Jamara Akron Monster Truck Mode d'emploi

Catégorie
Jouets télécommandés
Taper
Mode d'emploi
Akron BL
RTR 2,4 GHz
No. 053265 BL LiPo
50/21
FR - Notice d’assemblage
GB - Instruction
DE - Remarques générales
La société JAMARA e. K. n’est pas responsable de dommages, que ce soit au niveau du modè-
le ou causé par celui-ci, résultant d’une utilisation non appropriée. Seul le client est responsable
concernant la mise en oeuvre et l’utilisation conforme du matériel; cela va de l’assemblage, en
passant par la charge des accus et allant jusqu’au choix du lieu d’utilisation. Pour cela, veillez à lire
attentivement la notice d’utilisation, elle contient d’importantes informations ainsi que les consignes
de sécurité.
GB - General information
Jamara e.K. is not liable for any damage caused to the product itself or through this, provided this
is due to improper operation or handling errors. The Customer alone bears the full responsibility for
the proper use and handling, including without limitation, the assembly, the charging process, the
use and choice of the operation area. Please refer to the operating and user instructions, it contains
important information and warnings.
Ce modèle réduit n’est pas un jouet!
N’est pas adapté pour les personnes de moins de 14 ans.
Attention: Ne pas laisser à la portée de petits enfants.
Contient des pièces petites qui peuvent être avalées.
DANGER D‘ETOUFFEMENT!
Ne convient pas aux enfants de moins de 36 mois
This model is not a toy!
Not suitable for people under 14 year.
Warning: Keep away necessarily from children.
Contains small parts which can be swallowed. RISK OF SUFFOCATION!
Not suitable for children under 36 months.
Ce produit est un article de modélisme. Cela signie que le véhicule doit toujours faire l‘objet d‘un
entretien (contrôle des dommages, contrôle des raccords vissés, nettoyage, etc....). Les pièces
d‘usure telles que l‘engrenage principal, le pignon du moteur, la tête de rotule etc. s‘usent avec le
temps et doivent donc être remplacées. Il n‘est pas toujours possible d‘éviter les collisions, c‘est
pourquoi les dommages causés par les collisions doivent également être réparés ou remplacés.
Les pièces d‘usure ou les pièces défectueuses dues à des accidents ou à un entretien insusant
ne sont pas couvertes par la garantie, les coûts et les réparations doivent être assumés par
l‘acheteur lui-même.
This product is a model building article. This means that the vehicle must always be serviced
(check for damage, check screw connections, clean etc...). Wear parts such as the main gear,
motor pinion, bone socket, etc. will wear out over time and must therefore be replaced. Crashes
cannot always be avoided, so crash damage must also be repaired or replaced. Wear parts or
defective parts due to crashes or insucient maintenance are not covered by warranty, costs and
repairs must be covered by the buyer himself.
Déclaration de conformité
Par la présente, JAMARA e.K. déclare que les produits‚ „Akron BL RTR 2,4 GHz, No.
053265“ est conforme à la Directive 2014/35/UE, 2014/53/UE et 2011/65UE Le texte
intégral de la déclaration de conformité CE est disponible via l‘adresse
Internet suivante: www.jamara-shop.com/Konformitaet
Certicate of Conformity
Hereby JAMARA e.K. declares that the product „Akron BL RTR 2,4 GHz, No. 053265“ complies with
Directive 2014/35/EU, 2014/53/EU and 2011/65/EU.
The full text of the EU Declaration of Conformity is available at the following Internet address:
www.jamara-shop.com/Conformity
Attention!
Avant l’utilisation: Allumez en premier l’émetteur puis votre modèle.
Après utilisation: Arrêtez le modèle en premier puis votre radiocommande.
N’utilisez jamais le modèle à une distance hors de votre visibilité. La visibilité maximale
ainsi que la portée maximale dépendent de plusieurs facteurs tels que le temps, le lieu
d’utilisation et les présentes fréquences perturbatrices. Pour cela, avant chaque usage,
veuillez eectuer un test de visibilité et de portée avec une deuxième personne qui tient
le modèle xé et vériez les réactions du modèle en usage en cas de pertes de signal
due par exemple à des piles usées ou à un émetteur éteint.
Attention!
Before operating: Switch the transmitter on rst then the model.
When nished: First switch o the model then the transmitter.
Never operate your model beyond sight. Both the maximum visibility as well as the max.
range of your model will depend on many factors such as weather, location and
interfering frequencies. Therefore, before each use perform a range test with a second
person securely holding the model and also check how the model reacts if there is a
signal failure e.g. when empty transmitter batteries are installed.
Avant de mettre en marche toute l‘unité il faut lire attentivement le mode d‘emploi.
Attention! La mise en garde et les consignes de sécurités sont à lire entièrement
pour votre sécurité et éviter tout accidents et blessures.
Read the complete instructions and security instructions carefully before using
the model.
Caution! Please fully and carefully read warnings/ safety instructions. These
are for our own security and can avoid accidents/injuries.
Outils et accessoires recommandés Recommended Tool + Accessories
No. 190065
Appareil de mesure
d’inclinaison
Camber adjusting Tool
No. 232060
Ruban adhésif double face
Doublesided power tape
No. 232423 medium
Frein let
Nut lock
No. 505401 klein/small
Clip xation de carrosserie
Body clips
No. 059273 1:10
Clip xation de carrosserie
Body clips
No.153059
X-Peak 80 V2
Chargeur
Charger
No. 281730
Ciseaux Lexan
Lexan scissors
Frequency bands: 2.4GHz Frequency range: 2405 MHz - 2475 MHz EIRP: <50 mW (max. power transmitted)
2
1
2
1
34
Vous avez acheté un modèle RTR. C‘est-à-dire que le véhicule est en gran
de partie préparé pour une utilisation immédiate. Cependant, il est essentiel de
vérier si le modèle présente des dommages mécaniques ou électriques avant
et après chaque utilisation. Il faut également vérier la stabilité de toutes les pièces
mobiles et l‘étanchéité des raccords vissés
You have purchased a RTR model, which means it should be ready for immediate use after
charging all batteries. You need to check the car, electronics and all plastic parts after each use to
make sure no parts are damaged. Also all the moving parts must be checked for their clearance,
bolts and screws that they are tight.
FR - Contenu du kit:
1. Modèle
2. Radiocommande
3. Accu
4. Chargeur
Accessoires recommandés:
Radiocommande: 4 x AA 1,5V,
Nr. 140267 (4 piéces)
Données techniques:
• Dimensions:
~ 420 x 335 x 225 mm
Poids: ~ 2260 g
• Accu:
LiPo 7,4 V 5000mAh
• Moteur:
B3650, 420 W 3,200 KV
Informations sans garantie.
Sous réserve d‘erreurs et de
modications techniques.
GB - Box contents
1. Model
2. Transmitter
3. Battery
4. Charger
Accessories:
Transmitter: 4 x AA 1,5V,
No. 140267 (4 pieces)
Technical data:
• Dimensions:
~ 420 x 335 x 225 mm
Weight: ~ 2260 g
• Battery:
LiPo 7,4 V 5000mAh
• Engine:
B3650, 420 W 3,200 KV
No responsibility is taken for the
correctness of this information.
Attention:
Chargez uniquement pour cette batterie est avec ce chargeur. La batterie appropriée est la batterie
polymère au lithium. Avec 2 cellules max. de 7.4 V et maximum de 5000 mAh. La batterie doit avoir
un équilibreur du type JST-XH. Le chargement de la batterie ne convient pas, ce changement risque
d‘endommager le chargeur et de la batterie. Risque d‘incendie! L‘équilibreur du chargeur ne doit
jamais être ressoudé ou changé!
Caution:
Only charge suitable battery‘s with this charger. Suitable battery‘s are lithium polymer battery‘s with
max. 2 cells, max. 7.4 V nominal voltage and max. 5000mAh. The battery must have a balancer
plug type JST-XH. The charging of unsuitable battery‘s can cause damage to the charger and the
battery‘s. Fire Hazard! The balancer plug of the charger is not allowed to get altered or soldered to
a dierent balancer plug type!
LED
Accusation de LiPo
● Branchez le chargeur dans la prise de courant. La LED verte indique que le chargeur est prêt à
être chargé.
Branchez la batterie au chargeur. La LED s‘allume en rouge pendant le processus de chargement.
● Lorsque le processus de chargement est terminé, le voyant passe à nouveau au vert.
● Le temps de charge moyen de la batterie vide est d‘environ 5-7 heures (LiPo)
● Mettez 4 piles AA dans l‘émetteur
AVERTISSEMENT :
Si la LED commence à clignoter lorsque vous branchez la batterie, débranchez immédiatement la
batterie du chargeur. Un clignotement de la LED signale une batterie défectueuse. Les batteries
défectueuses ne doivent pas être chargées, il y a un risque accru d‘incendie !
LiPo Charging
● Plug the charger into the mains socket. The green LED indicates ready to charge.
● Connect the battery to the charger. The LED lights up red during the charging process.
● When the charging process is complete, the LED changes to green again.
● The average charging time of the empty battery is about 5-7 hours (LiPo)
● Put 4 AA Batteries into the Transmitter
WARNING:
If the LED starts to ash when you connect the battery, disconnect the
Battery immediately from the charger. A  ashing LED signals a defective battery.
Defective batteries must not be charged, there is an increased risk of re!
Premiers pas Getting Started
Attention!
Débranchez toujours après chaque arrêt la batterie du chargeur.
Débranchez aussi toujours le chargeur immédiatemment après avoir
débranché la batterie de l´alimentation. Laissez brancher la chargeur ou la bat-
terie peuvent causer des dommages à la batterie, à votzre chargeur ou câble
d´alimentation (risque d´incendie).
Danger!
Always disconnect the battery from the charger immediately after charging. Al-
ways disconnect the charger from the power supply immediately after discon-
necting the battery. Inserting the rechargeable battery or charger after charging
will result in damage to the battery, charger or the power supply (re hazard).
Informations concernant l‘accumulateur:
Les batteries non rechargeables ne doivent pas être rechargées! Ne pas ouvrir!
