, DCA1644:
Für Ausgänge müssen
Drahtleitungen der Klasse 2
verwendet werden.
Modo puenteado en
mono (continuación)
PRECAUCIONES DEL MODO
PUENTEADO EN MONO
Este modo implica un gran
requerimiento para el amplifi-
cador y las bocinas. La
saturación excesiva puede
provocar un silencio para
proteger de cualquier daño a
la bocina. Asegúrese de que
ésta tenga el rango de
potencia necesario.
Los voltajes de salida mayores
a 100 voltios RMS están
disponibles entre las
terminales "puenteadas" del
amplificador. Los métodos de
conexión CLASS 3 (NEC), se
especifican de acuerdo a los
códigos locales o nacionales,
y deben utilizarse para
conectar la bocina.
DCA3022, DCA3422:
El cableado de Clase 3 se debe
usar para las salidas
monopuenteadas.
DCA1222, DCA1622, DCA2422,
DCA1824, DCA1644:
Se debe usar un cableado
Clase 2 para las salidas.
15
FEATURES & SETUP
What are the differences
among Stereo, Parallel
Input, and Bridge
Mono modes?
Stereo mode
This is the "normal" way of using the
amplifier, in which each channel is
fully independent. Separate signals
connect at the inputs, the gain knobs
control their respective channels,
and separate speakers connect to
each output.
Examples:
Two-channel (stereo) or multi-
channel playback.
Bi-amped operation, with the low
frequencies in Channel 1 (or 3)
and the highs in Channel 2 (or 4).
Parallel input mode
This mode is just like Stereo mode,
except that the inputs for Channels 1
and 2 or 3 and 4 are internally
connected together. A signal into any
input jack will therefore drive both
channels directly. Each channel's
gain control still functions as usual,
and each channel feeds its own
speaker load.
You can patch the input signal on to
additional amplifiers by using any of
the remaining input jacks.
Example:
One surround channel signal
driving both channels, with
independent gain control for each
speaker system.
¿Cuáles son las diferen-
cias entre los modos
Estéreo, Entradas
Paralelas y Puenteado
en Mono?
MODO ESTÉREO
Esta es la manera "normal" de usar el
amplificador, donde cada canal
funciona independientemente. Con
señales separadas conectadas a las
entradas, botones de ganancia que
controlan su respectivo canal y
bocinas separadas conectadas a
cada salida.
Ejemplos:
Reproducción multicanal o de dos
canales (estéreo)
Operación bi-amplificada, con las
frecuencias graves por el canal 1
(ó 3) y las frecuencias agudas por
el canal 2 (ó 4).
CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
Modes stéréo, parallèle
et ponté, quelles sont
les différences?
Mode stéréo
C'est la façon "normale" d'utiliser
l'amplificateur, où les des canaux sont
distincts. Des signaux différents peuvent
se trouver aux deux entrées, des
ajustements de gain, de filtre et de
limiteur sont possibles, et des haut-
parleurs distincts sont branchés aux
deux sorties.
Exemples:
Réécoute deux canaux (stéréo) ou
canaux multiples
Utilisation en mode bi-amplifié, avec
les basses fréquences amplifiées
par le canal 1 (ou 3) et les hautes
par le canal 2 (ou 4). (recquiert
l'utilisation d'un séparateur de
fréquences électronique vendu
séparément)
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
Unterschiede zwischen
Stereo-, Parallel- und
Monobrücken-Betrieb
Stereobetrieb
Das ist die normale Betriebsart. Jeder
Kanal arbeitet unabhängig. Separate
Eingangssignalverbindungen, die
Verstärkungsregler werden für ihren
jeweiligen Kanal benutzt und separate
Lautsprecher werden an den Ausgangs-
verbindungen angeschlossen.
Beispiele:
Zwei-Kanal- oder Stereo-, oder
Mehrkanal-Wiedergabe.
Bi-Amp Betrieb: Tieffrequenter
Lautsprecher an Kanal 1 (oder 3),
hochfrequenter Lautsprecher an
Kanal 2 (oder 4).
Mode parallèle
Similaire au mode stéréo, sauf que
les entrées des canaux 1 et 2, ou 3 et
4 sont reliées à l'intérieur. Un signal
amené à l'une ou l'autre des entrées
sera donc amplifié par la paire de
canaux. Les contrôles de gain
individuels fonctionnent comme
d'habitude, et chaque canal alimente
sa sortie de haut-parleur.
Vous pouvez envoyer le signal vers
un autre amplificateur en vous
servant de la seconde entrée comme
sortie.
