YORKVILLE POWERMAX 1622 Le manuel du propriétaire

Catégorie
Mélangeurs audio
Taper
Le manuel du propriétaire

Ce manuel convient également à

OWNER'S MANUAL
MANUEL de L'UTILISATEUR
Yorkville
OWNER'S MANUAL
MODEL TYPE: YS1011
Manual-Owners-powerMAX-2v4.pdf
The exclamation point within an equilatereal
triangle is intended to alert the user to the
presence of important operating and
maintenance (servicing) instructions in the
literature accompanying the appliance.
Le point d’exclamation à l’intérieur d’un triangle équilatéral
est prévu pour alerter l’utilisateur de la présence
d’instructions importantes dans la littérature accompag-
nant l’appareil en ce qui concerne l’opération et la
maintenance de cet appareil.
This lightning flash with arrowhead symbol,
within an equilateral triangle, is intended to alert
the user to the presence of uninsulated
“dangerous voltage” within the products enclosure
that may be of sufficient magnitude to constitute a risk of
electric shock to persons.
Ce symbole d’éclair avec tête de flèche dans un triangle
équilatéral est prévu pour alerter l’utilisateur de la présence
d’un « voltage dangereux » non-isolé à proximité de l’enceinte
du produit qui pourrait être d’ampleur suffisante pour présenter
un risque de choque électrique.
IMPORTANT SAFETY INSTRUCTIONS
safety-4v5.eps • April 3/2007
CAUTION
: TO REDUCE THE RISK OF ELECTRIC
SHOCK, DO NOT REMOVE COVER (OR BACK).
NO USER SERVICEABLE PARTS INSIDE.
REFER SERVICING TO QUALIFIED
SERVICE PERSONNEL.
FOLLOW ALL INSTRUCTIONS SUIVEZ TOUTES LES INSTRUCTIONS
Instructions pertaining to a risk of fire,
electric shock, or injury to a person
Read Instructions:
The Owner’s Manual should be read and
understood before operation of your unit. Please, save these instruc-
tions for future reference and heed all warnings.
Clean only with dry cloth.
Packaging: Keep the box and packaging materials, in case the unit
needs to be returned for service.
Warning:
To reduce the risk or fire or electric shock, do not expose
this apparatus to rain or moisture.
Do not use this apparatus near water!
Warning: When using electric products, basic precautions should
always be followed, including the following:
Power Sources
Your unit should be connected to a power source only of the voltage specified in the
owners manual or as marked on the unit. This unit has a polarized plug. Do not use
with an extension cord or receptacle unless the plug can be fully inserted. Precau-
tions should be taken so that the grounding scheme on the unit is not defeated.
Hazards
Do not place this product on an unstable cart, stand, tripod, bracket or table. The
product may fall, causing serious personal injury and serious damage to the product.
Use only with cart, stand, tripod, bracket, or table recommended by the manufacturer
or sold with the product. Follow the manufacturer’s instructions when installing the
product and use mounting accessories recommended by the manufacturer.
The apparatus should not be exposed to dripping or splashing water; no objects
filled with liquids should be placed on the apparatus.
Terminals marked with the “lightning bolt” are hazardous live; the external wiring
connected to these terminals require installation by an instructed person or the use of
ready made leads or cords.
Ensure that proper ventilation is provided around the appliance. Do not install near
any heat sources such as radiators, heat registers, stoves, or other apparatus
(including amplifiers) that produce heat.
No naked flame sources, such as lighted candles, should be placed on the apparatus.
Power Cord
Do not defeat the safety purpose of the polarized or grounding-type plug. A polarized plug
has two blades with one wider than the other. A grounding type plug has two blades and a
third grounding prong. The wide blade or the third prong are provided for your safety. If the
provided plug does not fit into your outlet, consult an electrician for replacement of the
obsolete outlet. The AC supply cord should be routed so that it is unlikely that it will be
damaged. If the AC supply cord is damaged DO NOT OPERATE THE UNIT.
Unplug this apparatus during lightning storms or when unused for long periods of time.
Service
The unit should be serviced only by qualified service personnel.
AVIS:
AFIN DE REDUIRE LES RISQUE DE CHOC
ELECTRIQUE, N’ENLEVEZ PAS LE COUVERT (OU LE
PANNEAU ARRIERE)
NE CONTIENT AUCUNE PIECE
REPARABLE PAR L’UTILISATEUR.
