Cembre SD-15PR-ECO Manuel utilisateur

Taper
Manuel utilisateur
1
DRILLING MACHINE FOR WOODEN SLEEPERS
PERCEUSE SUR POUR TRAVERSES EN BOIS
HOLZSCHWELLENBOHRMASCHINE
TALADRO PARA TRAVIESAS DE MADERA
TRAPANO PER TRAVERSE IN LEGNO
SD-15P-ECO SD-15PR-ECO
PATENTED
23M060 - 6261148
ENGLISH
ENGLISH
FRANÇAIS
FRANÇAIS
DEUTSCH
DEUTSCH
ESPAÑOL
ESPAÑOL
ITALIANO
ITALIANO
OPERATION AND MAINTENANCE MANUAL ..............................4
(Translation of the original instruction)
NOTICE D’UTILISATION ET ENTRETIEN ........................................14
(Traduction des instructions originales
BEDIENUNGSANLEITUNG ...........................................................24
(Übersetzung der Originalanleitung)
MANUAL DE USO Y MANTENIMIENTO ......................................34
(Traducción de las instrucciones originales)
MANUALE D’USO E MANUTENZIONE ........................................44
(Istruzioni originali)
2
1
2
- Always wear protective goggles and working gloves.
Avoid wearing clothes that may present a risk to personal safety.
- Porter toujours des lunettes de protection et des gants de travail.
Eviter les vetements susceptibles de constituer un danger pour la sécurité personnelle.
- Immer Schutzbrille und Arbeitshandschuhe tragen. Zweckmässige Kleidung tragen, die beim Arbeiten mit der Bohr-
maschine den Bediener nicht gefährden kann.
- Llevar siempre gafas de protección y guantes de seguridad.
Evitar las prendas de vestir que puedan constituir un peligro para la seguridad personal.
- Indossare sempre occhiali protettivi e guanti da lavoro.
Evitare abbigliamenti che possano costituire pericolo per l’incolumità personale.
4
- To avoid serious burns, do not touch the hot exhaust.
- Pour éviter des brûlures sérieuses, ne pas toucher à l’échappement lorsqu’il est chaud.
- Um ernsthafte Verbrennungen zu vermeiden, berühren Sie nicht den heißen Auspuff topf.
- Para evitar posibles quemaduras graves, no tocar el tubo de escape cuando está caliente.
- Per evitare gravi ustioni non toccare il tubo di scarico quando é caldo.
4321
- Petrol is extremely fl ammable and explosive. Stop engine before refueling. DO NOT SMOKE.
Refuel in a well ventilated area away from naked fl ames or sparks.
- Lessence est extrêmement infl ammable et explosive. Arrêter le moteur avant de faire le plein. NE PAS FUMER.
Faire le plein dans un lieu bien aéré et éloigné de toutes fl ammes et étincelles.
- Benzin ist extrem feuergefährlich und explosiv. Deshalb stoppen Sie den Motor vor dem Nachtanken. NICHT RAUCHEN.
Tanken Sie in gut belüfteten Räumen oder auf entsprechenden Flächen, niemals in der Nähe von Flammen oder Funkenfl ug.
- La gasolina es sumamente infl amable y explosiva. Llenar siempre el depósito de mezcla con el motor parado en un
lugar bien aireado y alejado de llamas y chispas. PROHIBIDO FUMAR.
- La benzina é estremamente infi ammabile ed esplosiva. Fare il pieno di miscela esclusivamente a motore fermo, in
un luogo ben areato e lontano da fi amme o sorgenti di calore. NON FUMARE.
- Before using the drilling machine, carefully read the instructions contained in this manual.
SAVE THESE INSTRUCTIONS: this manual contains important safety and operating instructions for the drilling machine.
- Avant d’utiliser la perceuse, lire attentivement les instructions de ce manuel.
CONSERVEZ CES INSTRUCTIONS: cette notice contient d'importantes instructions relatives à la sécurité et au fonc-
tionnement de la perceuse.
- Vor Inbetriebnahme unbedingt die Bedienungsanleitungen durchlesen.
BEWAHREN SIE DIESE HINWEISE AUF: diese Bedienungsanleitung enthält wichtige Sicherheits- und Gebrauchsanwei-
sungen für die Bohrmaschine.
- Antes de utilizar la taladradora, leer atentamente las instrucciones contenidas en el presente manual.
GUARDE ESTAS INSTRUCCIONES: este manual contiene instrucciones de seguridad y funcionamiento importantes
para la taladradora.
- Prima di utilizzare il trapano, leggere attentamente le istruzioni contenute in questo manuale.
CONSERVARE QUESTE ISTRUZIONI: questo manuale contiene importanti istruzioni per la sicurezza e il funzionamento
del trapano.
3
WARNING LABELS - ETIQUETTES SIGNALETIQUES - WARNSCHILDER -
ETIQUETAS DE ATENCION - ETICHETTE D’AVVERTENZA
- Exhaust gas contains carbon monoxide, an odourless and deadly poison. Do not run Engine in an enclosed area.
- Les gaz d’échappements contiennent du monoxyde de carbone, qui est un poison mortel et inodore.