Ne pas jeter au feu! Ne pas utiliser des piles neuves et usées à la fois!
Ne pas utiliser en même temps des piles alcalines, standard (zinc-charbon) et des accumulateurs!
Les piles rechargeables doivent être retirées du jouet!
Les batteries rechargeables ne peuvent être rechargées que sous la surveillance d‘un adulte!
Les connexions ne doivent pas être court-circuitées!
Battery warning:
Non-rechargeable batteries are not to be recharged! Do not open!
Do not dispose of in re! Do not mix old and new batteries!
Do not mix alkaline batteries, standard (carbon-zinc) or rechargeable batteries!
Rechargeable batteries are to be removed from the toy before being charged!
Rechargeable batteries are only to be charged under adult supervision!
The supply terminals are not to be short-circuited!
3
Contrôleur de vitesse
ESC
ON/OFF
Batterie
Battery
Contrôleur/Connexion à la batterie
ESC/Battery connector
1
505080
505081
07 9996
505079
505080
505081
079996
505079
Attention!
Votre modèle possède un système d’accrochage des roues
avant type Pivot. Cela a un bon nombre d’avantages. Celui-ci est
très robuste et facile d’entretien. En sortie d’usine les réglages
sont eectués de telle manière que l’écartement des roues ne
permet pas aux axes d’entraînements de sortir de son logement.
Naturellement, comme pour toutes les voitures, dans la phase
de rodage toutes les parties d’accrochages ainsi que les vis peu-
vent bouger de l’ordre du millimètre. Ce jeu résultant peut faire
en sorte que les axes d’entraînements risquent de sortir de leur
logement sous contrainte maximale. De ce fait il est très impor-
tant de vérier avant chaque utilisation le bon maintien de toutes
les vis de xations, les écrous de roues etc. et que le jeu des
pièces de mouvements soient corrects. Si vous tournez la vis
rotule interne au niveau de l’axe de train Pivot vous inuencez
sur le jeu ainsi que sur le parallélisme résultant. Il est conseillé
de serrer les Pivot de la même manière en haut et en bas e telle
manière à ce que l’axe, lorsque vous tournez complètement les
roues, ne soit pas sous tension et qu’il ne sorte pas de son loge-
ment. Les vis six pans extérieurs servent à sécuriser le maintien
des jambes de trains sur la vis rotule.
Attention!
Your vehicle has a pivot front suspension. This has a number of
advantages. It is very robust and easy to maintain. The set-up of
the car has been done so the drive shaft will not pop out. As with
any model, screws and bolts can losen during break-in of the
car. This can result in tolerance of the drive shaft. The drive shaft
can then pop out if high pressure is applied. The inner ball screw
(item No.: 505081) will enable you to adjust the tolerance resul-
ting in ne adjustments of the track width. For best results when
setting up the pivot ball for the rst time, please always adjust
the upper and lower pivot in the same way. Fasten as far as the
pivot can still be pulled up and down easyly but not as far that it
will pop out if you give full steering angle. The outer plastic socket
screw (item No.: 505080) is only used for securing of the steering
knuckle. This should not be too tight, otherwise the steering is
not smooth and the handling can be adversely aected.
Attention!
La tête de rotule avant et arrière absorbe la majeure par-
tie de l‘énergie du moteur et les transmet dans les systèmes
d‘attachement des trains Avant et arriére. De ce faite, les vis de
serrage pans à 6 creux doivent qui maintiennent la tête de rotule
sur les arbres de sortie de transmission maintienent avant la
première utilisation et son contrôllés régulièrement ( toute les 5
– 7 utilisations) et ressérrés en cas de besoin L´avant et l´arrière
de la tête de rotule doivent être inséré via l ´anneau en caout-
couch. Veuillez vérier le jeu d´arbre de transmission. La mar-
ge de manoeuvre devrait être environ de 1-2mm. Vous devrez
peutêtre déplacez la tête de rotule pour adapter le jeu. Cela vous
oblige à desserrer les vis de réglage avec un tournevis et régler
le panoramique de la tête de rotule. Veuillez ensuite resserer les
vis de réglage. Au cas contraire, les arbres de transmission de la
tête de rotule ainsi que la tête de rotule et le milieu de l´arbre
d‚entraînement risque d´être endommagé.
Attention!
The front and rear bone pan absorbs most of the motor‘s
energy and directs it to the front and rear axles. Therefore,
the hexagon socket screws which hold the bone pans on the
transmission output shafts must be checked and, if necessary,
tightened before the rst use and in regular intervals e.g 5-7
uses. Insert a rubber ring to the front and the back connection
cup. Please check the tolerance of the drive shaft. The tole-
rance should be approx. 1 – 2mm. You may have to move the
connection cups to adapt the tolerance. Therefore you need to
loosen the grub screws to adapt the connection cup.
Afterwards tighten the grub screws. If not, the connection cups
will move on the gear output shaft. That might cause the con-
nection cup and the middle drive shaft to get damaged.
Danger.
Éteignez toujours le modèle immédiatement après chaque utilisation. Im-
médiatement après chaque utilisation, la batterie doit être déconnectée du
modèle. La batterie peut être profondément déchargée en la laissant allumée
accidentellement ou en la laissant branchée. La décharge profonde entraî-
ne une perte de puissance de la batterie ou peut être endommagée à un
point tel que la charge ou la décharge n‘est plus possible ou que la batterie
peut s‘auto-allumer pendant la charge ou la décharge (risque d‘incendie).
N‘essayez jamais de charger ou de décharger des batteries à décharge pro-
fonde. La tension des batteries LiPo ne doit jamais être inférieure à 6 volts
pour éviter une décharge en profondeur. La batterie LiPo complètement char-
gée a une tension d‘environ 8,4 volts. Après utilisation, la batterie intacte doit
être complètement chargée après une phase de refroidissement d‘au moins
10 minutes mais pas plus de 12 heures. Ceci an d‘éviter une décharge pro-
fonde causée par une auto-décharge. Lorsque la batterie n‘est pas utilisée
ou stockée, elle doit être vériée au moins tous les trois mois pour s‘assurer
qu‘elle ne présente pas de tension (8 volts) ou de dommages et, si néces-
saire, elle doit être chargée ou éliminée.
Danger.
Always switch o the model immediately after each use. Immediately after
each use the battery should be disconnected from the model. The battery
can be deeply discharged by leaving it switched on accidentally or leaving it
plugged in. Deep discharge causes the battery to lose power or can be dama-
ged to such an extent that charging or discharging is no longer possible or
the battery can self-ignite during charging or discharging (re hazard). Never
attempt to charge or discharge deep-discharge batteries.
The voltage of the LiPo batteries should never be under 6 volt to avoid a
depth discharge. The fully charged LiPo battery has a voltage of approx. 8,4
Volt. After usage, the intact battery has to be fully charged after a cooling
phase of at least 10 min but not longer than 12 hrs. This is to avoid a deep
discharge caused by a selfdischarge. When not using or storing the battery´s
it has to be checked at least every three months for voltage (8 Volt) or damage
and if necessary charged or disposed.
Mettez en place l’accu de pro dans son compartiment. Veillez à ce que le support d’accu soit
à nouveau bien fixé avec les deux goupilles et que l’accu de propulsion est bien fixé dans son
support sans grand jeu
Connectez maintenant la batterie d‘entraînement au variateur du modèle. Si la fiche du
contrôleur et la fiche de la batterie d‘entraînement ne correspondent pas, un câble adaptateur
est fourni avec votre modèle
Mettez en route l’émetteur et assurezvous que les trims soient bien en position de neutre
pour chaque fonction. Lisez attentivement le chapitre concernant votre radiocommande.
Tenez la voiture en l’air au cas où le moteur démarrerait brutalement lors de la mise en
marche.
Mettez en marchele régulateur avec le bouton On/Off
Nous vous conseillons maintenant d’activer la fonction Failsafe de votre récepteur.
Cette fonction est désactivée en sortie d’usine (voir le chapitre Fail Safe).
Si ce modèle est votre première voiture radiocommandée nous vous conseillons de faire
rouler votre modèle sur une petite piste de test afin de vous familiariser avec les différentes
fonctions de celui-ci et de votre émetteur.
Put the battery into the battery holder in the vehicle. Make sure that the battery holder is scured
properly with the 2 included clips for the battery holder.
Now connect the battery to the speed control in the model. If the plug of the speed control and
battery do not match, then you will nd a connection lead in your box
Turn the radio on and make sure all the trim buttons on the transmitter are in neutral position.
Read the chapter for usage of the transmitter.
Keep the car in the air in case that the motor turns at full power.
Switch the speed control on the On / O switch.
We encourage you now to activate your receiver‘s built-in Failsafe unit.
On delivery it is turned o. (see chapter Fail Safe).
If this is your rst rc car, we recommend to drive it on a small test track to familiarise yourself
with the control of the vehicle and the controls of the transmitter.
4
Programmation de la fonction Fail Safe
1. Description de la fonction
L’unité Fail Safe intégrée est surtout d’utilité pour les bateaux et les voitures. Elle sert à éviter
la perte du modèle lorsque la fonction gaz reste accrochée lorsque le signal de commande
n’est plus réceptionné. Lorsque le récepteur perd la communication avec l’émetteur, celui-ci
place automatiquement le servo des gaz ou le régulateur dans une position préprogrammée.
2. Réglages
a. Mettez en marche l’émetteur.
b. Mettez en marche le récepteur. La LED clignote continuellement et vous indique que le
récepteur est utilisable.
c. Placez le manche des gaz en position de freinage ou ralenti du servo ou du régulateur.
Gardez la commande dans cette position.
d. Appuyez sur la touche Setup du récepteur. La LED clignote durant 3 secondes (voir
illustration de gauche).
e. La position est mémorisée et vous pouvez relâcher la commande des gaz.