Exemple:
Un seul signal d'ambiophonie
(surround) alimente les deux
canaux, avec contrôles de gain et
filtres indépendants pour chaque
systeme de haut-parleurs.
Parallelbetrieb
Wie Stereomodus, außer daß die
Eingänge von Kanal 1 und 2 oder 3
und 4 intern zusammengeschaltet
sind. Ein Signal in einen der
Eingangsbuchsen wird daher auf
beide Kanäle gleichförmig gegeben.
Jeder der beiden Verstärkerregler
reagiert nach wie vor separat und
jeder Kanal liefert separat Leistung
an die Lautsprecher.
Sie können das Eingangssignal an
weitere Verstärker weiterschleifen,
indem Sie einen der noch verfügbar
freien Eingangsbuchsen hierzu
benutzen.
Beispiel:
Ein Surround-Kanal-Signal geht auf
beide Kanäle, mit unabhängigen
Verstärkungsreglern für jedes
Lautsprechersystem.
MODO DE ENTRADAS PARALELAS
Este modo es como el modo estéreo,
excepto por las entradas del canal 1 y
2 ó 3 y 4, están unidas internamente.
Una señal conectada a cualquiera de
las entradas alimentará a ambos
canales directamente. Los controles de
ganancia de cada canal funcionarán
de una manera normal, y cada canal
lleva su propia carga para la bocina.
Usted puede conectar la señal de
entrada a otros amplificadores,
usando el conector que queda libre.
Ejemplo:
Señal de canal surround
alimentando a los dos canales con
controles de ganancia
independientes para cada sistema
de bocinas.
16
FEATURES & SETUP
Bridge Mono mode
This mode combines the full power
capabilities of both channels into a
single speaker system. The amplifier
internally re-configures so that both
channels operate as a unit. This
delivers double the output voltage,
resulting in four times the peak
power and three times the sustained
power into a single 8- or 4-ohm
speaker load. The Bridge Mono
mode section on page 11 describes
the special speaker connection used.
Examples:
Driving a single 8-ohm speaker
with the combined 4-ohm power
of two channels.
Driving a single 4-ohm speaker
with the combined 2-ohm power
of both channels.
Precautions:
Bridge Mono mode makes it
possible to drive thousands of
watts into a single speaker. AC
current consumption will usually
be higher. Avoid excessive signal
level, and make sure the wiring
and speaker can handle the
power.
If the load is less than 4 ohms, or
prolonged overloads occur, the
amplifier will probably mute for
several seconds during peaks.
Do not use 2-ohm loads.
MODO PUENTEADO EN MONO
Este modo combina la capacidad
total de potencia de ambos canales,
en un solo sistema de bocinas. El
amplificador se reconfigura
internamente de manera que ambos
canales operen como uno. Esto
produce el doble de voltaje de salida,
cuatro veces la potencia en picos y
tres veces la potencia de sosteni-
miento en cargas de 8 y 4 ohmios. La
sección del modo "Puenteado en
Mono" en la página 11 describe la
conexión usada para las bocinas.
LEA LAS PRECAUCIONES
ADICIONALES PARA EL MODO
DE PUENTEADO EN MONO EN
LA PÁGINA 11.
CARACTERÍSTICAS
Y AJUSTES
Ejemplos:
Para alimentar una bocina de 8-
ohmios, con la potencia de dos
canales de 4-ohms.
Para alimentar una bocina de 4-
ohmios, con la potencia de dos
canales de 2-ohms.
Precauciones:
El modo de puenteado en mono
puede mandar miles de watts a
una sola bocina. El consumo de
corriente alterna (AC) también
será mayor. Evite niveles de
señales excesivos, y asegurese
que el cableado y las bocinas
resistan la potencia.
Si la carga es menor a 4 ohms, ó
la saturación es muy frecuente, el
amplificador puede enmudecerse
(función Mute) durante los picos
por varios segundos.
No use cargas de 2 ohmios.
Mode ponté mono
Ce mode combine la puissance des
deux canaux vers une seule sortie.
L'amplificateur est rebranché de
façon à ce que les deux canaux
fonctionnent en tant qu'unité. Ce
branchement double la tension de
sortie, ce qui multiplie par un facteur
de 4 la puissance en pointe et triple
la puissance en continu par rapport à
un canal simple dans un charge de 4
ou de 8 ohms. La section Mode
ponté mono en page 11 décrit les
branchements spéciaux des haut-
parleurs en ce mode.