Ne pas faire fonctionner le moteur dans un local fermé.
- Auspuff gase enthalten Kohlenmonoxid, ein geruchloses, tödliches Gift.
Lassen Sie den Motor nicht in geschlossenen Râumen laufen.
- Los gases de escape contienen monóxido de carbono, un gas mortal e inodoro.
No hacer funcionar el motor en un local cerrado.
- I gas di scarico contengono monossido di carbonio, gas mortale ed inodore.
Non far funzionare il motore in locale chiuso.
3
(Basic drilling machine)
(perceuse de base)
(Grundbohreinheit)
(taladradora base)
(trapano base)
SD-15...-ECO + PRM-UN
(guard)
(protection)
(Schutzrohr)
(protección)
(protezione)
+ TPM 200-26N
(end piece)
(terminaison)
(Endstück)
(terminación)
(terminazione)
+ MND
(spindle)
(broche)
(Spindel)
(mandril)
(mandrino)
=
1.2
1.1
1.3
1.4
1.9
1.8
1.6
1.7
1.5
FIG. A
1.10
1.11
(SD-15PR-ECO)
4
1. GENERAL CHARACTERISTICS (See Fig. A)
* Depending on the type of wood, it is also possible to drill larger diameters and tickness , for specifi c applica-
tions, please contact CEMBRE.
1) Directive 2006/42/EC, annexe 1, point 1.7.4.2 letter u:
L
pA: A-weighted continuous acoustic pressure level in the work place.
L
WA: Acoustic power level emitted by the machine.
2) Directive 2006/42/EC, annexe 1, point 2.2.1.1:
The total value of the vibrations was measured according to EN ISO 5349-1/2 Standard indications and can
be used for tool comparison; the total vibration value can also be used in a preliminary exposure assessment.
1.1) Centrifugal clutch assists: with start up and auger positioning at low speed. If the engine
stalls during the drilling operation, the machine may be restarted with the auger remaining
in the sleeper.
1.2) Emergency lever for quick auger release: if necessary, this lever allows immediate release
of the auger from the machine, which can then be removed from the working area.
ENGLISH
Drilling machine type SD-15PR-ECO SD-15P-ECO
Spindle rotation
Max. drilling capacity * mm (inch) 25 (1)
Max. drilling thickness * mm (inch) 200 (7-7/8)
Speed without load
rpm
850
Dimensions mm Ref. to pag. 58 - 59
Weight kg (lbs) 21,2 (46.6)
Acoustic noise (1) dB LpA = 97,9 (A) LWA = 106,5 (A)
Vibrations (2) m/s27,06
Combustion engine type KAWASAKI TJ053E
2-stroke, horizontal shaft, single cylinder
Displacement cm353,2
Power (SAE J1349) kW 2.0 / 8500 rpm
Fuel tank capacity lt 1,1
Fuel 2 % (1:50) petrol mixture (Ref. to § 7)
Clutch centrifugal with automatic intervention
Starting by rope pull with automatic rewinding
Spark plug NGK BPMR8Y
Fuel consumption 430 g/kW.hr - 320 g/hp.hr / 8500 rpm
Emissions “Phase V” European regulation 2016/1628
and EPA regulation for engine in class V
5
ENGLISH
1.3) Attachment pin for support trolley: to mount the machine on the support trolley, also
useful as a handle for transporting the machine.
1.4) Adjustable depth gauge: a graduated scale on the fi xed guard enables the desired hole
depth to be set, which automatically stops the travel of the auger.
1.5) Adjustable main handle: the handle controlling the drilling machine during operation,
can be fi xed in two diff erent positions.
Incorporated, on the right hand side are the machine controls:
– “ON/OFF” switch.
– Accelerator.
Accelerator lock button.
1.6) Fixed guard: stainless steel guard protecting the spindle, featuring a graduated depth
gauge.
1.7) “MND” spindle: featuring an automatic quick lock mechanism suitable for augers with Ø
14 mm shank.
“MND 1” spindle, available as an optional accessory, is suitable for augers with Ø 16 mm shank.
1.8) PRM-UN detachable guard: stainless steel telescopic element, controlled by the return
springs, which provides protection for the auger. The lower end is threaded for attachment of
the TPM..N end piece.
1.9) TPM... N end piece: threaded centering device for attachment to the PRM-UN guard.
Alternative end pieces are available, with diff erent diameters (see § 3.2).
1.10) Return springs: to assist the retraction of the auger from the sleeper on completion of
the drilling operation and to reduce operator eff ort.
1.11) Forward/reverse selector (ONLY SD-15PR-ECO): allows reverse the rotation direction of
the spindle to disengage the auger when blocked in the wooden sleeper (see § 4.1.5).
2. ACCESSORIES SUPPLIED WITH THE DRILLING MACHINE
The drill is supplied complete with the
Accessories Kit” code: 6001554, containing:
1 pc 4 mm Allen key.
1 pc spark plug key.
1 pc measuring cylinder for fuel preparation
6
3.3) “MND1” spindle
Interchangeable with standard “MND” spindle, featuring an
automatic quick lock mechanism suitable for augers with
a Ø 16 mm shank.