3. Test et réglages
a. Mettez en marche l’émetteur.
b. Mettez en marche le récepteur.
c. Eteignez l’émetteur.
d. Le récepteur perd le signal et place donc le servo des gaz ou le régulateur dans la
position préprogrammée.
e. Si cela ce déroule comme indiqué vous avez programmé avec succès la fonction Fail
Safe, sinon il fautrefaire un réglage.
How to setup the fail safe function
1. The instruction of function
The function of protection of losing control is mainly for r/c boats and cars and keeps them
away from damage through throttle channel. When the receiver is out of control signal, the
receiver of throttle will automatically return to the initial position which set up before starting to
avoid the error action :
2. How to set the function
a. Switch on the transmitter power and enter into the working condition
b. Connect the receiver with power and enter into the working condition, the signal light
on receivewill blink all the time.
c. Control the throttle of transmitter and keeps the servo or ESC in the neutral position.
d. Press the setting button, the LED will be ash for 3 seconds (see on pict. left).
e. Release the setting button. The setting is nished.
3. Testing
a. Switch on the transmitter and enter the working condition.
b. Contact the receiver with power and enter the working condition.
c. Turn o the power of transmitter.
d. The throttle of servo will be set automatically.
e. Finish these steps above means the setting is ok.
Eléments de commandes
1. Boite de programmation
2. Volant directionnel
3. Commande de gaz
4. Compartiment pour accus/piles
5. Prise de charge
6. Prise pour simulateur
Si vous souhaitez recharger votre émetteur au
travers de la prise de charge, veillez ouvrir le
compartiment d’accus. Cela permet un meilleur
refroidissement des accus.
Champ de programmation
A. Inversion directionnel
B. Power LED
C. Trim directionnel
D. Interrupteur On/O
E. Inverseur Gaz
F. Power Check
G. Touche de synchronisation
H. Dual-Rate
I. Trim Gaz
Trim
Si les roues ne devaient pas être droites vers
l’avant alors que le volant de l’émetteur est au
centre il est possible de récier cette position à
l’aide du trim sur l’émetteur.
Trim L/R = direction
Si les roues devaient tourner en avant ou en
arrière alors que vous n’avez pas touché à la
commande des gaz, il faut compenser cette ac-
tion en utilisant le trim de la fonction gaz jusqu’à
ce que les roues restent immobiles.
Trim V/R = avant/arrière
Mise en place des piles
Retirez le couvercle de la batterie.
Insérer les piles 4 x AA, respectez la
polarité.
Remplacer le couvercle du compartiment
Controls
1. Programming Box
2. Steering Wheel
3. Throttle Lever
4. Battery Hatch
5. Charge Socket
6. Simulator Cable Socket
If charging the batteries via the charging socket,
the battery hatch cover should be removed to
ensure sucient cooling.
Programming Panel
A. Steering Reverse (changed)
B. Power LED
C. Steering Trim
D. ON/OFF Switch
E. Throttle Reverse (changed)
F. Power Check
G. Binding Button
H. Dual-Rate (maximum steering deection)
I. Throttle Trim
Trim
If the wheels do not point straight forward even
though the steering wheel on the transmitter is
in neutral, you can adjust it with the trim button
on the transmitter.
Trim L/R = steering
Should the wheels rotate forward or backward,
even though no command was given through
the transmitter, then also the throttle needs to
be trimmed on the transmitter.
Trim V/R = forward/backward
Insert the batteries
Remove the battery compartment cover.
Fit the 4 x AA batteries, observe the correct
polarity.
Replace the battery hatch
C
A
B
D
E
G
H
F
I
6
12
3
4
5
2,4 GHz
Antenne
Antenna
Empfänger/Receiver
Synchronisation entre l’émetteur et le récepteur
Il est absolument nécessaire de synchroniser l’émetteur avec le
récepteur du modèle. Après ce procédé, le récepteur n’accepte
plus que les signaux émis par cet émetteur. Si pour une raison
quelconque vous souhaitez refaire une synchronisation, procédez
comme suit:
1. Mettez en place des accu chargés dans modelés.
Connectez maintenant la batterie au contrôleur du modèle.
2. Branchez le câble de synchronisation dans la sortie du
canal 3.
3. Allumez le système du récepteur. En fonction de la version
du logiciel votre récepteur va donner des signaux
diérents pour le mode de synchronisation (au lieu de
clignoter la lumière LED va par exemple briller ou
s’éteindre complètement). Le mode de synchronisation est
cependant le même quelque soit la version. La LED sur le
récepteur se met à clignoter et indique donc qu’il est
synchronisé.
4. Restez appuyé sur la touche de synchronisation de l’émetteur
et mettez le en marche.
5. L‘émetteur commence à clignoter pour indiquer qu‘il est
synchronisé.
6. Relâchez la touche de synchronisation de l’émetteur et
maintenant éteignez l‘régulateur. Enlevez la prise du
récepteur.
7. Maintenant éteignez l‘émetteur. A la prochaine mise en
marche de l’installation tout est synchronisé.
8. Installez tout correctement et vériez soigneusement le bon
fonctionnement de l’ensemble. I. Si le processus ne s’est pas
eectué avec succès, réitérez le processus de
synchronisation.
Nous vous encourageons maintenant à activer l’unité Failsafe in-
tégrée de votre récepteur. A la livraison, il est éteint.
Fixez l’antenne 2,4 GHZ de réception verticalement, comme indi-
qué sur l’illustration. Il est interdit de xer l’antenne sur les pièces
mécaniques, la portée serait raccourcie.
Binding the receiver to the transmitter
The receiver must be bound to the transmitter to ensure that the
receiver will only react to signals from that transmitter.
If you wish to re-bind the receiver with the transmitter please pro-
ceed as follows:
1. Put the battery into the model.
Now connect the battery to the speed control in the model.
2. Plug the binding plug (included) into the channel 3 socket on
the receiver.
3. Switch the receiver system on. Depending on your soft-
ware version of your receiver indicates the dierent bin-
ding mode (instead of ashing lights for example LED or
remains out completely). The binding process as such is in
all versions. The receiver LED will begin to ash indicating
that the receiver is in bonding mode.
4. Press and hold down the binding button on the transmitter
whilst switching it on.
5. The transmitter will begin to ash indicating that the receiver
is in bonding mode.
5. Release the binding button on the transmitter and turn o the
controller. Release the binding plug from the receiver.
7. Switch of the transmitter. And remove the binding wire. The
system be bound at the next start .
8. If the receiver fails to bond or does not function after bond-
ing repeat the above procedure until a successful bonding is
achieved.
We encourage you now to activate your receiver‘s built-in Failsafe
unit. On delivery it is turned o.
Mount the 2.4 GHz antenna vertically as shown in the diagram. Do
not allow any metal object to come into contact with the antenna or
to shield it as this will reduce the range.
Connecteur de
synchronisation
Binding Plug
Fail Safe
Setup LED
FR - Télécommande 2,4 GHz 2CH GB - Transmitter 2,4 GHz 2CH
5
FR - Regulateur (bâti) Version BL
Données techniques:
Max. Actuel 60 A
Courant de rupture 390 A
Résistance interne 0,0012 Ohm
Domaine d’utilisation RC-Cars
Accus max. 2 LiPo-cellules
Tension BEC 6,0 V
Actuel BEC 3A
Type de moteur Moteurs Brushless sans capteur
Système de sécurité Seuil de température
Dimensions ~ 48,5 x 38 x 32 mm (avec ventilateur)
Poids ~ 90 g (sans câble de connexion)
Programmable 5 Étapes de la programmation (Frein,
sous-tension, mode de démarrage, etc.)
GB - Controller (installed) Version BL
Technical data:
Max. Current 60 A
Burst Current 390 A
Internal Resistance 0,0012 Ohm
For Use With Cars or Trucks scale
Battery packs max. 2 LiPo cells
BEC Voltage 6,0 V
BEC Current 3A
Motor Types Sensorless Brushless motors
Protective Circuits Temperature cut-o
Size ~ 48,5 x 38 x 32 mm (with fan)
Weight 90 g (without cable)
Programmable 5 Programming steps (Break,
Low Voltage, Start Mode etc.)
Utilisation du régulateur
Branchement du récepteur, de l’accu et du moteur
Branchez le régulateur, le récepteur, l’accu, le servo directionnel
et le moteur comme indiqué sur l’illustration ci-contre.
Veillez à respecter la bonne polarité de l’accu de propulsion.
Connectez le câble rouge avec la borne ’+’ et le câble noir avec
la borne ’-’ de l’accu. Les connecteurs ’#A’, ’#B’ et ’#C’ se bran-
chent sur le moteur. La touche ’SET’ sert à la programmation.
Branchez le câble de commande du régulateur sur la sortie
„canal 2“ du récepteur. Respectez l’aectation des canaux de
votre radiocommande. Branchez-les sorties du régulateur avec
les prises d’alimentation du moteur. Une aectation spécique
n’est pas nécessaire. Après avoir tout branché eectuez un
test de fonctionnement du moteur. Si le moteur tourne dans le
mauvais sens il sut d’inverser deux des trois branchements au
niveau du moteur.
Remarque:
Au travers de la fonction Revers de votre émetteur vous pouvez
inverser le sens de rotation du moteur. Veillez impérativement à
calibrer de nouveau le régulateur.
Using Your ESC
Connecting the Receiver, Battery Pack and Motor
Connect the ESC, motor, receiver, battery and servo according
to the diagram.
Ensure that you observe the correct polarity of the battery pack.
The red cable should be connected to the ‘+‘ Plus Pole and the
black cable to the ‘-‘ Minus Pole. The ’#A’, ’#B’ and ’#C’ plugs
are connected to the motor. The ‘SET‘ button initiate the pro-
gramming mode.
The ESC should be plugged into the throttle channel of your re-
ceiver which is normally channel 2. If in doubt, check your Radio-
Control System’s instructions. The 3 Motor wires (#A’, ’#B’ und
’#C’) can now be connected, these connectors can be plugged in
any order, and if the motor rotates in the wrong direction any 2 of
the wires should be swapped.
Note:
You can use the servo reverse function of your transmitter to
reverse the motor direction but the ESC will have to be re-ca-
librated afterwards.