Exemples:
faire fonctionner un haut-parleur de
8 ohms avec la puissance combinée
à 4 ohms des deux canaux
faire fonctionner un haut-parleur de
4 ohms avec la puissance combinée
à 2 ohms des deux canaux
Précautions:
Le mode ponté mono permet
d'envoyer des milliers de watts de
puissance vers un seul haut-parleur.
La consommation de courant sera
plus élevée. S'assurer que le câblage
et le haut-parleur peuvent
supporter la puissance générée.
Si la charge (haut-parleur) est de
moins de 4 ohms ou que des
surtensions prolongées se
produisent, il est possible que
l'amplificateur passe en mode
protection pour quelques
secondes lors de surtensions.
Ne pas utiliser de charges de 2 ohms.
CARACTÉRISTIQUES
ET LEUR UTILISATION
VOIR LES INSTRUCTIONS
ADDITIONNELLES POUR
UTILISATION EN MODE PONTÉ
MONO EN PAGE 11.
AUSSTATTUNG &
EINSTELLUNGEN
Monobrückenbetrieb
Diese Betriebsart addiert die volle
Verstärkung beider Kanäle für eine
einzelnes Lautsprechersystem. Der
Verstärker wird intern so umkonfiguriert,
so daß beide Kanäle wie ein einzelner
Kanal funktionieren. Hierdurch steht
ungefähr die doppelte Ausgangsspan-
nung, die vierfache Spitzenleistung
und ungefähr die dreifache Dauer-
leistung eines Einzelkanals in eine 8
oder 4 ohms Last zur Verfügung.
Weitere Erläuterungen zur
besonderen Art des Anschlusses der
Lautsprecher finden Sie auf Seite
11.
Beispiele:
Betrieb eines einzelnen 8 ohms
Laut-sprecher mit der addierten 4
ohms Leistung der zwei Kanäle
Betrieb eines einzelnen 4 ohms
Laut-sprecher mit der addierten 2
ohms Leistung beider Kanäle
Vorsichtsmaßnahmen:
Im Monobrückenbetrieb können
tausende Watt Leistung an einen
einzelnen Lautsprecher abgegeben
werden. Die Stromaufnahme des
Verstärkers wird höher als normal
sein. Vermeiden Sie daher über-
höhte Signalpegel und stellen Sie
sicher, daß die Verkabelung und
der Lautsprecher die hohe
Leistung verarbeiten können.
Bei Lasten kleiner als 4 ohms,
oder zu langen Übersteuerungen
kann der Verstärker für einige
Sekunden abschalten.
2 ohms Lasten dürfen
nichtbetrieben werden.
BITTE BEACHTEN SIE DIE
WARNHINWEISE AUF SEITE 11.
SEE THE ADDITIONAL BRIDGE
MONO MODE WARNINGS ON
PAGE 11.
Minimum bridge mono load on DCA 1644 is 8 ohms.
L'impedance de charge minimum au modèle DCA
1644 en le mode ponté mono est 8 ohms.
Minimale Lastimpedanz bei Monobrückenbetrieb
der DCA-1644 ist 8 Ohm.
La impedancia de carga mínima del amplificador
DCA 1644 en el modo puenteado en mono es 8
ohmios.
17
3.50"
88.9 mm
13.0"
330.2 mm
13.0"
330.2 m
m
14.0"
355.6 m
m
17.30"
440 m
m
POWER
OFF
-
-
DCA 3022
28
28
INSTALLATION
Utiliser les quatre vis et rondelles de
montage pour fixer le devant de
l'amplificateur sur les rails de montage.
Il est recommandé de supporter
l'arrière de l'amplificateur, tout
particulièrement pour applications
mobiles et de tournée; des ensembles
de support sont disponibles du
service à la clientèle de QSC, ou en
commande spéciale chez votre
marchand ou distributeur local.
EINBAU
Benutzen Sie vier Befestigungs-
schrauben und Unterlegscheiben
zum Fronteinbau in das Rack.
Stützen Sie den Verstärker auch an
seiner Rückseite ab. Dies gilt besonders
für den mobilen Einsatz. Rückwärtige
Einbausätze können direkt bei QSC
oder den jeweiligen Händlern oder
Distributoren bestellt werden.
INSTALACIÓN
Utilice cuatro tornillos con rondanas
cuando coloque el amplificador en la
parte frontal del rack.
De la misma manera apoye la parte
posterior, especialmente cuando
vaya a transportar el equipo. Las
asas de montaje están disponibles
en el departamento de servicios
técnicos de QSC o pídalas
directamente a su distribuidor.