CONSULTEZ UN TECHNICIEN QUALIFIE
POUR L’ENTRETIENT
Instructions relatives au risque de feu,
choc électrique, ou blessures aux personnes
Veuillez Lire le Manuel: Il contient des informations qui devraient
êtres comprises avant l’opération de votre appareil. Conservez.
Gardez S.V.P. ces instructions pour consultations ultérieures et
observez tous les avertissements.
Nettoyez seulement avec le tissu sec.
Emballage: Conservez la boite au cas ou l’appareil devait être
retourner pour réparation.
Avertissement: Pour réduire le risque de feu ou la décharge
électrique, n'exposez pas cet appareil à la pluie ou à l'humidité.
N’utilisez pas cet appareil près de l’eau!
Attention: Lors de l’utilisation de produits électrique, assurez-vous
d’adhérer à des précautions de bases incluant celle qui suivent:
Alimentation
L’appareil ne doit être branché qu’à une source d’alimentation correspondant au
voltage spécifié dans le manuel ou tel qu’indiqué sur l’appareil. Cet appareil est
équipé d’une prise d’alimentation polarisée. Ne pas utiliser cet appareil avec un
cordon de raccordement à moins qu’il soit possible d’insérer complètement les trois
lames. Des précautions doivent êtres prises afin d’eviter que le système de mise à la
terre de l’appareil ne soit désengagé.
Risque
Ne pas placer cet appareil sur un chariot, un support, un trépied ou une table instables.
L’appareil pourrait tomber et blesser quelqu’un ou subir des dommages importants.
Utiliser seulement un chariot, un support, un trépied ou une table recommandés par le
fabricant ou vendus avec le produit. Suivre les instructions du fabricant pour installer
l’appareil et utiliser les accessoires recommandés par le fabricant.
Il convient de ne pas placer sur l’appareil de sources de flammes nues, telles que
des bougies allumées.
L’appeil ne doit pas être exposé à des égouttements d’eau ou des éclaboussures
et qu’aucun objet rempli de liquide tel que des vases ne doit être placé sur l’appareil.
Assurez que lappareil est fourni de la propre ventilation. Ne procédez pas à
l’installation près de source de chaleur tels que radiateurs, registre de chaleur, fours
ou autres appareils (incluant les amplificateurs) qui produisent de la chaleur.
Les dispositifs marqués d’une symbole “d’éclair” sont des parties dangereuses
au toucher et que les câblages extérieurs connectés à ces dispositifs de
connection extérieure doivent être effectivés par un opérateur forou en utilisant
des cordons déjà préparés.
Cordon d’Alimentation
Ne pas enlever le dispositif de sécurité sur la prise polarisée ou la prise avec tige de
mise à la masse du cordon d’alimentation. Une prise polarisée dispose de deux
lames dont une plus large que l’autre. Une prise avec tige de mise à la masse
dispose de deux lames en plus d’une troisième tige qui connecte à la masse. La
lame plus large ou la tige de mise à la masse est prévu pour votre sécurité. La prise
murale est désuète si elle n’est pas conçue pour accepter ce type de prise avec
dispositif de sécurité. Dans ce cas, contactez un électricien pour faire remplacer la
prise murale. Évitez d’endommager le cordon d’alimentation. N’UTILISEZ PAS
L’APPAREIL si le cordon d’alimentation est endommagé.
branchez cet appareil durant les orages ou si inutilisé pendant de longuesriodes.
Service
Consultez un technicien qualifié pour l’entretien de votre appareil.
S2125A
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For general information about mixing and other facets of sound-reinforcement check out our
P.A. User Guide available on the net... (http://www.yorkville.com).
Input Channel Features
Input Overload Protection
Mono input channels 1 to 6 in the POWERMA X-16 (1 to 12 in the POWERMAX-22) feature
CHANNEL OVERLOAD PROTECTION - a sonically transparent limiting function suitable for sources
such as bass guitar or bass amp, bass drum, mics, pop-prone vocal mics, feedback-prone mics (e.g. for
flattop guitar, and other troublesome sources).
Each channel features a PROTECT LED to indicate when the overload protection is working. A single
DEFEAT button switches this feature on all groups of six channels simultaneously.