Motor
#A
#B
#C
ESC
Channal 2
Switch
Receiver
Channel 1
Servo
Plus pole
red cable
Minus pole
black cable
Set
ON/OFF
Apprentissage de la course gaz/frein
Pour un fonctionnement optimal il est nécessaire de calibrer le régulateur. Pour cela il faut
renseigner trois positions avant, arrière et neutre.
• Avant d‘utiliser le contrôleur pour la première fois
• Si vous passez à un nouvel émetteur
• Si le point neutre ou la portée du servo est modié dans votre émetteur
Pour étalonner le système, procédez comme suit:
1. Mettez en marche l’émetteur. La course des servos doit être en position neutre. De plus il faut
éventuellement désactiver la fonction ABS sur votre émetteur.
2. Ensuite mettez en marche le récepteur. Appuyez en même temps sur la touche ’SET’, la LED
rouge commence à clignoter. Dès que cela est le cas vous pouvez relâcher la touche.
Si vous ne relâchez pas tout de suite la touche ’SET’ après, vous passez en mode program-
mation. Si vous ne souhaitez pas cela vous devez à nouveau éteindre le régulateur.
3. Vous pouvez congurer trois paramètres:
• Position de neutre
• Fin de course de la marche avant
• Fin de course de la marche arrière
Les processus et procédures sont représentés graphiquement dans les images suivantes (2).
4. Placez la commande en position de neutre et appuyez sur la touche ’SET’, la LED verte
clignote et le moteur émet une sonorité. Placez la commande en n de course pour désigner
la marche avant et appuyez sur la touche ’SET’, la LED verte clignote deux fois et le moteur
émet deux sonorités. Placez la commande en position arrière pour désigner la marche arrière
et appuyez sur la touche ’SET’, la LED verte clignote trois fois et le moteur émet trois
sonorités. Votre moteur est utilisable trois secondes après avoir terminé le processus.
Throttle range calibration
To ensure that your ESC operates correctly it has to be calibrated. During this process the full
throttle, stop and brake positions will be set. There are 3 occasions when the unit must be
calibrated.
• Before using the ESC for the rst time
• If you change to a new transmitter
• If the neutral point or servo throw is changed within your transmitter
To calibrate the system, please proceed as follows:
1. Ensure that the receiver is switched OFF and switch ON the transmitter. If you are using a
Futaba transmitter. The throw should be set to neutral. If the transmitter is tted with an ABS
function this must be de-activated.
2. Press and hold down the ‘SET‘ button on the ESC and switch the receiver switch ON. This will
switch the ESC into Calibration’ mode and the LED will begin to blink. If you fail to release the
‘SET’ button as soon as the LED blinks, the ESC will enter ‘Programming’ mode. If this
happens, you will have to switch the ESC o and start again to enter ‘Calibration’ mode.
3. Parameters can be set here:
• Neutral point
• Full throttle forwards
• Full throttle reverse
The procedure for setting these 3 points is outlined below:
4. Ensure that the throttle control is in the neutral position and press the ‘Set‘ button. The green
LED will ash once and the motor will omit a beep. Move the throttle control to the full throttle
(forwards) position and press the green ‘Set‘ button. The green LED will ash twice and the
motor will omit 2 bleeps. Move the throttle control to the full reverse position and press the
‘Set‘ button. The green LED will ash 3 times and the motor will omit 3 bleeps. 3 Seconds after
this procedure has been followed, the motor is ready for use.
Maintenez le bouton SET Commutateur de commutateur Relâchez le bouton SET,
lorsque les feux rouges LED starts
Hold the SET keep button Turn on the switch Release the SET button as soon
as the red LEDstarts to blink
ON/OFF
1
ON/OFF
Set LED
Neutral point
rst click second click third click
Point of full throttle Point of full brake
2
LED verte
clignote une fois
Green LED ashes
once
LED verte
clignote deux fois
Green LED
ashes twice
LED verte
clignote trois fois
Green LED
ashes thrice
Set
Set Set
6
FR - LED, gnaux et protection
Pendant l’utilisation en mode normal les signaux émis par les LED sont la signication suivante:
a. Pas de LED = la commande des gaz est en position neutre.
b. LED rouge = le véhicule roule en marche avant ou en marche arrière.
c. LED verte = le véhicule est à plein régime soit en marche avant, soit en marche arrière.
Le régulateur attire votre attention par des signaux d’alertes et vous informesur un certain état :
1. Lors de la mise en marche le processeur vérie la tension d’entrée, si celle-ci se trouve dans
la fenêtre admissible vous entendrez un double beep avec une seconde de pause, et entre
les diérents signaux “beep-beep-, beep beep-, beep-beep-”
2. Lorsque le signal d’entré n’est pas conforme vous allez entendre un son avec deux
secondes de poses avec les signaux “beep-, beep-, beep-”. Ce régulateur est équipé de
diérents circuits de protections an d’assurer une utilisation sécurisée
1. Arrêt par sous-tension
Dès que la tension d’un accu LiPo passe en-dessous de la limite xée, après deux secondes
le régulateur coupe l’alimentation du moteur. Remarquez que le moteur ne peut plus être
redémarré si la tension est inférieure à la valeur préréglée.
2. Protection contre la surchaue
Dès que la température du régulateur passe la valeur de 95°C pour plus de 5 secondes, le
moteur est arrêté. Après la coupure d’alimentation il faut absolument laisser le régulateur
refroidir sinon celui-ci peut être endommagé. Cette fonction ne doit pas être désactivée!
3. Signal d’entrée erronél
Si votre signal d’entrée est erroné pendant plus de 0,2 secondes la propulsion est coupée.
GB - LED’s, errors and protection
In normal use the LED will illuminate as follows:
a. If the throttle control is in the neutral position, neither the red or green LED will illuminate.
b. The red LED will illuminate if the vehicle is driving forwards or in reverse. If the vehicle is
braking, the red LED will ash rapidly. When the car moves forward, the red LED solidly
lights; the green LED also lights up when the throttle stick is at the top position (100%
throttle).
c. The green LED will illuminate when the vehicle is at full throttle either forwards or in reverse.
In certain circumstances the ESC will omit an acoustic tone to warn you of a problem:
1. On switching on, the ESC will check the battery pack voltage and if it falls outside the correct
values it will omit double signals followed by a 1 second pause: “beep-beep-, beep-beep-,
beep-beep-”
2. If the ESC does not receive a signal from the transmitter it will omit single signal followed by
a 2 second pause: “beep-, beep-, beep-”
The ESC has ben equipped with a series of protective circuits to ensure safe operation:
1. Low voltage cut-o:
If the voltage drops below the set value for more than 2 seconds the ESC will switch the
motor o. Please note that the motor cannot be started again if the voltage is below the
choosen value per cell.
2. Temperature cut-o
If the internal temperature of the ESC rises above 95°C for more than 5 seconds the motor
will switch o. After the ESC switches o it has to cool down before operating again.
Otherwise the ESC will be damaged. This function should not be disabled!
3. Signal loss
If the signal is lost for more than 0.2 seconds the ESC will switch the motor o.
Les champs à fond gris vous indiquent le niveau de réglage recommandé. The elds which are shaded in grey indicate the factory settings.
Programmation du régulateur Programming the ESC
Mode de programmation
Program Mode
Valeur de programmation
Program Value
1 2 3 4 5 6 7 8
1. Mode de roulage
Drive Mode
en avant, avec frein
Forwards, brake on
avant / arrière,
avec frein
forwards / reverse,
brake on
2. Frein à main
Drag Brake Force
0 % 5 % 10 % 15 % 20 % 25 % 30 % 40 %
3. Sous-tension
Low Voltage
aus
OFF
2,6 V/élément
2,6 V/cell
2,8 V/élément
2,8 V/cell
3,0 V/élément
3,0 V/cell
3,2 V/élément
3,2 V/cell
3,4 V/élément
3,4 V/cell
4. Mode de démarrage
Start Mode
doux
soft
normal
normal
agressif
aggressive
très agressif
very aggressive
5. Force de freinage max.
Brake Max.
25% 50% 75% 100%
Ce régulateur est équipé de nombreuses possibilités de congurations. An d’arriver rapidement
au but et de pouvoir programmer rapidement et surement votre matériel, il est conseillé d’avoir
toujours le tableau et la structure des menus sous la main. Les diérentes étapes de programmati-
ondu tableau ont la signication suivante:
1. Mode de roulage:
En mode course point 1 votre voiture n’ira qu’en avant, le frein est actif, la marche arrière ne
fonctionne pas. Ce mode est idéal pour les courses. En mode de roulage point 2 (avant/
arrière avec frein) vous pouvez rouler en arrière avec votre voiture et utiliser la fonction frein,
ce mode est idéal pour une utilisation standard de votre modèle et également pour
l’entraînement.
Remarque:
En mode de roulage 2. il faut enclencher la marche arrière par double action. Lorsque vous
allez sortir la commande dans la zone marche avant pour passer dans la zone marche arrière
le moteur va freiner. Cela ne signie pas que la voiture va s’arrêter net. Lorsque la commande
est placée dans la zone marche arrière votre voiture va rouler en arrière, mais avant cela
celle-ci va s’arrêter un court instant. Lorsque la commande est à nouveau placée vers l’avant,
indépendamment si votre moteur se trouve en freinage ou en marche arrière, votre voiture
avancera à nouveau.
2. Frein à main:
Dans ce menu vous avez la possibilité de serrer le frein avec le moteur au ralenti et dénir
une valeur %. La fenêtre de réglage se trouve entre 0 et 40%.
3. Sous-tension:
À ce niveau vous pouvez déterminer le seuil de coupure par sous-tension. La fenêtre de
réglage est entre 3,4 et 2,6 V par élément. Dès que cette valeur de seuil est dépassée le
régulateur arrête le moteur.
4. Mode démarrage
Avec cette option vous pouvez dénir le comportement au démarrage de votre voiture, pour
cela vous avez quatre possibilités, du démarrage doux jusqu’au démarrage très agressif.