INSTALLATION
Use four screws and washers when
mounting the amplifier to the front
rack rails.
Support the amp at the rear also,
especially in mobile and touring use;
rear rack mounting ear kits are
available from QSC’s technical
services department or by special
order from your dealer or distributor.
0.96"
24.4 mm
3.00"
76.2 mm
13.48" 342.3 mm
13.35" 339.1 mm
14.0" 355.6 mm
13.85" 351.8 mm
13.6" 345.4 mm
18
CONNECTIONS
CLIP LI
M
CLIP LI
M
MODE SWI
MODE SWI
C
H
C
H
FILTER
O
FILTER
O
30 Hz FI
L
30 Hz FI
L
BRIDGE
O
BRIDGE MONO OFF
50 Hz
INPUT
S
PARALL
STEREO
50 Hz
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
1
shield
or
ou
oder
ó
CONEXIONESCONNEXIONS ANSCHLÜSSE
EntradasEntrées
Chaque canal est muni de prises
XLR, ¼” (6.3 mm) et bloc détachable
“Euro-style” montés en parallèle,
avec branchement symétrique.
L’impédance d’entrée est de 20k
ohms en symétrique, et de 10k ohms
en branchement asymétrique.
Les signaux reçus en mode
symétrique sont moins sujets aux
ronflements dû aux interférences de
réseau électrique (hum), alors que les
branchements asymétriques peuvent
convenir pour les courtes distances.
L'impédance de sortie de la source
de signal devrait être de moins de
600 ohms afin de réduire les pertes
en hautes fréquences avec de longs
câbles.
Eingänge
Jeder Kanal verfügt über electrisch
symmetrierte XLR Anschlüsse,
6,3 mm Stereo-Klinken und
Euroblock (Phönix) Anschlußstecker.
Die Eingangsim-pedanz beträgt
20 kOhm, symmetrisch und 10 kOhm
unsymmetrisch.
Symmetrische Signale verursachen
weniger Brummproblem, wobei
unsymmetrische Verbindungen
allerdings bei kurzen Kabelwegen
häufig ausreichen. Die
Quellimpedanz sollte dabei weniger
als 600 ohms betragen, um einen
Höhenverlust bei längeren
Kabelwegen zu vermeiden.
Cada canal tiene una entrada activa
balanceada "Euro-style" tipo
terminal de bloque, con una
impedancia de 20k ohms balanceada
y 10k ohms no balanceada. Los
modelos de dos canales tienen
además conectores XLR y TRS de 1/
4" (6.3mm), cableados en paralelo a
la entrada de la terminal de bloque.
Las señales balanceadas son menos
propensas a inducir zumbidos debido
a la corriente alterna, pero para
cables cortos pueden usarse señales
no balanceadas. La impedancia de
salida debe ser menor de 600 ohms
para prevenir la pérdida de
frecuencias agudas en cables largos.
Inputs
Each channel has an active balanced
"Euro-style" terminal block input with
an impedance of 20K ohms balanced
or 10K ohms unbalanced. Two-
channel models also have XLR and
¼-inch (6.3 mm) TRS jacks wired in
parallel to the terminal block input.
Balanced signals are less prone to
AC hum, but unbalanced signals can
be suitable for short cable runs. The
signal source's output impedance
should be less than 600 ohms to
avoid high frequency loss in long
cables.
or
ou
oder
ó
19
Terminal block unbal-anced • bloc détachable asymêtrique •
unsymetrische Anschlußstecker • Entrada de bloque no
balanceado
Inputs (continued)
Balanced inputs: Use the XLR or
¼-inch (6.3 mm) TRS input jacks, or
the detachable terminal blocks.
Unbalanced inputs: Connect the
unused side of the balanced input to
ground, as shown at left. A tip-sleeve
¼-inch (6.3 mm) connector will
correctly terminate the unused side
of the input without modification.
CONNECTIONS CONEXIONESCONNEXIONS ANSCHLÜSSE
Entrées asymétriques:
Connectez le côté non-utilisé de
l'entrée symétrique au châssis, tel
qu'illustré ci-contre. Une fiche ¼" (6.3
mm) mono (Tip Sleeve) fermera le
circuit sans modification.
Unsymmetrische Eingänge:
Verbinden Sie den ungenutzten Pin
des symmetrischen Steckers mit
Masse (siehe Abbildung). Bei einem
Mono-Klinkenstecker ist keine
Änderung nötig.
Entradas (continuado)
Entradas balanceadas: Use las
entradas XLR o TRS de ¼ pulgada
(6.3 mm), o la terminal de bloque
modular.