ENGLISH
3.2) TPM...N end pieces interchangeable with the standard model:
* long type
MND1
M
N
TPM...
TYPE Max. auger ø
(mm)
Baseplate hole ø
(mm)
TPM100-18N 10 18
TPM170-24N 17 24
TPM190-24N 19 24
TPM190-26N 19 26
TPM200-26N 20 26
TPM200-26LN* 20 26
TPM220-26N 22 26
TPM250-31N 25 31
TPM280-34N 28 34
3. ADDITIONAL ACCESSORIES AVAILABLE
3.1) Auger with Ø 14 mm shank.
Correct operation of the machine and its safe and rapid release of the augers, in case of need,
are guaranteed only by using CEMBRE original PV range augers.
TYPE ø
(mm)
L
(mm)
Max. drilling
thickness: (mm)
PV170-465 17 465 340
PV180 18 325 200
PV190 19 325 200
PV200 20 325 200
PV210 21 325 200
PV220 22 325 200
PV250** 25 325 200
PV280 28 325 200
TYPE ø
(mm)
L
(mm)
Max. drilling
thickness: (mm)
PV100 10 325 200
PV130 13 325 200
PV140 14 325 200
PV150 15 325 200
PV160 16 325 200
PV160-465 465 340
PV170 17 325 200
PV170L* 375 250
PV..
L
ø
ø 14 mm
7
VAL-SD
3.4) “VAL-P6” case
Case suitable for storing all the accessories supplied with
the drilling machine together with a series of augers.
3.5) “VAL-SD” case
Steel case suitable for storing both the complete
drilling machine (disassembled detachable guard)
and the VAL-P6 accessory case.
VAL-P6
VAL-
S
D
VAL-
P
ENGLISH
4. DRILLING
4.1) Preparing the drilling machine
Remove drilling machine, detachable guard and
auger from storage case.
Stop the engine before removing the auger
4.1.1) Fitting and removing the auger (See Fig. 1a)
Select the auger suitable for the work to be done:
Turn the emergency lever (12) and fully insert the auger.
Release the emergency lever.
Manually rotate the auger until a click is heard, indicating automatic locking.
To remove the auger: turn the emergency lever, manually rotate and remove the auger from the
spindle.
4.1.2) Assemble the TPM... guard nozzle (Ref. to Fig. 1b)
Select the guard nozzle suitable for the hole to be drilled (Ref. to § 3.2):
Fully screw counter-clockwise the guard nozzle (1) into the detachable guard PRM-UN.
4.1.3) Assemble the guard PRM-UN (Ref. to Fig. 1c)
To t the detachable guard PRM-UN proceed as follows:
Rotate two latches (3) into the vertical position.
Slide the detachable guard PRM-UN onto the shafts.
Rotate the latch (3) into the horizontal position to lock the guard.
8
4.1.4) Setting the hole depth (See Fig. 1d)
Open the lever and loosen the adjuster (26).
Position the adjuster to the desired depth on the graduated scale. Tighten the adjuster and
close the lever (23).
During the drilling operation, the adjuster butts against the detachable guard at the preset
hole depth to prevent any further travel of the auger.
4.1.5) Setting the rotation direction (ONLY SD-15PR-ECO)
The rotation direction of the spindle is set using the 3 position
selector (33):
: right sense of rotation, for drilling.
: idle position (main shaft gears disengaged).
: left sense of rotation, to allow the auger to be
disengaged when blocked in the wood.
WARNING: adjustment of selector (33) must always be carried out with the engine switched
off or idling to ensure correct engagement of gears.
4.2) Using the drilling machine
The drilling machine can be used independently or in conjunction with the support trolley:
4.2.1) Using the drilling machine “independently” (Ref. to Fig. 5)
ONLY SD-15PR-ECO: make sure the rotation direction selector (33) is in position “N” (idle
position).
With the drilling machine on the ground, follow the instructions in § 6.
Allow the machine to “warm up” for 2 minutes prior to commencement of work.
Locate the machine on the sleeper in the desired position, locate the guard end piece TPM
into the bush of the chair and proceed as § 4.2.3.
4.2.2) Using the drilling machine with the support trolley (Ref. to Fig. 6).
ONLY SD-15PR-ECO: make sure the rotation selector (33) is in position “N” (idle position).
Follow the instructions in § 6 and allow the machine to “warm up for 2 minutes prior to
commencement of work.
Using the main handle on the drilling machine, move the trolley over the sleeper to the desired
hole position and locate the guard end piece TPM in the bush of the chair.
Note: For use of the support trolley, refer to specifi c “Operation and Maintenance Manual”.
ENGLISH
33
Reference
9
ENGLISH
4.2.3) Drilling
ONLY SD-15PR-ECO: with the engine at minimum revs, set the right sense of rotation
(see § 4.1.5).
The auger starts to rotate only when the engine is fully revved: rev the engine gradually and
then apply a slight starting pressure on the machine, so that the bit tip catches and starts
drilling the wood with automatic advancement, without additional force from the operator.
When the preset drilling depth is reached, the adjustment device (26) prevents any further
advancement; at this stage, release the accelerator and the return springs will automatically
retract the machine.