Remarquez que pour les modes de démarrages ’agressif’ et ’très agressif’ il est nécessaire
d’utiliser des accus de grande puissance. Dans le cas contraire il y aurait des chutes de
tensions et le moteur ne tournerait que par à-coups. De plus il faut adapter le moteur et la
transmission en fonction du mode de démarrage.
5. Puissance de freinage max.:
Le régulateur est équipé d’une fonction frein linéaire adaptant son eet en fonction
de la position de la commande. La puissance max. est obtenue lorsque la
commande est complètement poussée en avant. Cette forte puissance de freinage
amènera rapidement votre voiture à l’immobilité, mais d’un autre côté stresse
beaucoup les pièces mécaniques et augmente l’usure des composants
mécaniques comme la transmission par exemple.
Pour simplier la programmation à l‘aide du bouton de conguration, le contrôleur peut également
être facilement programmé à l‘aide de la carte de programmation disponible séparément (Réf. 08
1454).
This ESC is tted with many useful functions and to help you to be able to make the most of the
various options they are explained below. Please use the programming table shown on page 6
together with these explanations to program your ESC quickly and eectively:
1. Drive mode:
If option 1 is selected in Drive mode, the vehicle will only drive forwards and the brake is
active which make this mode the best choice for racing. In mode 2 the vehicle can be driven
forwards or in reverse and the brake is also active. This mode is useful for general use and
training.
Note:
When option 2 is selected, moving the throttle control back past the neutral point will initially
activate the brake. If the throttle control is then moved back to the neutral position briey the
ESC will switch over to reverse. Moving the ESC forwards will make the vehicle drive
forwards regardless of whether it was braking or moving in reverse.
2. Drag Brake force:
In this option the drag braking force can be set. The value is set as a percentage and the
values are from 0 to 40%
3. Low voltage:
In this option you can set the low voltage cut-o value. The cut-o voltage can be set between
3.4 and 2.6 Volts per cell. Once the cut-o voltage has been reached the motor will stop.
4. Start Mode:
With this option you can choose how the vehicle will accele rate when full throttle is applied
and you can set the value between ‘Soft‘ and ‘Very Aggressive‘. Please note that if you select
one of the 2 ‘Aggressive’ modes that you will need to have batteries with a very low internal
resistance otherwise the voltage will drop due to the high current draw and the motor may
stutter. Also ensure that your motor and gearing are capable of carrying the high loads.
5. Brake Max.:
The ESC is equipped with a braking system which works proportionally to the throttle control.
This means that the further the throttle control is moved rearwards the more braking force will
be applied. A higher value here will mean that the vehicle will brake harder but more strain will
be placed on the components, for example, the gearing.
To avoid the programming procedere with the set up botton, you can all so use the seperatly
available Programmcard (Ord.No. 08 1454).
7
Remarque importante:
En plus des signaux visuels de la LED rouge vous avez également les indications sonores re-
spectives émises par le moteur. Après chaque programmation il faut éteindre le régulateur. En
remettant en marche celui-ci la nouvelle conguration est active.
Important note:
In addition to the red LED blinking, the motor will omit an acoustic signal. After every change to
the values the ESC must be switched o to store the values. The new settings will not be eective
until the ESC is re-started.
FR - Structure des menus du régulateur GB - Menu structure
FR - Connexion d‘une carte de programmation
Pour connecter la carte de programmation au variateur de vitesse, déconnectez le câble du ventila-
teur (1) de la connexion entre les câbles du moteur. Branchez le câble de la carte de programmation,
assurez-vous que le câble est correctement connecté (voir schéma de connexion, gure 2). Assurez-
vous de rebrancher le câble du ventilateur après la programmation.
GB - Connecting the programming card
To connect the programming card to the speed controller, disconnect the fan cable (1) from the
connector between the motor cables. Connect the cable to the programming
card, making sure that the cable is connected correctly (see connection diagram, Fig. 2). Be sure to
reinsert the fan cable after completing the programming.
Câble de ventilateur
Fan cable
Schéma de connexion
Connect memory card
Mettez en marche le régulateur,
et appuyez sur la touche „SET“
Press and hold the ‘SET‘ button
down and switch the receiver on
La LED rouge clignote
The red LED blinks
Arrêter le régulateur
Mettez en marche l’émetteur
Turn o the ESC
Switch transmitter ON
La LED verte clignote une fois
The green LED blinks once
LED verte clignote 2 x
The green LED blinks twice
LED verte clignote 3 x
The green LED blinks 3 times
LED verte clignote X x
The green LED blinks X times
Appuyez bouton
3 secondes
Press the button
for 3 seconds
Appuyez bouton
3 secondes
Press the button
for 3 seconds
Appuyez bouton
3 secondes
Press the button
for 3 seconds
relâchez la
touche
Release button
relâchez la
touche
Release button
relâchez la
touche
Release button
appuyez sur
la touche
Press button
appuyez sur
la touche
Press button
appuyez sur
la touche
Press button
appuyez sur
la touche
Press button
Phase de programmation 1,
Mode roulage
Program option 1, Drive mode
Phase de programmation 2,
Mode de freinage
Program option 2, Brake mode
Phase de programmation 3,
sous tension
Program option 3, Low voltage cut-o
Phase de programmation X
Program Option
LED rouge clignote une fois, cela signie avant avec frein
Red LED blinks once indicating forwards and brake.
LED rouge clignote deux fois, cela signie avant et arrière avec frein
The red LED blinks twice indicating forwards, reverse and brake.
rouge | red LED clignote | blinks 1 x ► 0 %
rouge | red LED clignote | blinks 2 x ► 5 %
rouge | red LED clignote | blinks 3 x ► 10 %
rouge | red LED clignote | blinks 4 x ► 15 %
rouge | red LED clignote | blinks 5 x ► 20 %
rouge | red LED clignote | blinks 6 x ► 25 %
rouge | red LED clignote | blinks 7 x ► 30 %
rouge | red LED clignote | blinks 8 x ► 40 %
rouge | red LED clignote | blinks 1 x ► aus
rouge | red LED clignote | blinks 2 x ► 2,6 V
rouge | red LED clignote | blinks 3 x ► 2,8 V
rouge | red LED clignote | blinks 4 x ► 3 V
rouge | red LED clignote | blinks 5 x ► 3,2 V
rouge | red LED clignote | blinks 6 x ► 3,4 V
Appuyez respectivement la touche ’SET’ pour la modication de la
valeur, la LED rouge vous indique la valeur sélectionnée, clignoter une
fois signie 1, clignoter deux fois signie 2, etc.
Press the ‘SET‘ button to select the desired value. The red LED will
indicate which value is selected. 1 X blink indicates value 1, 2 x blinks
indicate value 2 etc.
Toutes les autres étapes de programmation se font de la même manière
All of the other menu options are accessed in the same manner.
relâchez la
touche
Release button
8
Assemblage de la transmission avant
Front gear assembly diagram
505078
505075
505073
505071
505074
505072
505085
505076
079989
No. 505155
Ensemble diérentiel compl.
Dierencial complete
9
Assemblage de la transmission arrière
Rear gear assembly diagram
505078
505075
505074
505073
505024
505145
505023
505024
505076
505071
505085
079989
079996
070806
Montage vordere Pivot-Aufhängung
Steering assembly diagram
505080
505081
505079
505100
079989
505099
07 9996
505028
Avant chaque utilisation veillez vérier la bonne tenue et
serrage des vis et du bon branchement des câbles. Votre
voiture est équipée d’un système avant d’accrochage
de roue type Pivot. Cela représente un certain nombre
d’avantages. Celui-ci est robuste et simple d’entretien. Ce-
lui-ci est réglé en sortie d’usine an que l’écartement des
roues ne permet pas à l’axe d’entrainement sorte de son
logement. Comme pour tous les modèles, il est nécessaire
de vérier votre modèle après avoir eectué le rodage, sur-
tout au niveau serrage des vis et accrochage des roues, et
régler le jeu à moins d’un millimètre. Le jeu obtenu après
rodage peut être susant pour que l’axe d’entraînement
sorte de son logement. De ce fait il est très important de
s’assurer avant toute utilisation que le jeu soit correct, les
vis et les écrous de roues soient bien serrés. En agissant
sur la vis interne 505081 de la jambe d’axe 505070 (voir
liste des pièces de rechanges) vous pouvez régler le jeu
résultant de l’écartement des roues. De préférence serrez
de même manière le haut et le bas du Pivot jusqu’à ce que
l’axe ne soit plus sous contrainte sur la course complète du
directionnel et que celui-ci ne se décroche pas. Les vis six
pans plastiques des extrémités 505080 servent à assurer la
jambe de train sur la vis rotule. Il ne faut en aucun cas trop
serrer, sinon la direction ne peut plus bouger librement et
cela aura une répercussion sur la tenue de conduite.
Before each use make sure to check all bolt connections
and cable connections. Your vehicle has a pivot front sus-
pension. This has a number of advantages. It is very ro-
bust and easy to maintain. The set-up of the car has been
done so the drive shaft will not pop out. As with any model,
screws and bolts can losen during break-in of the car. This
can result in tolerance of the drive shaft. The drive shaft
can then pop out if high pressure is applied. The inner ball
screw (item No.: 505081) will enable you to adjust the to-
lerance resulting in ne adjustments of the track width. For
best results when setting up the pivot ball for the rst time,
please always adjust the upper and lower pivot in the same
way. Fasten as far as the pivot can still be pulled up and
down easyly but not as far that it will pop out if you give full
steering angle. The outer plastic socket screw (item No.:
505080) is only used for securing of the steering knuckle.
This should not be too tight, otherwise the steering is not
smooth and the handling can be adversely aected.
No. 505155
Ensemble diérentiel compl.
Dierencial complete
10
505054
505097
505087
505054
079989 505082
079996
505028
Assemblage de la fusée arrière
Rear shaft assembly
Assemblage des amortisseurs
Shock assembly
505064
11
Assemblage du saver pour servo
Buer assembly
505029
Assemblage du saver pour servo
Buer assembly
506119
079841
505093
505027
12
Assemblage du moteur
Motor assembly
505126 (22 Z./T.)