INSERT Jacks
The remaining mono channels feature INSERT jacks. These are 1/4-inch Tip-Ring-Sleeve (TRS) connec-
tors, which combine, send and return functions for
patching outboard signal processing directly into
a channel. A suitable patch cable for this function
(e.g. the Yorkville model PC-6iSPH) would consist
of a single TRS (stereo) 1/4-inch plug and two
lengths of shielded cable with a common ground
branching to two regular (mono) 1/4-inch plugs.
The TRS wiring is Tip = send, Ring = return and
Sleeve = ground. Since the PC-6iSPH comes with
the leads marked Tip and Ring, you would connect
the Tip plug to the input of the signal processor
(EQ, compressor, echo, etc.) and connect the Ring
plug to the processor’s output. The TRS (stereo)
plug would go into the INSERT jack. The send
function is post-GAIN and post-HPF (high-pass-filter).
Alternately, the INSERT jack may be employed to send a channel to a powered monitor (some people
want to hear only themselves). Simply use an unbalanced shielded patch cable – in this one case, a bal-
anced cable will not work. Be sure to insert the plug only to the first “click” when using the INSERT as a
channel send, otherwise the signal will be interrupted and the channel will not work. If this happens, you
have inserted the plug too far. Simply pull the plug out gently to the first stop.
MIC Inputs
The POWERMA X active input circuitry will accept microphones with impedances ranging from 50
ohms to 10,000* ohms. All low impedance mics will be compatible. Phantom power, covered under
PHANTOM POWER Switch and LED, later on in the manual, is available on all MIC inputs when acti-
vated. Although this feature is for condenser microphones, dynamic mics may be connected while it is
activated with no ill effects.
* Although it would be customary to plug high impedance mics into the BAL LINE jacks, most of
them will also work in the MIC inputs, provided the mic’s built-in XLR connections are pin 1 and
pin 2. Simply use low impedance XLR to XLR mic cables.
PHANTOM POWER Switch and LED
48 Volt PHANTOM POWER is available on channels 1 through 12 on the POWERMA X-16 (1
through 18 on the POWERMA X-22). The PHANTOM power ON/OFF button is located on the front
of the mixer, beside the HEADPHONE jack and the PHANTOM POWER LED is in the upper right
area of the control panel.
Phantom power is available for condenser microphones. It may be applied to channels with regular
dynamic mics connected with no problems. When connecting mics it is safest to turn off phantom
power to avoid loud pops.
Introduction
Welcome to POWERMAX, possibly the most advanced, most powerful, mixer / amplifier in the world. Comprehensive mixing facilities are
combined with a choice of…
• 255 onboard digital effects presets (or dual digital effects systems with 16 presets each)
• A speaker processor
• Four built-in power amplifiers with over 2,150 Watts in total
Three graphic EQ's, channel EQ with sweepable mids
• Channel input overload protection
• Solo and mute functions and much more…
This manual will outline all the various functions and how they interact. Realizing that some POWERMAX users may be unfamiliar with
certain features, we include user tips and additional information, which appears separately in the applicable sections.
2
BAL LINE Inputs
Mono line-level sources, e.g. amplifier line ouputs and high-impedance mics, can be connected to the
mono or stereo channels via these jacks (use the L / MONO jacks on the stereo channels). Stereo tape
decks and CD-players may be connected to the BAL LINE inputs on the stereo channels. RCA connec-
tors are also provided to simplify this operation. It is possible to connect stereo sources to the mono
channels, however you will need to plug the L&R signals into separate channels to avoid the risk of
intermodulation distortion (i.e. do not “Ythem into one BAL LINE jack).
The balanced connector references are: Tip (or XLR pin 2) = hot, in phase; Ring (or XLR pin 3) =
hot, reverse phase; Sleeve (or XLR pin 1) = ground
You may connect an unbalanced source to any of the BAL LINE inputs with a regular unbalanced
shielded patch cable. A slight modification to a balanced patch cable will help achieve noise cancella-
tion when connecting POWERMAX to an unbalanced unit.
Simply undo one end of a balanced patch cord and de-solder the wire from the ring tab, then resol-
der the wire to the shield tab making sure that it does not touch anything else. Now re-assemble the
plug and mark it with some tape for future reference. This will be the end that you plug into the unbal-
anced unit (this will also work with an RCA connector).
The L & R BAL LINE inputs on the STEREO channels are wired together internally so that a single
(mono) signal connected to the L / MONO input will also be patched over to the R input (as long as
nothing is plugged into the R jack). This simplifies connecting a mono source should the need arise
(perhaps all the mono channels are taken).