ONLY SD-15PR-ECO: if the auger is blocked in the wood, set the left sense of rotation
and operate the machine to disengage the auger.
4.3) Emergency release
Correct operation of the machine and its safe and rapid release of the augers,
in case of need, are guaranteed only by using CEMBRE original PV range.
augers.
To remove the machine during a drilling operation, proceed as follows:
Immediately release the accelerator.
Operate the emergency lever (12) moving it downwards.
Keeping the lever depressed, slightly twist the machine, to release the auger.
Lift and remove the machine from the auger.
5. MAINTENANCE
Before servicing or removing any parts, stop the engine and allow it to cool.
Always remove the spark plug cap from the spark plug when servicing the
engine to prevent accidental starting.
Periodic inspections are essential for the proper functioning of the engine;
refer to “KAWASAKI” manual provided with the machine for the safe use of
the engine and for further requested maintenance operations.
5.1) Routine maintenance of the machine
5.1.1) Lubrication
(Depending on ambient conditions and use) periodically lubricate the return spring shafts,
proceeding as follows:
Remove the detachable guard PRM-UN and the springs.
Carefully wipe the shafts using a clean cloth wetted with kerosene.
Lubricate the shafts with a general purpose oil.
Re-assemble the springs and detachable guard.
10
Every 20 hours of operation
5.1.2) Fuel lter cleaning (See Fig. 7)
Pick the grommet out of the fuel tank, then remove the fuel fi lter assembly from the fuel tank
together with the grommet and the fuel tube to prevent dust entering into the fuel fi lter.
Clean the fuel fi lter assembly in a bath of high fl ash-point solvent.
Dry the fuel fi lter assembly before reassembly.
Improper use of solvents can results in fi re or explosion.
5.1.3) Air lter cleaning (See Fig. 8)
With a screwdriver, remove the two screws holding the fi lter to the carburretor.
Open the two halves of the casing and remove the fi lter element.
Wash the fi lter element in detergent and water and dry it thoroughly.
Reassemble all parts.
Operating in dusty conditions may require more frequent maintenance.
Do not operate the engine with air fi lter removed.
Every 50 hours of operation
5.1.4) Spark plug cleaning (See Fig. 9)
Disconnect the spark plug wire lead then with a spark plug key, remove the spark plug.
Clean the electrode, taking care not to damage the insulation.
Check and adjust, if necessary, the electrode gap. (0.6 mm - 0.7 mm).
Install and tighten the spark plug to 14 Nm, then connect the spark plug lead.
In case of plug replacement, use type NGK BPMR8Y.
5.1.5) Checking screws
Check and re-tighten all screws where necessary.
5.2) Special maintenance of the machine
Special maintenance operations require the intervention of qualifi ed personnel only, please
contact CEMBRE (see § 10).
5.3) Storing of the machine for long periods
Completely empty the fuel tank.
Start the engine and let it run until it stops, so that all fuel is exhausted from the machine.
Remove the spark plug.
Pour 3-5 cm3 of oil into the cylinder.
Repeatedly pull gently on the starting rope to ahieve dispersion of the oil in the cylinder,
then reinstall the spark plug.
With a clean cloth wetted with motor oil, wipe all metal parts of the machine. Store the
machine in its appropriate case or in a dry environment protecting it against accidental
damage and dust.
ENGLISH
Every 50 hours o
f
operatio
n
11
ENGLISH
6. STARTING THE ENGINE
6.1) Set the engine switch to the “I” position (Fig. a).
6.2) Repeatedly operate the fuel pump until fuel fl ows through
the overfl ow pipe (Fig. b).
6.3) Set the choke lever in the position “|/|”;when engine is warm;
in the case of high ambient temperature, this lever may require
setting to either the open or half open position “|ı|” (Fig. c).
6.4) Pull sharply on the starting rope and then release slowly;
more than one operation may be required (Fig. d).
Do not over-extend the starting rope and always release it slowly
once the engine is running; a sudden release could damage the
starting system.
If the engine does not start, pull the starting rope, resetting the
choke lever in the fully open position “|ı|”.
6.5) Upon starting the engine, gradually move the choke lever
to position “|ı|”; rev the engine at the desired speed by operating
the accelerator control lever (Fig. e).
6.6) Allow the engine to warm up for approximately 2 minutes
then completely press the accelerator button and start to drill.
6.7) To stop the engine, set the engine switch to the “O” position.
6.8) Idling speed adjustment:
If necessary, adjust the idling screw (Fig. f), so that the engine
maintains a stable idling speed (2800 rpm).
6.9) Carburettor adjustment
The carburettor has been factory set.
The system controlling the gas emissions from this engine
consists of a carburettor and ignition system to guarantee the
best results.
The carburettor is adjusted to provide the air/fuel mixture required
to achieve low consumption and low emission of injurious gas.
The engine will perform at its
optimum after a “running-in
period of approximately 200
drilling operations.
speed increase
speed decreases
f)
e)
c)
b)
d)
I
0
a)
12
ENGLISH
7. FUEL PREPARATION
Risk of explosion or fi re, petrol is extremely fl ammable, handle with caution.