505026
081460
FR - Réglage de la partie cycle
Les réglages suivants sont possibles:
Avance / retard de la partie avant
A Avance: le comportement de la partie
directionnelle est transmis beaucoup
moins directement et la voiture tend à
survirée, néanmoins la tenue en ligne
droite est excellente.
B Retard: le comportement de la partie
directionnelle est transmis très
rapidement, la tenue en ligne droite est
bien moins bonne.
GB - Suspension Settings
The following settings are possible:
toe-in / toe-out
A Toe-in: The responsiveness of the steering is
less direct and the vehicle tends to
oversteer, but it has better directional
stability.
B Toe-out: More direct steering response and
understeer, but has a worse directional
stability.
Tige directionnelle
Raccourcir = Retard
Rallonger = Avance
Débattement
Spring travel
Turnbuckle
turn shorter = Toe-out
turn more = Toe-in Rear camber
Inclinaison arrière
A
B
B
A
13
FR - Inclinaison - Positif / Négatif
avant et arrière
A Négatif:
Meilleur adhérence sur le
terrain, du fait que les bords
des roues s’enfoncent dans
le sol pendant les virages ce
qui permet une vitesse plus
élevé dans les virages. Il est
conseillé d’avoir une
inclinaison négative d’environ
1,5 ° à l’avant et 0° à l’arrière
comme valeur moyenne. Un
angle négatif trop élevé peut
dégrader les caractéristiques
de tenue de route de votre
voiture.
B Positif:
Une inclinaison positive doit
être évité du fait que celle-ci
dégrader les caractéristiques
de tenue de route de votre
voiture.
GB - Negative camber / positive
camber front and rear
A Negative camber:
Better grip on terrain, as the
edge of the wheels stem into
the ground allowing higher
cornering speed. We
recommend approx. imately
1.5 degrees negative front
and an ave rage of 0 degree
to the rear. An excessive
negative camber angle
can deteriorate the ride
quality.
B Positive camber:
A Positive camber should be
avoided in your vehicle due to
poorer ride quality.
A
A
BB
tendu
rm tendu
rm
mou
soft
Coude d’atténuation
Shock angle
Pré tension de ressort
Spring tension
mou
soft
FR - Retard élevé / faible avant
Faible: moins de retard aura une incidence
négative sur la tenue en ligne droite mais
une meilleure prise de virage.
Elevé: un retard plus élevé aura comme eet une
amélioration de le tenu en ligne droite mais
perd en prise de virage.
GB - Front caster high / low
Less caster: Less caster has a worse directional
stability, but provides a better steering on
corner entries.
High caster: A higher caster has a better directional
stability, but can result in worse corner
turn-in.
FR - Pré tension des ressorts
dur / mou avant et arrière
Tendu:
réaction rapide de la partie
cycle mais tenues de route
moindre.
Mou:
réaction plus lente mais
excellente tenue de route.
Angle d’amortissement mou /
ferme avant et arrière
Mou:
directionnel directe
Tendu:
directionnel tempéré
Course d’amortisseur plus/moins
avant et arrière
Moins:
moins de garde au sol et
centre de gravité plus bas
Plus:
plus de garde au sol et
centre de gravité plus haut
GB - Spring tension hard / soft
front and rear
Harder:
More direct response of the
suspension but reduced grip.
Softer:
Less direct response of the chas-
sis but more grip.
Damper angle soft / rm
front and rear
Soft:
More direct steering
Firming:
Less direct steering
Spring defelxion more / less front
and rear
Less:
Less ground clearance and lower
center of gravity
More:
More ground clearance and
higher center of gravity
Angle de retar
Caster angle Clip
Monté devant =
retard plus élevé
Montage derrière =
retard plus faible
Clip
front mounted =
higher caster
rear mounted =
lower caster
tendu
rm
mou
soft
Coude d’atténuation
Shock angle
Pré tension de ressort
Spring tension
14
Pré tension de ressort
(moins ou plus de clips)
Pré tension de ressort
(moins ou plus de clips) Spring tension
(less or more clip)
Coude d’atténuation
arrière / haut
Coude
d’atténuation
Shock angle
Inclinaison
arrière
Inclinaison
avant
Track front
Retard Caster
Spring tension
(less or more clip)
Shock angle
rear / top
Rear camber
Pré tension de ressort
Spring tension
Coude d’atténuation
Shock angle
Coude d’atténuation
Shock angle
Coude d’atténuation
Shock angle
Inclinaison Shock angle
(Seulement vis interne)
Camber
(only inner screw)
FR - Points de réglages GB - Setting points
15
No. 505088
Pare-choc avant bas A
Damper plate A
No. 505187
Roues
Wheels
No. 505191
Fixation de l´amortisseur
Shock tower
No. 505064
Amortisseur
Shock set
No. 505089
Pare-choc avant bas B
Damper plate B
No. 505145 65 Z./T.
Jeu d‘engrenages à
diérentiel moyen
Middierential gear set
No. 08 1460 3,17mm shaf
CR B36503450KV 3S4P
Moteur électrique
E-Motor
No. 505099
Directionnel avant haut
Front upper suspension
set
No. 505040
Support directionnel
Suspension xed mount
set
No. 505090
Axe de roue
Wheel axle
No. 505027
Platine radio
Radio tray set
No. 505096
Tige directionnelle
Steering rod connecting
set
No. 505100
Directionnel avant bas
Front lower suspension
set
No. 505085
Roue dentée conique
A di.
Di. bevel gear set A
No. 505091
Axe d’entraìnement
Drive shaft
No. 505093
Protection pour pignon
principal
Connect mount set
No. 505097
Directionnel haut arrière
Rear upper pulling rod
set
No. 505087
Directionnel bas arrière
Rear lower suspension
set
No. 505071
Roue dentée conique
B di
Di. bevel gear set B
No. 505155
Ensemble diérentiel
compl.
Dierencial complete
No. 505072
Roue dentée conique
Main gear
No. 505073
Plateau denté
Bever gear
No. 505074
Corps de diérentiel
Dierential case set
No. 505075
Corps de boite de vites
Gear box
Coude d’atténuation
Spring tension
Coude d’atténuation
Shock angle
Coude d’atténuation
Shock angle
Coude d’atténuation
Shock angle
Coude d’atténuation
Shock angle
FR - Liste des pièces de rechanges GB - Spare Parts
16
No. 505076
Tête de rotule centrale
Connecting cup
No. 505084
Radmitnehmer 6-Kant
Hex joint set
No. 505081
Vis rotule
Ball head screw
No. 505026
Support moteur
Motor mount set
No. 505077
Colonne Servo Saver
Buer steel colum
No. 505078
Getriebeabdeckung v/h
Shock mount
No.505082
Jambe de train arrière
Rear shaft hub
No. 505029
Servo Saver Kit
Steering saver
No. 505028
Querlenkerstift
Suspension arm shaft
No. 505079
Téton directionnel
Steering hub set
No. 505023
Roue dentée principale
Gear mount set
No. 505030
Axe d’entraînement
Central shaft
No. 505054
Querlenkerstift Set
Suspension arm shaft
No. 505080
Ecrou de rotule
Ball head nut
No. 505024
Pignon d’entraînement
Rear main gear
No. 505101
Châssis
Chassis
No. 505032
Porte-piles
Battery case
No. 079996
Ø5*Ø11*4
Roulement à billes
Ball bearing
No. 505052 M3*15
Vis à tôle
Round head selftapping
cross screw
No. 505056 M2*8
Vis tête cylindrique
Flat head selftapping cross
screw
No. 505060 M3*3
Vis six pans creux
Set screw
No. 505126 3,17mm
Pignon moteur 22Z. 48DP
Motor gear 22T. 48DP
No. 070806 Ø5*Ø10*4
Roulement à billes
Ball bearing
No. 059078 M3*8
Vis tête fraisée
Flat head machine cros screw
No. 505057 M3*12
Vis à tête ronde
Umbrella head machine
cross screw
No. 505061 M2*11
Pin
Pin
No. 081448 60A
CR B60WP
Régulateur speed Brushless
Speedcontroller Brushless
No. 505048 M3*10
Vis à tôle
Round head selftapping
cross screw
No. 505053 M3*6
Vis tête cylindrique
Flat head machine cross
screw
No. 505058 M3*8
Vis à tête ronde
Umbrella head machine
cross screw
No. 505062 M2*10
Pin
Pin
No. 505021
Servo directionnel
Servo pulling rod set
No. 505049 M3*12
Vis à tôle
Round head selftapping
cross screw
No. 505055 M3*10
Vis tête cylindrique
Flat head selftapping cross
screw
No. 14 1390
7,4V 5000mAh 2N 30C
Accu LiPo-Racing
Battery LiPo-Racing
No. 505045 Ø 7 mm
E-Clip
E-clip
No. 505046 Ø 4 mm
E-Clip
E-clip
No. 17 7444 M4
Ecrou d’arrêt
Nylon Nut
No. 505045 Ø 2,5 mm
E-Clip
E-clip
No. 07 9989 Ø 10*Ø15*4
Roulement à billes
Ball bearing
No. 505063 Ø 4*Ø8*0.5
Espaceurs
Shim
No. 05 9274
Crochets pour carrosserie
Body clip
No. 505188
Carrosserie
Body
No. 505189
Planche de décoration
Decals
No. 413117 LiPo 20 2/3S
Chargeur
Charger
No. 505190
Support de spoiler
Wing stay
No. 505195
Aile
Wing
FR - Liste des pièces de rechanges GB - Spare Parts
17
FR - Pièces tuning et accessoires GB - Tuning parts
No. 505182
Wheelybar
Wheelybar
No. 505285
Boîte réceptrice
Receiver Box
No. 503581 M4
Ecrou de roue, autoblo-
quante
Wheel nuts, self-locking
No. 505094 1:10
Pneus + jantes
Wheels+Rims
No. 505116 1:10
Pneus + jantes, Rue
Wheels+Rims, Street
No. 505163
Arbre cardan avant/arrière
Joint front / rear
No. 061200 2,4 GHz
CCX Pro
Radiocommande
Transmitter
No. 130156
Refroidisseur moteur en Alu,
actif avec ventilateur
Cooling ns active with fan
No. 130157
Refroidisseur moteur en Alu
actif vario réglable avec
ventilateur
Cooling ns alu active
variable with fan
No. 061222 2,4 GHz
Compa X3 EVO
Radiocommande
Transmitter
No. 061201 2,4 GHz
CCX LiPo 3CH
Radiocommande
Transmitter
No. 505546
Amortisseur avant/arrière
Shocks front/rear
No. 505548
Pignon principale
Main gear
FR - Liste des pièces de rechanges GB - Spare Parts
Attention !