Eingänge (Fortsetzung)
Symmetrische Eingänge: Ver-
wenden Sie die XLR oder 6,3mm
Stereoklinkenbuchsen, oder die
Anschlußstecker.
Entrées (suite)
Entrées symétriques: Utiliser la
prise XLR, ¼” (6.3 mm) ou le bloc
détachable “Euro-style.”
Entradas no balanceadas:
Conecte el lado libre de la salida
balanceada a tierra, como se muestra
a la izquierda. Con un conector tipo
tip-sleeve de ¼" (6.3mm) se llevará a
cabo la terminación apropiada del
conductor sin usar de la entrada sin
ninguna modificación.
For two-channel (stereo) operation,
use the inputs for both Channel 1 and
Channel 2 (or Channels 3 and 4); for
parallel or bridged mono operation,
use only the Channel 1 input (or the
Channel 3 input). See the section on
operating modes for more explanation.
To patch the audio signal to other
amps (parallel and bridged modes
only), see the instructions for using
parallel inputs on page 10.
En utilisation deux canaux (stéréo),
utilisez les prises des canaux 1 et 2;
en mode parallèle ou ponté mono,
utilisez la prise du canal 1. Voir les
explications dans les sections
appropriées du présent manuel. Pour
relier le signal audio de cet
amplificateur vers d'autres
amplificateurs (mode parallèle et
ponté mono seulement), voyez les
instructions en page 10.
Im 2-Kanalbetrieb (Stereo), verwenden
Sie bitte beide Eingänge; im
Parallel-, bzw. Monobrückenbetrieb
verwenden Sie nur Eingang 1. Bitte
beachten sie die jeweiligen
Beschreibungen der ver-schiedenen
Betriebszustände. Um das Signal an
weitere Verstärker zu leiten (nur im
Parallel-, bzw. Monobrücken-
betrieb), beachten Sie bitte die
Beschreibungen auf Seite 10.
Para operación en dos canales
(estéreo), use las entradas de los
canales 1 y 2. Para operación en
paralelo o puenteada en mono, use
la entrada del canal 1. Lea la sección
de los modos de operación para una
explicación más detallada. Para
enviar la señal de audio a otros
amplificadores (sólo en los modos
paralelo o puenteado en mono), lea
las instrucciones para entradas
paralelas en la página 10.
XLR unbalanced/asymêtrique/unsymetrische/no balanceado
XLR balanced/symêtrique/symetrische/balanceado
TRS balanced/symêtrique/symetrische/balanceado
TRS unbalanced/asymêtrique/unsymetrische/no balanceado
Terminal block balanced • bloc détachable symêtrique •
symetrische Anschlußstecker • Entrada de bloque
balanceado
20
Speakon™ Outputs
(two-channel models)
The two-channel DCA amplifiers offer
a choice of output connections: two
Neutrik NL4MD Speakon jacks and a
barrier strip with screw terminals.
The Speakon connector is designed
specially for high-power speaker
connections. It locks in place,
prevents shock hazard, and assures
the correct polarity.
The upper Speakon jack has both
Channel 1 and Channel 2 outputs, so
it is especially useful for parallel, bi-
amp, or bridged mono operation (see
bridged mono operating precautions
on page 13). The other Speakon
carries only Channel 2’s output. See
the illustrations at left.
For easier insertion, use the newer-
style NL4FC Speakon connectors
with quicklock thumb latches.
Speaker cabling
Larger wire sizes and shorter lengths
minimize both loss of power and
degradation of damping factor. Do
not place speaker cables next to
input wiring.
OUTPUT TERMINAL SAFETY
WARNING! Do not touch output
terminals while amplifier power
is on. Make all connections with
ampli-fier turned off. Risk of haz-
ardous energy!