Risk of intoxication, avoid inhalation of petrol vapours.
Risk of irritation, avoid prolonged and repeated contact with skin.
The drilling machine features a two-stroke petrol engine run on a 2% (1:50) oil/petrol mixture;
a measuring cylinder is supplied to achieve this required mixture.
Use only high quality 2-stroke engine oil.
This engine is certifi ed to operate on unleaded regular grade petrol only.
A minimum of 91 octane petrol is recommended.
Warning: do not remove or alter in any way, the valve in the cap of the fuel tank.
7.1) Fuel tank cap
A breather passage is incorporated in the tank cap.
If this passage is clogged, the fuel will not fl ow into the
carburretor, causing problems with starting or running
the engine. At the same time, make sure that the base
of the breather assembly is fi tted rmly into the groove
inside the tank cap, as shown.
8. TRANSPORTING THE MACHINE
After completion of the work, proceed as follows:
8.1) Carefully clean the drill, remove all wood shavings.
8.2) Clean the return spring shafts and lubricate if necessary (see § 5.1.1).
8.3) For ease of transportation, to prevent accidental damage and to keep the machine dry,
use the recommended steel storage case; ref. VAL-SD (see § 3.5) which can also house the
detachable guard and the VAL-P6 accessory case.
Sfiato
Tappo
Serbatoio
Gancio
Membrana
Tank cap
Breather
assembly
Fuel tank
Breather
Breather
passage
13
10. RETURN TO CEMBRE FOR OVERHAUL
In the case of a breakdown contact our Area Agent who will advise you on the problem and
give you the necessary instructions on how to dispatch the tool to our nearest service Centre;
if possible, attach a copy of the Test Certifi cate supplied by CEMBRE together with the tool or
ll in and attach the form available in the ASSISTANCE” section of the CEMBRE website.
ENGLISH
9. REPLACING THE SPINDLE (See Fig. 1 and 2)
For augers having a Ø 16 mm shank, the “MND1” spindle must be interchanged with the stand-
ard “MND” spindle.
Replace the spindle as follows:
9.1) Removing the “MND” spindle
Remove the detachable guard PRM-UN and the auger (see § 4.1.1).
Turn the fi xed guard (23) and remove from the spindle, exposing the spindle shaft (15).
By means of the 4 mm allen key supplied with the machine, remove grubscrew (18).
Remove circlip (16) and locating pin (17).
Slide the spindle from the shaft (13).
9.2) Fitting the “MND1” spindle
Slide the “MND 1” spindle onto the shaft (15). Ensure that the spindle guide (19) is correclty po-
sitioned.
Align the hole on the shaft (13) with the corresponding holes on the spindle (20).
Insert the locating pin (17) and fi t the circlip (16).
Fit and tighten the grubscrew (18).
Fit the fi xed guard (23).
Insert and secure the auger (Ø 16 mm shank); (see § 9.3).
Fit the detachable guard PRM-UN (see § 4.1.2).
9.3) Fitting and removing the auger on the “MND1” spindle
Turn the emergency lever (12), align the two
grooves on the auger with the red reference line
on the end of the spindle and fully insert the auger.
Release the emergency lever (12).
To remove the auger, turn the emergency lever
(12) extract the auger from the spindle.
Grooves on the
auger
Red reference line
on the spindle
14
1. CARACTERISTIQUES GENERALES (Voir Fig. A)
* Selon le type de bois, il est possible de percer des diamètres et épaisseurs supérieurs. Pour exigences spécifi ques,
contacter CEMBRE.
1) Directive 2006/42/EC, annexe 1, point 1.7.4.2, lettre u:
L
pA: niveau de pression sonore continu équivalent pondéré A au poste de travail.
L
WA: niveau de puissance sonore émis par la machine.
2) Directive 2006/42/EC, annexe 1, point 2.2.1.1:
La valeur totale des vibrations a été mesurée selon les indications prévues par la norme EN ISO 5349-1/2 et
peut être utilisée afi n de comparer un outil et un autre ; la valeur totale de la vibration peut également être
utilisée lors d’une évaluation préliminaire de l’exposition.
1.1) Embrayage entre l’arbre moteur et l’arbre de la broche: type centrifuge automatique
permettant á la mèche de rester immobile lors du démarrage du moteur et au ralenti.
Cette caractéristique est très utile lorsque le moteur sarrête accidentellement au cours d’une
opération de perçage; en eff et, il pourra redémarrer normalement même si la mèche est déjà
engagée dans la traverse.
1.2) Levier de secours pour décrochage rapide de la mèche: permet, en cas de besoin, de
décrocher immédiatement la mèche de la perceuse afi n d’éloigner immédiatement cette der-
nière de la zone de travail.