Si votre wheelybar n‘est pas monté tout prêt, vous devez l‘assembler.
Enlevez d‘abord le pare-chocs arrière. Pour ce faire, retirez les vis marquées comme indiqué
sur la photo 1+2.
Vous pouvez maintenant prendre le pare-chocs arrière avec son support à côté.
Maintenant, prenez les équipes qui viennent avec la barre à roue et montez la barre à roue
sur la face arrière de la boîte de vitesse (photo 3) et avec les vis démontées précédemment
(photo 1) sur la face inférieure du châssis.
Vous pouvez laisser la carrosserie en lexan telle qu‘elle est. Mais nous vous recommandons
de le découper pour la barre à roue. Il sut de découper la partie marquée, photo 5.
Please note!
If your wheelybar is not mounted all ready, you have to assemble it.
First remove the rear bumper. To do this remove the marked screws as seen on picture 1+2.
Now you can take the rear bumper with it´s brace by side.
Now take the crews that come with the wheelybar and mount it on the rear side of the gear
box housing picture 3 and with the earlier disassembled screws picture 1 on the lower side of
the chassis.
You can leave the lexan body like it is. But we recommend to cut it out for the wheely bar. Just
cut out the marked section, picture 5.
5
3
12
46
No. 059116
Recouvrement de
transmission
Gear cover
No. 506119
Servo
Servo
No. 033215
Servo Q7 JR KG
No. 074416
Servo High End 9712 MG
No. 061171
CCX/SCX 2,4GHz
Recepteur
Receiver
18
FR - Résolution des problèmes
Après la mise en route le moteur ne démarre pas, pas de signal acoustique n’est émis.
1. L’accu ou la liaison vers l’accu n’est pas correcte.
- Vériez les câbles et les connecteurs ainsi que l’accu
Après la mise en marche, le moteur ne démarre pas, un signal est émis d´une seconde
1. La tension d‘entrée n‘est pas correcte, elle est trop élevée ou trop basse.
- Vériez le niveau de tension de la batterie.
Après la mise en marche, le moteur ne démarre pas, un signal est émis de 2 secondes.
1. Le signal d‘entrée est reconnu comme incorrect.
- Contrôlez l‘émetteur et le récepteur ainsi que le câble de raccordement du récepteur du
régulateur.
Le moteur tourne dans le mauvais sens
1. Le branchement du moteur est inversé.
- Inversez deux des trois ls d’alimentation en tre le moteur et le régulateur.
Le moteur s’arrête brusquement
1. Le signal d’entrée n’est pas correct.
- Vériez émetteur, récepteur et les câbles de servo.
2. L’accu a une tension nominale trop basse.
- Recharger la batterie
Le moteur ne tourne pas rond, il tousse.
1. Il y a un mauvais contact au niveau de la connexion du moteur.
- Contrôlez soigneusement toutes les connexions.
2. La transmission des données est fortement perturbée.
- Arrêtez le régulateur et remettez le en marche le régulateur, s’il n’est tout de même pas
possible de l’utiliser changer d’emplacement.
Le modèle ne réagit pas
1. Accus pas chargés ou piles vides
- Chargez l’accu, changez les piles
2. Moteur défectueux
- Changez le moteur
3. Câbles mal connectez
- Branchez correctement les câbles ou changez les si nécessaire
4. Emetteur éteint, perte de Binding
- Mettre en marche l’émetteur, eectuez la synchronisation
5. Récepteur défectueux
- Changez le récepteur
6. Régulateur défectueux ou mal branché
- Changez le régulateur ou branchez correctement les ls
Le modèle réagit d’une manière Incontrôlée
1. Emetteur éteint, perte de Binding
- Mettre en marche l’émetteur, eectuez la synchronisation
2. Régulateur mal calibré
- Eectuez une nouvelle calibration
3. Récepteur défectueux
- Changez le récepteur
Le modèle démarre inopinément a la mise en marche de l’émetteur
1. Fail Safe mal réglé
- Refaire un réglage des positions Fail Save
2. Trim des gaz mal positionné
- Placez le trim en position neutre
Le modèle ne fait qu’avancer
1. Régulateur mal calibré
- Eectuez une nouvelle calibration
Seul la direction répond
1. Régulateur ou moteur défectueux
- Changez le régulateur ou le moteur
La direction ne réagit pas
1. Servo directionnel défectueux
- Changez de servo
2. Dual Rate trop faible ou à 0
- Augmentez le Dual Rate
3. Levier directionnel, jambe de train très sale
- Nettoyez le levier directionnel ou jambe de train
Fort dégagement de fumé de la propulsion
1. Pignon principal, pignon moteur ou diérentiel défectueux
- Ne plus rouler, changez les pièces défectueuses
2. Mauvais pignon d’entraînement
- Changez le pignon d’entraînement
Le régulateur arrête le moteur pendant l’utilisation
1. Arrêt par sous-tension, tension de l’accu trop faible
- Changez l’accu
2. Arrêt par surchaue
- Laissez refroidir votre régulateur
Les axes de transmissions
1. L’écartement des roues est trop grand
- Réduisez le sortent de leurs logements
1/10 Truck (Monstertruck/Stadiontruck)1/10 Truck (Monstertruck/Stadiontruck)
65 mm
50mm
Roues collées sur les jantes
Tyres glued on rims
„ST Hummer“ Ø 100 mm
No.05 2866 12 mm 1/2OS
Roues collées sur les jantes
Tyres glued on rims
„MT Spider“ Ø 115 mm
No.05 2857 12 mm 1/2OS
Le diamètre des roues MT doit être respecté.
Selon le véhicule, il peut être nécessaire de modifier la
carrosserie ou l‘angle de direction ou d‘élargir la largeur
de la voie.
Regarding the MT wheels please pay attention to the
wheel diameter. Depending on your car, modifications to
the body and the steering or rather a wheel spacer can be
necessary.
19
GB - Troubleshooting
The motor will not rotate after switching on. No signal is present.
1. The battery pack or battery pack connectors are faulty.
- Check all of the connectors and the battery pack.
The motor will not turn after switching on. The ESC omits double signals with a 1 second
interval.
1. The input voltage is too high or too low.
- Check the battery pack voltage.
The motor will not turn after switching on. The ESC omits single signals with a 2 second
interval.
1. No or a poor receiver signal.
- Check both the transmitter and receiver as well as the ESC connecting cable.
The motor turns in the wrong direction.
1. The motor connecting cables are swapped
- Swap 2 of the ESC/motor connecting cables
The motor suddenly stops turning.
1. The battery voltage is too low.
- Charge the battery pack.
2. No signal.
- Check the transmitter, receiver and all of the cables only steering response
The motor stutters or runs irregularly.
1. One of the connectors is loose.
- Carefully check all of the connectors.
2. The receiver has intermediate interference.
- Switch the system o and then on. If the interference persists, operate the model in another
location.
Model does not respond
1. Battery or batteries empty or defective
- Charge battery or replace
2. Motor broken
- Replace motor
3. Loose or damaged cable
- Reconnect cable or replace
4. Transmitter turned o, lost or damaged binding
- Transmitter back on, bind or replace
5. Defective receiver
- Replace receiver
6. Speed controller is defective or connection issue
- Connect properly or replace
Model react uncontrolled
1. Transmitter turned o, lost or damaged binding
- Transmitter back on, bind or replace
2. Controller not calibrated or programmed incorrectly
- Recalibrate or reprogram
3. Defective receiver
- Replace receiver
Engine is running when you turn on
inadvertently
1. Incorrectly set Failsafe
- Failsafe program to neutral
2. Throttle trim on the transmitter is not in neutral
- Throttle trim set to neutral
Model moves forward only
1. Controller not calibrated or programmed in correctly
- Recalibrate or reprogram
Only steering response
1. Regulator or Motor is defective or not Calibrated
- Calibrate speed controller or replace motor
Steering does not respond
1. Power steering defect
- Replace servo
2. Dual Rate on the transmitter set too low or to 0
- Dual rate increase
3. Very dirty steering lever or steering knuckle
- Clean and lubrcate well
Loud noise from the drive
1. Main gear, pinion or dierential damage
- Do not continue! aected part needs to be replaced
2. Incorrect gear mesh
- Reset gear mesh
Speed controller shuts o while driving
1. Low voltage cut-o, battery voltage too low
- Charging the battery
2. Overtemperature
- Let speed controller cool
Front drive shafts fall out
1. Too large track width
- Track width reduction
FR - Consignes de sécurité
Veuillez lire attentivement la notice et les consignes de sécurité avant
d’utiliser l’article!
Ce dispositif n’est pas destiné à être utilisé par des personnes (y compris les
enfants) aux capacités physiques, sensorielles ou mentales ou n’ayant ni
l’expérience ni les connaissances nécessaires, sauf s’ils sont surveillés par une
personne responsable de leur sécurité ou ont reçu des instructions sur la façon
dont l’appareil doit être utilisé.
L’utilisateur prend la responsabilité entière du correct maniement du modèle réduit.
Aucune modication de la structure du modèle réduit n’est autorisée et entraîne la
perte immédiate de la garantie.
Veillez à ce que le modèle réduit au repos ne soit pas longuement exposé aux
rayons solaires ainsi qu’à une humidité élevée ou à la poussière intense.