In addition to being able to connect either a stereo or mono source to these jacks, you may alternate-
ly connect two different mono sources to them and use the BALANCE control to regulate their relative
volumes. For example, a guitar amp line-output and a keyboard amp line-output could be connected
and mixed this way. However, now you must also convert the POWERMAX to mono operation, other-
wise one instrument will only come out the left speakers and the other only through the right speakers.
Mono conversion is accomplished simply by plugging a “Y” patch cable from the L / MONO (left main)
LINE LEVEL OUTPUT to the AMP A & B AMPLIFIER INPUTS. Now both main power amps will be
receiving identical signals. See under PAN Control for another user tip regarding mono operation.
CD/TAPE Inputs (Stereo Channels Only)
These RCA connectors are included for convenience since many CD-players and tape decks have RCA out-
puts. Because it is primarilly a live audio mixer, POWERMAX does not have an RIAA phono input circuit.
As a rule you would connect a tape deck or CD-player to either the CD / TAPE inputs or the 1/4”
BAL LINE inputs, but not both. However, connecting sources to both sets – say, a tape deck to the CD/
TAPE inputs and a CD-player to the BAL LINE inputs on the same channel – will work. Naturally there
will not be any separate level control for one or the other so the source with the strongest output signal
or highest output impedance will be louder. If you are not running both sources at once, this won’t be
a problem. In any case there will be no loading distortion or other ill effects.
HPF Button
Situated at the top of the mono channel strips, this button switches a High-Pass Filter in and out repre-
senting a bass rolloff of 18dB per octave below 80Hz. The stereo channels do not have this feature, as
they would usually be carrying recorded material.
The HPF (High-Pass Filter) is useful for controlling unwanted low-frequency spillover pickup by mics
located too close to the bass drum, bass amp or the keyboard amp. It is also effective in regulating acous-
tic guitar pickups that are too boomy sounding (the lowest note on a concert-tuned guitar is 81.2Hz, so
you aren’t losing anything by rolling off the input response below 80Hz). Additionally, the HPF works to
reduce pops and thumps from vocal mics. In fact, Any mic or pickup which reflects a source that does
not go below 80Hz should have the HPF activated. This includes most wind instruments, most male voic-
es, nearly all female voices and all drum mics except for kickbass. Why roll off the bass on these chan-
nels? …because you will obtain added clarity and improve the system’s gain before feedback.
GAIN Control
POWERMAX features active input circuitry with exceptionally high headroom. The GAIN control regu-
lates the channel gain level to match it with the input signal strength. There are two gradation circles, the
outer one (minus 20dB to plus 56dB) for the MIC input, the inner one (minus 36dB to plus 40dB) for the
BAL LINE input. Since this control has a range of 70dB, it presents the user with considerable variability
given the slightest amount of movement. You may need to become familiar with this aspect of the mixer.
A quick way to ensure that the GAIN is adjusted correctly is to turn it up during a sound check until
the CLIP LED begins to flash (keep the channel fader at a safe, low setting during this process), then
turn the GAIN down slightly. POWERMAXs CLIP LED drive circuits are preset to fire at -6dB below
the onset of actual clipping so you need not worry about seeing some activity on the lights. You will
find that this or any system performs more cleanly and quietly with the GAIN controls all set properly.
Also, you may use PFL (Pre-Fade Listen) and the VU meter to set 0dB.
3
Channel EQ
The mono channels feature 3-band EQ +/-15dB.
Mids are swept from 80Hz to 8kHz with 2.5kHz
highlighted in the graphics as (our) standard mid
frequency. The HIGH EQ is shelving at 12kHz
and LOW EQ shelves at 80Hz. The stereo chan-
nel EQ is 4-band +/-15dB with fixed mids at
250Hz and 2.5kHz. +/-15dB and LOW EQ are
the same as the mono channels.
Setting the channel EQ, like setting the GAIN
levels, is best done during a sound check. In this
case however, the less you vary things above or
below “0,” the better. +/-15dB represents consider-
able level change. If for example, you need to turn
down the HIGH EQ on a channel, perhaps due to
a persistant feedback problem with that mic, you
may need to counter-adjust the level fader. In any
case, big boosts are probably best avoided.