FRANÇAIS
Perceuse type SD-15PR-ECO SD-15P-ECO
Rotation de la broche
Capacité maximum de perçage * mm 25
Profondeur maximum de perçage * mm 200
Vitesse à vide sur le mandrin
rpm
850
Dimensions mm Voir page 58 - 59
Poids kg 21,2
Acoustic noise (1) dB LpA = 97,9 (A) LWA = 106,5 (A)
Vibrations (2) m/s27,06
Moteur thermique type KAWASAKI TJ053E
2 temps, arbre horizontal, monocylindre
Cylindrée cm353,2
Puissance nominale (SAE J1349) kW 2.0 / 8500 rpm
Capacité du réservoir lt 1,1
Carburant mélange à 2 % (1:50) (Voir § 7)
Embrayage centrifuge à intervention automatique
Démarrage par lanceur à enrouleur automatique
Bougie NGK BPMR8Y
Consommation de carburant 430 g/kW.hr - 320 g/hp.hr / 8500 rpm
Emissions accord à la “Phase V” règlement (UE) 2016/1628
et règlement EPA pour moteur en classe V
15
1.3) Goupille d’interface pour chariot support: pour monter la perceuse sur le chariot support,
également utile comme poignée pour le transport de la machine.
1.4) Bride de réglage de la profondeur de perçage: cette bride permet de régler la profondeur
de perçage souhaitée sur l’échelle graduée située sur la protection fi xe.
La bride bloque l’avance de la mèche lorsqu’elle bute sur la protection mobile.
1.5) Guidon orientable: élément de soutien, de guidage et de contrôle de la perceuse pendant
les phases de travail, peut-être fi xée dans deux positions diff érentes. Sur la poignée droite sont
regroupées, dans une position pratique pour l’opérateur, toutes les commandes nécessaires au
fonctionnement de la perceuse:
Interrupteur ”I/O” (I = marche; O = arrêt).
– Accélérateur.
Blocage de l’accélérateur en position semi-ouverte.
1.6) Protection xe: élément en acier inox destiné à recouvrir et à protéger la broche; elle est
munie d’une échelle graduée permettant d’affi cher la profondeur de perçage.
1.7) Broche de type “MND”: la broche est munie d’un dispositif d’accrochage rapide et de
blocage automatique des mèches. Apte au montage de mèches à queue d’accouplement de
14 mm Ø. Une broche interchangeable type “MND1”est disponible sur demande.
1.8) Protection mobile type PRM-UN: élément télescopique en acier inox contrôlé par les
ressorts de rappel, elle protège effi cacement la mèche. Terminée dans sa partie inférieure par
un fi letage pour visser la terminaison TPM...N
1.9) Terminaison type TPM 200-26N: élément de centrage de Ø ext. 25 mm qui s’engage
dans les trous correspondants des selles. Permet l’utilisation de mèches de Ø max. 20 mm. La
terminaison est fournie montée sur la protection PRM-UN et peut-être remplacée en cas de
besoin par des terminaisons ayant des diamètres de centrage diff érents.
(Voir § 3.2).
1.10) Ressorts de rappel: éléments de remontée/extraction de la mèche hors du bois sans
eff ort pour l’opérateur une fois l’opération de perçage terminée.
1.11) Selecteur d’inversion rotation (SOULEMENT SD-15PR-ECO): d’inverser le sens de rota-
tion du mandrin pour désengager la mèche éventuellement bloquée (Voir § 4.1.5).
2. ACCESSOIRES FOURNIS AVEC LA PERCEUSE
La perceuse est livrée accompagnée du “Kit accessoires”
code 6001554, comprenant:
1 clé 6 pans de 4 mm.
1 clé pour bougie d’allumage.
1 doseur pour la préparation du mélange.
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3.3) Broche “MND1”
Broche à dispositif d’accouplement rapide et blocage automa-
tique des mèches.
Interchangeable avec la broche standard “MND” et apte au
montage des mèches avec queue d’accouplement de 16 mm Ø.
3.2) Terminaisons ”TPM...N” interchangeables avec la terminaison standard:
MND 1
MN
3. ACCESSOIRES A DEMANDER SEPAREMENT
3.1) Mèches avec queue d’accouplement Ø 14 mm.
Accessoires spécifi ques pour le marché français pour APPLICATION PAS-
SAGE A NIVEAU: * Mèche longue pour Traverse ** Mèche pour Platelage
Le fonctionnement correct de la machine ainsi que le débrochage sûr et rapide des mèches de
perçage, en cas de nécessité, ne sont garantis quavec l’utilisation des mèches CEMBRE de la série PV.
TYPE ø
(mm)
L
(mm)
Épaisseur max.
de forage (mm)
PV170-465 17 465 340
PV180 18 325 200
PV190 19 325 200
PV200 20 325 200
PV210 21 325 200
PV220 22 325 200
PV250** 25 325 200
PV280 28 325 200
TYPE ø
(mm)
L
(mm)
Épaisseur max.
de forage (mm)
PV100 10 325 200
PV130 13 325 200
PV140 14 325 200
PV150 15 325 200
PV160 16 325 200
PV160-465 465 340
PV170 17 325 200
PV170L* 375 250
PV..