OUTPUT
CLIP LIMIT ON
CLIP LIMIT ON
CH 1
CH 2
CH 2
PINOUT
INPUT IMPEDANCE: 12K BALANCED INPUT PINOUTS
MODE SWITCHES
MODE SWITCHES
CH 1
CH 2
PINOUT
1+
1+
2+
-
1-
1-
BRIDGE
2-
LF ON
LF ON
LF 30 Hz
LF 30 Hz
BRIDGE MODE ON
L
L
O
O
C
C
K
K
MONO:
INPUTS IN
PARALLEL
To Channel 2 speaker
l'enceinte canal 2
Zum Lautsprechersystem Kanal 2
A la bocina canal 2
Vers
2-
1+
2+
1-
To Channel 1 speaker
Vers l'enceinte canal 1
Zum Lautsprechersystem Kanal 1
A la bocina canal 1
8
4
2
OUTPUT
CLIP LIMIT ON
CLIP LIMIT ON
CH 1
CH 2
CH 2
PINOUT
INPUT IMPEDANCE: 12K BALANCED INPUT PINOUTS
MODE SWITCHES
MODE SWITCHES
CH 1
CH 2
PINOUT
1+
1+
2+
-
1-
1-
BRIDGE
2-
LF ON
LF ON
LF 30 Hz
LF 30 Hz
BRIDGE MODE ON
L
L
O
O
C
C
K
K
MONO:
INPUTS IN
PARALLEL
To Channel 2 speaker
l'enceinte canal 2
Zum Lautsprechersystem Kanal 2
A la bocina canal 2
Vers
2-
1+
2+
1-
To Channel 1 speaker
l'enceinte canal 1
Zum Lautsprechersystem Kanal 1
A la bocina canal 1
Vers
8
4
2
8
4
2
Channel 1
Canal 1
Kanal 1
Channel 2
Canal 2
Kanal 2
OUTPUT
CLIP LIMIT ON
CLIP LIMIT ON
CH 1
CH 2
CH 2
PINOUT
INPUT IMPEDANCE: 12K BALANCED INPUT PINOUTS
MODE SWITCHES
MODE SWITCHES
CH 1
CH 2
PINOUT
1+
1+
2+
-
1-
1-
BRIDGE
2-
LF ON
LF ON
LF 30 Hz
LF 30 Hz
BRIDGE MODE ON
L
L
O
O
C
C
K
K
MONO:
INPUTS IN
PARALLEL
2-
1+
2+
1-
To speaker
l'enceinte
Zum Lautsprechersystem
A la bocina
Vers
16
8
4
2
2
2 channels/canaux/Kanäle/canales & 2 Speakons
(Stereo, bi-amp, or parallel mode; Modes stéreo, bi-amp ou parallèle; Stereo-, Bi-
amp- oder Parallelbetrieb; Modos estéreo, bi-amp o paralelo)
2 channels/canaux/Kanäle/canales & 1 Speakon
(Stereo, bi-amp, or parallel mode; Modes stéreo, bi-amp ou parallèle; Stereo-, Bi-
Amp- oder Parallelbetrieb; Modos estéreo, bi-amp o paralelo)
Bridged mono • Mono ponté • Monobrückenbetrieb • Mono puente
CONNECTIONS CONEXIONESCONNEXIONS ANSCHLÜSSE
Sorties Speakon™
(modèles à deux canaux)
Les amplificateurs deux-canaux de
série DCA vous offrent un choix de
connexion de sortie: deux prises
Speakon et des bornes à vis.
Les prises Speakon sont conçues
spécifiquement pour la connexion de
haut-parleurs de haute puissance. Elles
verrouillent en place, préviennent les
risques de choc électrique, et assurent
le branchement avec polarité correcte.
La prise Speakon du haut porte les
signaux de sortie des deux canaux, elle
est donc très utile lors de branchement
en modes parallèle, bi-amplifié, ou
ponté mono (voir les instructions et
précautions à suivre pour le branchement
en mode ponté mono en page 13). La
prise du bas ne porte que le signal du
canal 2. Voir les illustrations ci-contre.
Pour insertion plus facile, utiliser la
nouvelle génération des Speakon
NL4FC avec loquet à ressort.
Câblage du haut-parleur
Les câbles de fort calibres et les courtes
distances minimisent à la fois les pertes
de puissance et la dégradation du
coefficient d'amortissement. Evitez
de placer les câbles de haut-parleurs
à proximité des câbles d'entrée.
CONSIGNE DE SÉCURITÉ LIÉE
AUX BORNES DE SORTIE ! Ne pas
toucher les bornes de sortie
lorsque l’amplificateur est sous
tension. Établir tous les
branchements avec
l’amplificateur hors tension. Ris-
que d’énergie dangereuse !
Speakon™ Ausgänge
(Typen mit zwei Kanäle)
Die Zweikanal-Verstärker der DCA-Serie
bieten zwei verschiedene
Ausgangsanschlüsse: zwei Neutrik
NL4MD Speakonstecker und eine
Schraubklemmanschluß.
Der Speakonanschluß wurde speziell
für den Anschluß von Hochleistungs-
lautsprechern konzipiert. Er rastet
ein, verhindert elektrischen Schlag
und sorgt für die richtige Polarität.