One cure for a bad feedback problem is to insert (see INSERT Jack) a graphic or parametric EQ into the
problem channel and adjust it to attenuate only the feedback frequency. That way, fewer innocent frequencies
will be affected. However, the channel EQs MID SWEEP control can often be used quite effectively to perform
a similar function. Simply set the MID at about -6dB then rotate the SWEEP control until the feedback stops.
Now turn the MID up slightly to normalize the frequency response as much as possible without feedback.
MON1 & MON2 Sends
These are pre-fade, post-EQ sends. Internal routing is…
1. to the MON masters and SOLO buttons
2. to the MON1 and 2 EQs
3. to the MON1 and 2 LINE LEVEL OUTPUTS
4. through the cutoff switches in the AMP C and D AMPLIFIER INPUTS
5. to the built-in, 275-Watt amplifiers C&D and finally
6. to the MON1 and 2 POWER AMPLIFIER OUTPUTS.
Dual monitor systems permit setting up two zones of coverage. Certain channels may be isolated through one
system or at least mixed extra loudly through it. For example the vocalists might want to hear themselves pre-
dominantly through their monitors. The other system might carry a more generalized mix for the rest of the bands
monitors. Remember that the channel MON1&2 send controls are affected by the channel EQ, but NOT the
fader. When feedback sets in, it’s often the monitors, not the mains, although it comes through both systems so its
hard to tell. When it happens, turn down the suspect channels MON sends. You’ll probably kill the feedback and
that channels level through the main PA can remain unchanged. Now you can adjust the MON1 or MON2 EQ
then turn that channels MON send back up (carefully, you may still have some EQ-ing to do).
AUX Send
The channel AUX send is post-EQ & post-fader. Internal routing is
1. to the AUX SEND master and CLIP LED, and
2. to the AUX SEND jack.
Since the AUX sends are post-fader, any changes to the channel fader levels will result in changes to
the AUX send levels. Therefore the AUX sends are useful for adding external effects (there are also ste-
reo AUX RETURNS,) and for mono recording purposes such as speeches, a demo record rhythm track,
etc. which do not require effects or graphic-EQ (this is a pre-effects, pre-EQ dry signal).
EFX1 & 2 Sends
Like the AUX send, these are post-fader and post-EQ. The EFX1 send is internally routed…
1. to the EFX1 SEND master fader,
2. to the internal digital effects system and EFX MODE switch,
3. to the EFX1 RETURN masters.
The EFX2 send is routed
1. to the EFX2 SEND master fader, and (simultaneously)
2. to the EFX2 SEND jack and the EFX MODE button below the effects select dials.
POWERMAX effects can operate either as two discreet mono effects systems with sixteen presets
each, or as a single stereo system with a total of 255 presets. In MONO mode you can, for example, have
reverb on the EFX1 system and a special effect on EFX2. These would be mixed together on the main and
monitor signals by the EFX RETurn to L&R and MON1 & 2 masters.
4
To get started, figure out which channels you want effects on (e.g. vocals, lead guitar, horns
and keyboards - probably not on drums and bass). During a sound check, turn up the EFX1
send controls on those channels about halfway at first and push up the channel level faders
also about halfway. Next, go to the lower right area of the control panel and set the EFX MODE
switch to STEREO – the STEREO LED will illuminate (we are starting out with stereo effects,
you can experiment with the dual MONO effects later). Now dial in the desired effect using the
EFX SELECT and MODIFY controls – the menu of presets for STEREO operation appears below
the dials. Next, turn up the EFX1 L&R (main system) RETURN LEVELS master about halfway.
Now push up the L&R main master faders to a moderate listening level, as well as th EFX1 send
master. Finally, re-adjust the channel EFX1 send levels to add or subtract the effects intensity in
the main mix. Alternatively, you may preview the effects through headphones using the SOLO
buttons covered later on. To preview the effects on the monitor mixes, plug in headphones (jack
located at very front of mixer, right side below the arm rest) depress the MON1 and/or MON2
SOLO buttons, set the SOLO MODE to PFL and turn up the HEADPHONE master.
• The channel EFX1 send controls are exclusively for the internal effects system.
The channel EFX2 send controls allow you to add external or internal effects. With no exter-
nal effects units connected between the EFX2 SEND jack and L/R RETURN jacks, and with the
master EFX MODE button set for MONO (choice of 16 presets), the internal EFX2 system will
be available to the mains and monitors. Simply set the EFX2/MODIFY dial for the desired effect
according to the menu appearing above that dial, then adjust the EFX2 SEND and RETURN
masters to blend in the effect with the straight signals. Use headphones and the MON1 and/or
MON2 SOLO buttons to listen to the effects mix in the monitor system. The MONitor SOLO
works the same with the AFL (After-Fader-Listen) and the PFL (Pre-Fader-Listen).