L
ø
ø 14 mm
Accessoires spécifi ques pour le marché français:
TPM 170-24N et pour APPLICATION PASSAGE
A NIVEAU: TPM 250-31N et TPM 200-26LN
(longue)
TPM...N
TYPE ø maxi mèche
(mm)
ø trou de la selle
(mm)
TPM100-18N 10 18
TPM170-24N 17 24
TPM190-24N 19 24
TPM190-26N 19 26
TPM200-26N 20 26
TPM200-26LN* 20 26
TPM220-26N 22 26
TPM250-31N 25 31
TPM280-34N 28 34
* longue
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3.4) Mallette “VAL-P6”
Mallette de rangement pour tous les accessoires fournis avec
la perceuse et une série de mèches.
3.5) Coff ret “VAL-SD”
Robuste coff ret métallique pour ranger la perceuse
complète (avec protection mobile démontée) et la
mallette des accessoires VAL-P6”.
VAL-P6
VAL-SD
VAL-SD
V
A
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4. PERÇAGE
4.1) Préparation de la perceuse
Le point de départ est la perceuse en
conditions de stockage, c’est à dire:
Sans protection mobile.
– Sans mèche.
Couper le moteur avant changement de la mèche
4.1.1) Montage (et démontage) de la mèche (Voir Fig. 1a)
Après avoir choisi la mèche:
Abaisser complètement le levier de secours (12) et en le maintenant dans cette position
introduire la queue de la mèche dans la broche et la pousser à fond.
Lâcher le levier de secours (12).
Tourner la mèche en la poussant toujours à fond jusqu’à ce que l’on entende le déclic de
blocage automatique.
Pour démonter la mèche, il suffi t d’abaisser complètement le levier de secours et, en le mainte-
nant dans cette position, de tourner légèrement la mèche puis tirer énergiquement.
4.1.2) Montage de la terminaison TPM ... (Voir Fig. 1b)
Choisir la terminaison qui correspond au diamètre du trou à percer (voir § 3.2):
Visser à fond la terminaison (1) dans le sens contraire des aiguilles d’une montre, sur la pro-
tection PRM-UN.
4.1.3) Montage de la protection mobile PRM-UN (Voir Fig. 1c)
Pour monter la protection mobile, procédez de la façon suivante:
Tourner de 90° en position verticale les deux loquets (3).
Introduire la protection mobile PRM-UN sur les tiges.
Tourner de 90° en position horizontale les deux loquets (3).
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4.1.4) Réglage de la profondeur de perçage (Voir Fig. 1d)
Desserrer la bride (26) de réglage de la course en tirant le levier et la placer sur la valeur souhai-
tée de l’échelle graduée gravée sur la protection fi xe (23) en prenant le bord inférieur comme
repère. Bloquer la bride dans cette position en repoussant le levier.
Lorsqu’au cours du perçage la mèche atteint la profondeur souhaitée, la bride de réglage bute
sur la protection mobile ce qui arrête l’avance de la mèche.
4.1.5) Défi nition du sens de rotation (SOULEMENT SD-15PR-ECO)
Pour défi nir le sens de rotation de la broche, actionner le sélecteur (33).
3 positions diff érentes sont défi nies par rapport au repère supérieur:
: sens de rotation à droite, pour perçage.
: position de point mort (engrenages dégagés de l’arbre principal).
: sens de rotation à gauche, pour permettre le dégagement
de la mèche de la traverse en cas de blocage.
ATTENTION: la rotation de la poignée (33) doit toujours être exécutée moteur éteint ou au
régime ralenti pour permettre l’enclenchement correct des engrenages sur l’arbre principal.
4.2) Utilisation de la perceuse
La perceuse est conçue pour être utilisée en version “portative” ou sur chariot-support.
4.2.1) Emploi de la perceuse en version “portative (Voir Fig. 5)
SOULEMENT SD-15PR-ECO: Véri er que le sélecteur (33) se trouve dans la position “N”
(position point mort).
La perceuse au sol, faire démarrer le moteur en procédant de la façon indiquée au § 6.
Maintenir la marche de réchauff ement 2 minutes environ avant de commencer à travailler.
Prendre la perceuse par le guidon de façon à la placer sur la traverse à percer, engager lélément
de centrage de la terminaison TPM dans le trou de la selle (voir § 4.2.3).
4.2.2) Emploi de la perceuse sur chariot-support (Voir Fig. 6)
Engager le goupille (30) de la perceuse dans le logement du chariot (voir Fig. 3).
SOULEMENT SD-15PR-ECO: Véri er que le sélecteur (33) se trouve dans la position “N”
(position point mort).
Faire démarrer le moteur en procédant de la façon indiquée au § 6; maintenir la marche de
réchauff ement 2 minutes environ avant de commencer à travailler.
A l’aide du guidon de la perceuse, faire avancer le chariot de façon à la placer sur la traverse
à percer, engager lélément de centrage de la terminaison TPM dans le trou de la selle.
Pour l’utilisation du chariot-support, consulter la notice d’utilisation et d’entretien relative.
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repère
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4.2.3) Perçage
SOULEMENT SD-15PR-ECO: Moteur au ralenti défi nir le sens de rotation à droite avec
le sélecteur (Voir § 4.1.5).
La mèche ne commence à tourner que lorsqu’on augmente le
régime du moteur. Porter progressivement le moteur à plein régime, exercer une légère pres-
sion initiale sur la perceuse de telle sorte que la mouche prenne prise et commence à entraîner
la mèche dans le bois en avançant automatiquement, sans eff ort pour l’opérateur.