Die obere Speakonbuchse enthält
beide Kanäle, so daß sie besonders für
Parallel-, Biamp- oder Monobrücken-
betrieb geeignet ist (bitte beachten
Sie die Vorsichtsmaßnahmen wie
auf Seite 13 beschrieben). Die
andere Speakonbuchse enthält nur
die Signale von Kanal 2 (siehe auch
nebenstehende Zeichnung).
Für eine leichtere Anbindung,
verwenden Sie die NL4FC-Speakon-
stecker der neueren Generation.
Lautsprecherkabel
Dickere und kürzere Kabel verringern
sowohl Leistungsverlust wie eine Ver-
schlechterung des Dämpfungsfaktors.
Verlegen Sie keine Ausgangskabel
neben den Eingangskabeln.
AUSGANGSKLEMMEN-
SICHERHEITSHINWEIS! Die
Ausgangsklemmen bei
eingeschaltetem Verstärker
nicht berühren. Alle
Verbindungen bei
ausgeschaltetem Verstärker
herstellen. Risiko gefährlicher
Energien!
Salidas Speakon™
(modelos de dos canales)
Los amplificadores DCA de dos
canales ofrecen diferentes opciones
para conexiones de salida: dos
conectores Speakon NL4MD de
Neutrik y por medio de las terminales
de poste de amarre.
El conector Speakon está diseñado
especialmente para conexiones de
bocinas de alta potencia. Se ajusta
fijamente, previene cortos eléctricos
y asegura una correcta polaridad.
El conector Speakon superior tiene
las salidas de los canales 1 y 2, y se
usa para una operación en paralelo,
biamplificada, o puenteada en mono
(lea las recomendaciones de la
página 13). El otro conector Speakon
sólo tiene la salida del canal 2.
Observe las ilustraciones a la
izquierda.
Para facilitar la inserción de los
conectores, le recomendamos que
use los nuevos conectores Speakon
NL4FC con retén.
Cableado de bocinas
Los cables gruesos y los trayectos cortos
minimizan la pérdida de potencia y
degradación por el factor de amorti-
guación. No coloque los cables de las
bocinas cercanos a los de entrada.
¡ADVERTENCIA SOBRE LA
SEGURIDAD DE LOS
TERMINALES DE SALIDA! No
toque los terminales de salida
mientras el amplificador está
encendido. Asegúrese de que
todas las conexiones con el
amplificador estén apagadas.
¡Riesgo de energía peligrosa!
21
8
4
2*
1.6 **
8
4
2*
1.6 **
*
**
Except DCA 1644
DCA 1222 only
16
8
4*
3.2 **
2
*
**
Except DCA 1644
DCA 1222 only
CONNECTIONS CONEXIONESCONNEXIONS ANSCHLÜSSE
Channel 1
to monitor panel
Channel 2
to monitor panel
Schraubklemmanschluß
(alle Typen)
Schalten Sie den Verstärker aus, bevor
Sie die Ausgangsanschlüsse berühren.
Zur Vermeidung der Gefahr elektrischer
Schläge, verwenden Sie nur isolierte
Kabelklemmschuhe. Schließen Sie die
Abdeckung über den Anschlußklemmen
bevor der Verstärker eingeschaltet wird.
AUSGANGSKLEMMEN-
SICHERHEITSHINWEIS! Die
Ausgangsklemmen bei
eingeschaltetem Verstärker
nicht berühren. Alle
Verbindungen bei
ausgeschaltetem Verstärker
herstellen. Risiko gefährlicher
Energien!
Anschlüsse für Stereo-, bzw.
Parallelbetrieb.
Die spezielle Schaltungsauslegung der
DCA 1222 erlaubt pro Kanal Lasten bis
1,6 Ohm (das entspricht fünf parallel
geschalteten 8 Ohm Lautsprechern)
oder 3,2 Ohm im Brückenbetrieb.
Anschluß im Monobrückenbetrieb.
Bitte beachten Sie die
Erläuterungen auf Seite 11.
Lautsprecherkabel
Dickere und kürzere Kabel verringern
sowohl Leistungsverlust wie eine Ver-
schlechterung des Dämpfungsfaktors.
Verlegen Sie keine Ausgangskabel
neben den Eingangskabeln.
Lautsprecher-Monitor
Jeder Kanal verfügt über eine
zusätzliche Schraubklemme als
Monitoranschluß. Dieser Anschluß
wird auf ein Kinoabhörfeld, was sich
normalerweise im gleichen
Verstärkerrack befindet, geleitet.