With the EFX MODE button set for STEREO, the channel EFX2 send controls will appear not
to function, however they still do. EFX2 send signal is available at the EFX2 SEND jack and is
regulated by the EFX2 SEND master fader. You may now connect external effects between the
SEND and RETURN jacks, or you may alternately use the SEND jack to supply mono recording or
broadcast signals not requiring effects (like the AUX signal, EFX2 is dry and post-channel fader).
When employing an external effects unit, connect the EFX SEND jack to the input of the
unit and the EFX RETURN jacks to its outputs. If it is not a stereo effect, connect its out-
put to the L / MONO EFX2 RETURN jack only. The effect unit’s output may be previewed
through headphones with the EFX2 SOLO button depressed and the SOLO MODE button
in PFL position. AFL gives you EFX2 to MAIN RETurn level
PAN Control (Mono Channels)
This regulates the post-fader channel signal routing to the L&R main faders. Signal levels are
compensated at the L&R rotation extremes so that panning during a performance will result
in minimal SPL losses in the center-field audience areas.
In a stereo setup, the PAN controls would normally be set at or near center so audience
members on both sides can hear everything properly. However if stereo is not an essential part
of your PA sound, you might opt to convert POWERMAX to mono operation. To accomplish
this, simply patch the L / MONO (left main/mono) LINE LEVEL OUTPUT into both the AMP A
and AMP B AMPLIFIER INPUTS with a standard “Y” cable. Now, both main power amps are
receiving a mono mix. This will enable you to use the PAN controls to set up two submaster
groups – for example you could pan all the drum channels left and all the rest right. Now the
L&R master faders become group masters. These master faders are placed close together, so it is
easy to move them both at once when making main system level changes.
BALance Control (Stereo Channels)
This regulates both the channel output routing to the L&R main faders and the comparitive levels
of the stereo signals within the channel. If you have patched for mono operation (see PAN control
above) it is possible to connect two different mono line-level sources to a stereo channel and use
the BAL control to regulate their relative volumes. For more on this, see under BAL LINE INPUTS.
CLIP/MUTE Light
The CLIP LED is triggered at -6dB below the channels actual clipping level. When the MUTE button
is depressed, the CLIP light will come on at half–brightness and will still flicker to indicate clipping
With the CLIP light threshold set below actual clipping level, it is possible to allow a certain
amount of light activity without worrying about distortion. As a result, you may use the CLIP
light to help you adjust the GAIN control. See under GAIN Control for more about this.
MUTE Button
MUTE shuts off the channel and all sends except PFL. MUTE is a timesaving feature that enables
you to put channels, which you have adjusted during the sound check on hold until they are
needed. It is important to do this since every open mic connected to a mixer reduces the sys-
tem’s gain before feedback by several decibels.
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Solo Active LED
This LED flashes with channel activity and stays on to indicate SOLO activation. It will still pulse slight-
ly with channel activity in SOLO mode.
Just a reminder to take channels off SOLO when you are through listening to them through the
headphones and/or checking their audio level on the VU-METER.
SOLO Button
SOLO is pre-MUTE or post-fader and introduces no attenuation. Routing is,
1. to the AFL/PFL SOLO MODE selector
2. to the VU-METER plus the HEADPHONE level and amplifier.
The SOLO function permits you to isolate a channel or master bus through the headphones and
on the VU-METER. Because it is pre-MUTE in the PFL mode, you can still SOLO a channel on MUTE
a convenience for cueing tapes and CDs on the stereo channels or listening in on the mono chan-
nels for problems such as feedback or distorted mic sound. Also with the SOLO MODE master button
set for PFL, you can solo each channel during the sound check and adjust the channel GAIN so that
the VU-METER averages around 0dB.
The CLIP LED is another device to help you set the GAIN control. The above method is more pre-
cise, but the CLIP lights can all be viewed with a quick look, hence they are better for making GAIN
adjustments later on. Look under GAIN control for more on this.