Lorsqu’on atteint la profondeur de perçage programmée, la bride de réglage (26) bloque
toute possibilité d’avance; lâcher l’accélérateur alors que la perceuse remonte automatique-
ment entraînée par les ressorts de rappel.
SOULEMENT SD-15PR-ECO: si la mèche est bloqué dans le bois, régler le sens de rotation
gauche et démarrer la machine pour dégager la mèche.
4.3) Décrochage de secours
Le fonctionnement correct de la machine ainsi que le débrochage sûr et
rapide des mèches de perçage, en cas de nécessité, ne sont garantis quavec
l’utilisation des mèches CEMBRE de la série PV.
Pour éloigner rapidement la perceuse de la zone de travail en cas d’urgence au cours d’une
opération de perçage, procéder de la façon suivante:
Lâcher immédiatement l’accélérateur et pousser le levier de secours (12) vers le bas.
Tout en maintenant le levier baissé, exercer une légère rotation dans le sens des aiguilles
d’une montre (ou inverse) de la perceuse de façon à désassembler la mèche de celle-ci et à
pouvoir s’éloigner immédiatement de la zone.
5. ENTRETIEN
Avant d’accomplir des opérations d’entretien ou d’enlever des éléments,
arrêter le moteur et le laisser refroidir.
Enlever toujours le chapeau de la bougie lors de l’entretien du moteur pour
prévenir un démarrage accidentel.
Des inspections périodiques sont indispensables pour le bon fonctionne-
ment du moteur; consultez le manuel “KAWASAKI” fourni avec la machine
pour une utilisation sûre du moteur et pour les autres opérations de main-
tenance prévues.
5.1) Entretien courant de la perceuse
5.1.1) Graissage
Graisser périodiquement (selon l’intensité d’emploi et lenvironnement dans lequel on travaille)
les tiges des ressorts de rappel; pour cela, agir de la façon suivante:
Extraire la protection mobile PRM-UN et les ressorts.
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Nettoyer soigneusement les tiges à l’aide de chiff ons propres humectés de kérosène.
Graisser les tiges à l’aide de quelques gouttes d’huile que l’on appliquera uniformément de
façon à former un fi lm.
Remonter les ressorts, la protection mobile et bloquer l’ensemble.
Toutes les 20 heures de fonctionnement
5.1.2) Nettoyage du fi ltre à carburant (Ref. Fig. 7)
Enlever le joint d’étanchéité du réservoir de carburant puis retirer le fi ltre à carburant du
réservoir en même temps que le joint d’étanchéité et le tube du carburant afi n d’éviter la
pénétration de poussière dans le fi ltre à carburant.
Nettoyer le groupe du fi ltre à carburant dans un bain, avec un solvant ayant un point d’infl am-
mabilité haut.
Sécher le groupe du fi ltre à carburant avant de le remonter.
Lemploi proscrit de solvants peut-être à l’origine d’incendies ou d’explosions.
5.1.3) Nettoyage du fi ltre à air (Ref. Fig. 8)
Dévisser à l’aide d’un tournevis les deux vis qui fi xent le fi ltre au carburateur.
Ouvrir les deux coques, extraire l’élément fi ltrant.
Laver l’élément au détergent et à l’eau et le sécher soigneusement.
Remonter tous les éléments.
Dans un milieu très poussiéreux, la fréquence d’entretien pourrait devoir être plus intense que
celle qui est indiquée ci-dessus.
Ne pas faire fonctionner le moteur, le fi ltre à air démonté.
Toutes les 50 heures de fonctionnement
5.1.4) Nettoyage de la bougie d’allumage (Ref. Fig. 9)
Déconnecter le câble de la bougie, et démonter la bougie à l’aide de la clé fournie.
Brosser les électrodes sans endommager la céramique.
– Vérifi er l’écartement (0,6 - 0,7 mm); si nécessaire ré-etalonner.
Installer et serrer la bougie à 14 Nm, puis connecter le câble de la bougie.
Si le remplacement est indispensable, utiliser une bougie type NGK BPMR8Y.
5.1.5) Vérifi cation de la boulonnerie
ri er et resserrer les boulons, les écrous et les vis.
5.2) Entretien spécial de la perceuse
Les opérations d’entretien spécial nécessitent l’intervention uniquement de personnel qualifi é,
veuillez s’il vous plaît contacter CEMBRE (Voir § 10).
5.3) Période d’inactivité prolongée
Vider le réservoir.
Mettre en marche le moteur jusquà l’épuisement du carburant.
Démonter la bougie d’allumage.
Verser 3 à 5 cm3 d’huile moteur dans le cylindre.
Tirer doucement, à plusieurs reprise, la poignée de démarrage afi n de diff user parfaitement
l’huile versée dans le cylindre et remonter la bougie d’allumage.
Avec un chiff on propre imbibé d’huile moteur, nettoyer toutes les parties métalliques de la
perceuse.
Ranger celle-ci dans son coff ret, à l’abri des chocs et de la poussière.
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