OPERATION
MISE EN MARCHE
Fig. D
• Placer le commutateur du réseau électrique sur
“ARRET” ou “0” avant de relier la fiche électrique sur
la tension du réseau.
• En plaçant le commutateur sur “MARCHE” ou sur
“1”, on obtient la marche du compresseur.
• Tenir toujours le câble électrique loin des parties
mouvantes des outils à air comprimé éventuellement
raccordés.
•A l’aide du réducteur de pression, il est possible de
régler la compression de l’air à la main. En enfonçant
le réducteur de pression, il est possible également de
verrouiller la position réglée. Pourtant, ne pas visser
trop fortement le réducteur de pression pour éviter
des dommages aux membranes.
REGULATION DE LA PRESSION
Fig. E
Le pressostat (B), préréglé lors des essais en usine,
ne doit pas être modifié.
Le robinet (3) ouvert, agir sur le bouton de réglage du
régulateur (2), en le tirant dans un premier temps, vers le
haut, et en- le tournant dans le sens horaire pour aug-
menter la pression, et vice versa pour la diminuer. Ne pas
dépasser la valeur maxi. Vérifier la pression sur le
manomètre (4), puis repousser le bouton pour bloquer
la valeur de la pression choisie. Après usage, remettre la
pression à 0 bar.
Sur le réservoir, il est prévu une sortie directe (8) (pres-
sion maxi).
La quantité d’air consommée dépend de la pression d’air
et des outils utilisés. Une consommation excessive fait
baisser la ‘Pression du manomètre (4).
ENTRETIEN
Lors de l’entretien et du nettoyage, ôter toujours la
fiche (de la prise murale).
UN ENTRETIEN PÉRIODIQUE DU COMPRES-
SEUR ÉVITE DES PROBLÈMES INUTILES.
PANNES
En cas de panne survenue par exemple à la suite de l’us-
ure d’une pièce, contactez votre distributeur Ferm local.
Au dos de ce mode d’emploi, vous trouverez un dessin
des pièces avec les pièces dont vous pouvez renouveler
la commande.
ANOMALIES POSSIBLES ET REMEDES
Fig. F
Fuite d’air à la valve du pressostat (1) (compres-
seur arrêté)
• Clapet de retenue usé, ou siège endommagé: n’as-
sure plus sa fonction étanchéité.
• Dévisser la tête hexogonale de retenue. Nettoyer le
siège et le disque (R) ou le changer.
• Remonter et serrer avec soin.
Diminution de rendement, démarrages fre-
quents et pression faible
Si la demande d’air n’est pas supérieure, vérifier les fuites
éventuelles aux raccord ou tubes et l’éfficacité du filtre à
air.
Refaire les joints des raccords ou changer la car-
touche si endommagée ou obstruée
• Refaire la tension des courroies.
Présence anormale d’huile dans l’air.
• Niveau d’huile trop haut.
• Usure segments
• Vérifier le niveau.
• Demander assistance
CONDENSATION
L’humidité de l’air, qui se condense dans le réservoir doit
être purgée une fais par semaine, par le robinet de purge
(6) comme indiqué à la fig. B, de manière à protéger le
réservoir de la corrosion, et à utiliser sa pleine capacité.
Pour la protection de l’environnement, les condensats
eau/huile doivent être éliminés selon les réglementa-
tions en vigueur.
TENSION À COURROIES
La transmission à courroies exige une tension correcte,
car une trop faible tension engendre des glissements sur
la poulie, donc échauffement et usure, alors que des sur-
tensions entrainent des surcharges sur les roulements
(usure) aussi bien sur le moteur que le compresseur. La
valeur de tension est correcte si, en appuyant avec un
tournevis-dans la zone intermédiaire, on engendre une
flèche de 1 cm. Un réglage de tension pour les autres
modèles nécessite de démonter le protège courroies, le
repositionnement et réalignement du moteur, mise en
place des courroies et remontage du protège courroies.
Ferm 15
VEDLIGEHOLDELSE
Stikket skal altid trækkes ud af stikkontakten inden
vedligeholdelse og rengøring af kompressoren
påbegyndes.
REGELMÆSSIG VEDLIGEHOLDELSE AF KOM-
PRESSOREN FOR HINDRER UNØDVENDIGE
PROBLEMER.
FEJL
Kontakt Deres Ferm-forhandler, hvis der opstår fejl som
følge af slitage af en del.
Bagerst i denne brugsanvisning finder De en reservedel-
stegning med de reservedele, der kan bestilles.