Salidas de barrera
(todos modelos)
Apague el amplificador antes de
tocar las conexiones de salida. Use
argollas de aislamiento para evitar
toques eléctricos. Cierre la cubierta
antes de encender el amplificador.
¡ADVERTENCIA SOBRE LA
SEGURIDAD DE LOS
TERMINALES DE SALIDA! No
toque los terminales de salida
mientras el amplificador está
encendido. Asegúrese de que
todas las conexiones con el
amplificador estén apagadas.
¡Riesgo de energía peligrosa!
Conexiones para operación en
estéreo o paralelo.
El diseño especial para alta corriente del
DCA 1222 le permite alimentar con
impedancias tan bajas como 1.6 ohmios
(equivalente a cinco bocinas a 8 ohmios
en paralelo) por canal, o 3.2 ohmios
puenteados.
Conexiones para operación
puenteada en mono. Lea las
recomendaciones de la página 11.
Cableado de bocinas
Los cables gruesos y los trayectos cortos
minimizan la pérdida de potencia y
degradación por el factor de amorti-
guación. No coloque los cables de las
bocinas cercanos a los de entrada.
Monitor de bocinas
Cada canal cuenta con una terminal
de tornillo extra, es una salida de
monitoreo para usarse con un panel
monitor para cine. El panel de
monitoreo por lo general se encuentra
en el mismo rack que los amplificadores.
Bornes à vis
(tous les modèles)
Éteindre l’amplificateur avec de toucher
aux bornes. Utiliser des cosses
isolées afin de prévenir le risque de
choc électrique. Rabattre le couvercle
protecteur avec la remise en marche.
CONSIGNE DE SÉCURITÉ LIÉE
AUX BORNES DE SORTIE ! Ne pas
toucher les bornes de sortie
lorsque l’amplificateur est sous
tension. Établir tous les
branchements avec
l’amplificateur hors tension. Ris-
que d’énergie dangereuse !
Connexions pour utilisation en
modes stéréo ou parallèle.
Les amplificateurs DCA 1222 sont munis
de circuits à haut courant capables
d’accepter une charge de 1.6 ohms
(l’équivalent de 5 haut-parleurs de 8
ohms en parallèle) en mode 2 canaux,
ou une charge de 3.2 ohms en mode
ponté mono.
Connexions pour utilisation en mode
ponté mono. Voir les instructions et
précautions à suivre pour le branche-
ment en mode ponté mono en page 11.
Câblage du haut-parleur
Les câbles de fort calibres et les
courtes distances minimisent à la fois
les pertes de puissance et la
dégradation du coefficient
d'amortissement. Evitez de placer les
câbles de haut-parleurs à proximité
des câbles d'entrée.
Sortie haut-parleur moniteur
Chaque canal est muni de bornes a
vis supplémentaires, qui sont les
sorties vers un panneau de contrôle
externe pour les applications cinéma.
Le panneau moniteur est
généralement installé dans le même
bâti que les amplificateurs.
Channel 3
to monitor panel
Channel 4
to monitor panel
Channel 1
to monitor panel
Channel 2
to monitor panel
Two-channel models •
Modèles à deux canaux •
Zweikanal-Typen •
Modelos de dos canales
Four-channel models •
Modèles à quatre canaux •
Vierkanal-Typen • Modelos
de cuatro canales
Barrier strip outputs
(all models)
Turn the amplifier off before touching
the output connections. Use spade
lugs with insulated barrels to prevent
electric shock. Close the shroud over
the screw terminals before turning
the amplifier on again.
OUTPUT TERMINAL SAFETY
WARNING! Do not touch output
terminals while amplifier power
is on. Make all connections with
ampli-fier turned off. Risk of haz-
ardous energy!
Connections for stereo and parallel
operations.
The special high-current design of the
DCA 1222 allows it to drive load imped-
ances as low as 1.6 ohms (equivalent
to five 8-ohm speakers in parallel)
per channel, or 3.2 ohms bridged. The
minimum load impedance of the
DCA 1644 is 4 ohms per channel, or
8 ohms bridged.
Connections for bridged mono
operation. See bridged mono
operating precautions on page 11.
Speaker cabling
Larger wire sizes and shorter lengths
minimize both loss of power and
degradation of damping factor. Do
not place speaker cables next to
input wiring.
Speaker monitor
Each channel has an extra screw
terminal, which is a monitor output
for use with a cinema monitor panel.
The monitor panel is usually located
within the same rack as the amps.
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QSC DCA 1644 Manuel utilisateur

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Amplificateurs audio
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