Attention, certaines pièces de votre modèle réduit peuvent être brûlantes
Si votre voiture, le moteur ou l’accu devait être mouillé, il faut les sécher, éliminer
les résidus et les nettoyer soigneusement.
Mise en marche
Tenez le modèle à distance des enfants pour lesquels il n’est pas conçu. (voir
remarque sur l’âge).
N’utilisez jamais votre modèle réduit dans les environs de stations d’émission,
lignes à haute tensions, transformateurs ou équivalent! Ces installations peuvent
provoquer des perturbations et entraîner la perte du contrôle de votre modèle
réduit ou même du modèle réduit lui-même!
N’utilisez pas votre modèle sur les places publiques, endroit avec beaucoup de
monde. Ne roulez jamais sur les voies publiques..
Gardez à distance les mains, cheveux, parties ottantes des habiles et pièces
libres. Veillez à ce qu’aucun objet ne vienne en contact avec les parties en
mouvements
N’utilisez votre modèle que par temps ensoleillé. Surtout pas s’il pleut, s’il y a
beaucoup de vent ou lors d’un orage.
Avant et après chaque usage, contrôlez si le modèle est endommagé, si les vis ou
les connecteurs ont lâché. Faire nécessairement attention à ce que seul un modèle
intact soit mis en usage.
Le modèle est en plastique et caoutchouc et donc facilement inammable. Ne
l’approchez donc en aucun cas d’une amme ou d’éléments très chauds.
Placez toujours le manche des gaz de votre émetteur en position ralenti.
Consignes de sécurité relatives aux accus
De part leur énorme densité énergétique (jusqu’à 150 Wh/kg), les éléments Lithium
ne sont pas sans dangers et nécessitent un soin particulier! De ce fait, la société Ja-
mara décline toute garantie pour les dégâts qui peuvent résulter d’une utilisation non
conforme des éléments lithium polymère.
Une utilisation non conforme peut déclencher un incendie ou des brûlures acides.
La surcharge, les courants trop élevés ou une trop grande décharge détruisent les
éléments.
Protégez les éléments contre des chocs mécaniques (pincement, pression, torsion,
perçage).
N’ouvrez ou ne découpez en aucun cas les accus, ne les jetez pas dans le feu, et
tenez les à bonne distance des enfants.
Manipulez les éléments endommagés avec énormément de précautions.
Des brûlures acides ou des dommages sur l’appareil sont à craindre.
Ne court-circuitez en aucun cas les accus et veillez à toujours respecter la bonne
polarité.
Protégez les accus d’une température au-dessus de 65 °C et éloignez-les des
objets chauds (par ex.: pots d’échappement).
Chargez les accus avant de les stocker (par ex.: en hiver). Ne pas les stocker
déchargés ou complètement chargés. En cas de stockage de longue durée,
vérier de temps en temps le niveau de charge.
Le contenu des éléments est très dangereux pour les yeux et la peau.
Après un contact avec la peau, rincez la zone avec beaucoup d’eau et enlevez les
vêtements souillés.
Après un contact avec les yeux, rincez avec beaucoup d’eau et consultez un
médecin.
Si les éléments venaient à surchauer, se goner, dégager de la fumée ou
prendre feu, il ne faut surtout plus les toucher. Tenez-vous à bonne distance et
allez chercher du matériel de lutte contre l’incendie approprié (pas d’eau (risque
d’explosion), sable bien sec, extincteur, couverture anti-feu, eau salée).
Tous réserve de toute erreur ou modication technique. Copyright JAMARA e.K. 2022
Toute copie ou reproduction, même partielle n‘est possible qu‘avec l‘autorisation de la société JAMARA e.K.
All rights reserved. Copyright JAMARA e.K. 2022
Copying or reproduction in whole or part, only with the expressed permission of JAMARA e.K.
JAMARA e.K.
Inh. Manuel Natterer
Am Lauerbühl 5 - DE-88317 Aichstetten
Tel. +49 (0) 75 65/94 12-0 - Fax +49 (0) 75 65/94 12-23
[email protected] www.jamara.com
Service - Tel. +49 (0) 75 65/94 12-777
service@ jamara.com
GB - Security instructions
Read the instructions and security instructions carefully before using the
model.
This product is not intended for use by individuals (including children) with reduced
physical, sensory or mental capabilities or lack of experience and / or knowledge,
unless they are supervised by a person responsible for their safety and is able to
give instructions about how the product should be used. Children should be super-
vised to ensure that they do not play with the product.
The User is fully responsible for the correct use of the model.
The model should not be changed in any way, doing so will invalidate the
guarantee.
Protect the model from strong sunlight, moisture and dust.
Be aware that some parts of the model may get hot.
If R/C unit, motor, or battery get wet, clean and dry thoroughly in a dry shaded area.
Operating
Keep the model away from Children in case it is not appropriate to be used by a
Child (see note of age).
Do not operate your model near radio stations, power lines, transformer boxes or
similar facilities! This can result in radio interference, causing loss of control over
the model.
Avoid driving the model to busy places. Never drive on public roads.
Keep hands, hair and loose clothing away from rotating and heated parts.
Drive the models only in good weather. Do not drive this models in wind, rain or
thunder storms.
Inspect the model before and after every drive for damage and loosing screws and
plug connections. Please ensure that only an intact model is used.
Your model is made from such materials as plastic and rubber and as such is
inammable. Keep it away from any open ame, or high temperatures.
Always ensure that the throttle stick is in the low position before you switch on.
Safety precausions for battery
Because of the high power compactivity (up to 150 Wh/kg) the cells are quite dan-
gerous and need special care! The company Jamara excludes explicitly, all types of
liability for damages, that can occure when using the Lithium-Polymer-
Cells indequate.
When using the battery incorrect there is a risk of getting re or acid-injuries.
Overcharging, too high power, or discharging at low level destroys the cell.
Protect from mechanical stress (squeezing, pushing, bending, drilling).
Never open or cut batteries, do not throw into re, keep away from children.
Handle damaged or leaking battery with care. Injuries or damages to the product
can occure.
Under no circumstance short-circuit the device and always watch out for correct
polarity.
Protect batteries from heat above 65 °C , mount away from hot objects (for example
exhaust pipe).
Before storing batteries (for example in the winter) charge the battery. Do not store
in fully charged or in non charged state!
The contents of the cell is harmfull for skin and eye.
If the content comes into contact with skin, clean with plenty of water and take o
moisted clothes.
If the content comes into contact with the eyes, clean with plenty of water and
consult a doctor.
If the cell overheats, swells, burns or smoke is coming from it, do not touch it
under any circumstances. Keep away in a safe distance and prepare adequate
extinguishing agents such (No water explosion, well dry sand, re extinguis-
hers, re blanket, salt water).
FR - Consignes de recyclage
Les piles et les accumulateurs ne doivent strictement pas être jetés avec les ordu-
res ménagères, mais doivent être jetés séparément. Vous êtes tenues de déposer
vos piles usagés dans les centres communaux de collecte (collecte sélective). Après
tout utilisation, vous avez la possibilité de retourner vos piles gratuitement chez des
commerçants. Dès lors que les piles contiennent des substances qui peuvent causés
des irritations et pouvant provoquer des allergies, il est recommandé d´eectuer la collecte et le
recyclage comme recommandé, ce qui est très important pour l´environnement et votre santé. Dans
la mesure où vous visualiser un symbole de poubelle avec roulettes et une croix, mis en évidence
avec un symbole chimique Hg, Cd ou Pb, cela signie que ces piles contiennent plus de 0,0005%
de mercure (Hg), plus de plus de 0,002% de cadmium (Cd),ou plus de 0,004% de plomb (Pb).
GB - Disposal restrictions
Batteries and accumulators must not be disposed of in domestic waste. You are obliged to dispose
of batteries (seperate collection) appropriately. After use you can return batteries free of charge to
the retail store. As batteries contain substances that can be irritant, can cause allergy and are highly
reactive, separate collections and proper recycling is important to the environment and to your
health. If the batteries are marked with a chemical symbol Hg, Cd or Pb below the crossed-out waste
bin on wheels it refers to that more than 0.0005% of mercury (Hg), more than 0.002% of cadmium
(Cd) or more than 0.004% Lead (Pb) is included.
FR - Consignes de recyclage
Les appareils électriques ne doivent strictement pas être jetés dans les ordures mé-
nagères, mais doivent être jetés séparément. Vous êtes tenues – dans la possibilité
– de déposer vos piles et appareils électriques dans les centres communaux de coll-
ectes. Si des informations personnelles sont présents sur les appareils électriques,
celles-ci doivent être retirés par vous-même avant tout élimination du produit.
GB - Disposal restrictions
Electrical appliances must not be disposed of in domestic waste and must be disposed of separately.
You are obliged to take out the batteries, if possible, and to dispose of the electrical equipment at
the communal collection points. Should personal data be stored on the electrical appliance you must
remove them by yourself.
Reitter Modellbau Versand
Patricia Reitter
Degerfeldstrasse 11
DE-72461 Albstadt
Tel 07432 9802700
Fax 07432 2009594
Web www.modellbauversand.de
Modellbau-Zentral
Peter Hofer
Bresteneggstrasse 2
CH-6460 Altdorf,
Tel. +41 794296225
Fax +41 418700213
www.modellbau-zentral.ch
PenTec s.r.o.
distributor Jamara for Czech Republic and Slovakia
Veleslavínská 30/19
CZ-162 00 Praha 6
Tel +420 235 364 664
Mobil. +420 739 075 380
Mail servis@topdrony.cz
Web www.topdrony.cz
Bay-Tec
Martin Schaaf
Am Bahndamm 6
DE-86650 Wemding
Tel 07151 5002192
Fax 07151 5002193
Web www.bay-tec.de
DE DE
JAMARA e.K.
Manuel Natterer
Am Lauerbühl 5
DE-88317 Aichstetten
Tel +49 (0) 75 65/94 12-0
Fax +49 (0) 75 65/94 12-23
Web www.jamara.com EU
CH
CZ
FR - Revendeur de service GB - Service centre
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Jamara Akron Monster Truck Mode d'emploi

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