FEJLFINDING OG KORREKTION
Lufttab ved trykkontakten (1), når kompres-
soren er standset
• Kontraventilen er slidt eller snavset, virker ikke som
den skal.
• Kontraventilhovedet afmontereres, gummipaknin-
gen (R) renses eller udskiftes.
• Hovedet samles omhyggeligt igen.
Nedsat ydelse, starter for tit, lavt tryk
• Hvis behovet for luft er uændret, kontrolleres for luf-
ftab fra rør og slanger.
• Indløbsfilterets tilstand, og/eller bæltedrevenes jus-
tering.
• Slidte pakniger udskiftes luftindgangspatronen U ren-
ses eller udskiftes.
• Bælternes justering kontrolleres.
Moteren eller pumpen opvarmes forkert
• Der mangler nedkølingsluft på motoren eller pum-
pen.
• Kontroller den omgivende temperatur, oliestanden
og oliens kvalitet, indgangsfilteret.
Kompressoren stopper, når man prøver at starte
den, eller stopper og vil ikke starte igen
• Lufttanken vol
• Dårlich forbindelse.
• Kontroller alle parametre som ovenfor.
• Hvis det ikke giver resultat, kontaktes et autoriset
serviceværksted.
Unormal olieforekomst i trykluften
• For høj oliestand.
• Slid pa delene.
• Kontroller oliestanden
• Kontaktes et autoriset serviceværksted.
KONDENSERES TAPPEN
Fugtighed i luften, der kondenseres, i luftmodtageren
skal drænes væk mindst en gang om ugen fra tappen, som
vist i, både for at opretholde luftmodtagerens volumen
og forlænge dens liv. Ingen olie i kondensvandet, så der
forekommer ingen forureningsproblemer,
JUSTERES BÆLTERNE
Bælterne skal justeres nøjagtigt på bæltedrevene. Ved
lave værdier slipper bælterne på trækkene, de bliver
overophedede og slides for hurtigt. Ved høje værdier
overbelastes lejerbe, bælterne slides igen for hurtigt, og
motoren overophedes. Den korrekte spændinggsværdi
opnås ved at justere det mellemste område med en stru-
etrækker, til *der er en pil på I cm.
OLIENIVEAU
Kompressoren leveres med en speciel test-olie, der skal
skiftes efter ca. 100 driftstimer. Olieniveauet kontrolle-
res jævnligt ved hjælp af oliepinden. Når kompressoren
står vandret og har stået stille i et stykke tid, er olie-
niveauet korrekt, hvis olien står mellem de to markerin-
ger på oliepinden. Olien skal skiftes for hver 300 driftsti-
mer. Brug ikke motorolie, men API CC SAE 40 kompres-
sorolie. Ved temperaturer på under 0° C skal der bruges
API CC SAE 20 olie.
HVER MÅNED
Rengør luftfilteret
Hver 300. driftstime:
• Skift olien.
• Kompressorens og motorens ydre rengøres grun-
digt for at sikre effektiv køling.
Kondensvand
Aftap med jævne mellemrum kondensvandet fra luftbe-
holderen ved hjælp af aftapningshanen på lufttankens
underside. Dette skal gøres flere gange om ugen.
Reparationer må udelukkende udføres af autori-
serede teknikere!
Dette elektriske apparatet opfylder alle gældende forsk-
rifter. For at beskytte brugeren mod ulykker, må repara-
tioner udelukkende udføres af faguddannet personale.
Indlever kompressoren til reparation altid hos Deres
Ferm forhandler.
Rengøring
Rengør regelmœssigt maskinkappen med en blød klud,
helst efter hvert brug. Sørg for at ventilationshullerne er
fri for støv og snavs. Brug en blød klud, der er vœdet i
sœbevand til at fjerne hårdnakket snavs. Brug ingen
opløsningsmidler, så som benzin, alkohol, ammoniak,
osv. Den slags stoffer beskadiger kunststofdelene.
Smøring
Maskinen behøver ingen ekstra smøring.
MILJØ
For at undgå transportbeskadigelse leveres maskinen i
en solid emballage. Emballagen er så vidt muligt lavet af
genbrugsmateriale. Genbrug derfor emballagen.
Når de udskifter Deres maskinen bør De tage den gamle
maskine med til Deres lokale Ferm-forhandler. Der vil
maskinen blive bearbejdet på miljøvenlig vis.
GARANTI
Lœs det separat vedlagte garantikort for garantibetingel-
serne.
26 Ferm