SOLOing the effects buses lets you hear only effects through headphones with no dry signal mixed
in. This aids in selecting and adjusting the effects. Then, to preview the final main PA mix with dry &
effects signals, switch off all the SOLOs. Only the main stereo mix will now be on the headphones.
During a sound check, use the SOLO button/s to help you set GAIN level/s, one channel at a time
as follows:
1. Depress the SOLO button on a channel you wish to adjust, making sure that all other channel and
master SOLOs are off.
2. Set the SOLO MODE button so that the PFL light flashes.
3. Turn up the channel’s GAIN control until the VU-METER peaks at “0”.
4. Adjust the level fader and EQ as desired.
5. Re-adjust the GAIN if needed for 0dB readings on the VU-METER
LEVEL Fader
All level fader gradations have 0dB reference.
This relates to 0dB on VU-METER when one
channel is in operation on PFL SOLO with
continuous signal at the input and the channel
GAIN is adjusted for that reading. Switch to AFL
with the channel and main faders at 0dB and the
VU level reading should remain approximately
0dB with one channel in operation (reduce main
levels as you add channels to the mix to maintain
0dB readings in the AFL mode).
Level fader taper is expanded in the upper
mid-slide area for precise adjustments and con-
densed at the extremes for fast off or max. Signal
routing goes simultaneously to the EFX1, the
EFX2 and AUX sends and PAN control.
6
Master Section
RECORD Outputs
These unbalanced RCA outputs are pre-EQ (), pre-SPEAKER PROCESSOR and post-faders (L&R), as
well as post-effects.
The RECORD output signal consists of the L&R level (including effects) from the L&R masters. Th
signal is pre-graphic-EQ and speaker processor. This way, you can EQ the speaker system without
those EQ adjustments being present on the RECORD output signals. As the panel artwork indicates,
optimum level for recording is 0dB (average) on the VU-METERs. For more information on setting
gain levels for 0dB, see under SOLO Button.
EFX2 & AUX SEND Jacks
These carry the dry, mono output of the EFX2 and AUX summing stages and are regulated by their
SEND masters (and are TRS balanced).
As a rule, you would connect either or both of these outputs to the inputs of effects processors.
Alternately, either may be used as an audio output, perhaps to another PA system, recording (mono) or
broadcast mixer. Just remember that the channel EFX2 and AUX send controls are post-fader, in other
words their send signal levels are affected by the channel faders.
The EFX2 and AUX SEND jack signals are dry; i.e. they are not affected by the L/R graphic-EQ and
have no internal effects. They are balanced connectors, but will work with either balanced or unbal-
anced cables. However, for optimum quiet performance, use balanced patch cords whenever possible
MON1, MON2, EFX1, EFX2 & AUX SEND Masters, SOLOs and CLIP LEDs
Each master regulates the output levels of its gain stage. Each stage also has a CLIP LED and, with the excep-
tion of the EFX1 & 2 and AUX buses, a SOLO button and LED. Output signals are available at the applicable
SEND jacks except for EFX1, which is internally routed to the input of built-in effects processor.
Adjust these sends for maximum level at the input of the connected (or internal) units without clipping. If
clipping is indicated on a SEND LED, reduce that master’s level. The same action should be taken if clipping
is indicated on the input of anything connected to the SEND jacks or on the EFX1 RETURN LEVELS channel.
The SOLO functions permit you to listen (to each MASTER SEND) through headphones. The LED
indicates that the signal is being summed into the solo (AFL & PFL busses). Remember to turn
SOLOs off when you are through listening to them.
EFX2 & AUX RETURN Jacks
These are the inputs to the EFX2 and AUX RETURN master sections. The L / MONO RETURN jacks are
patched internally to the R RETurn jacks which are switching jacks that interrupt the patch when a jack
is inserted. Both returns are TRS balanced.
The output/s of mono or stereo effects units would be connected here. If an effects unit is mono,
plug its output into the L / MONO jack. If it is stereo, use both jacks. Signals coming into the EFX2
and/or AUX RETURN jacks are routed to the EFX2 and AUX RETURN masters so that their mix levels to
both MON1 and MON2 channels and the L/R main PA channel can be regulated precisely.
These jacks may alternately be used to connect another audio source, e.g. a CD-player, tape deck,
instrument amp line out, keyboard or another mixer. The EFX2 and AUX RETURN masters would regu-
late their mix levels to the main and monitor systems. The EFX2 and AUX RETURN jacks are balanced,
but will work with either balanced or unbalanced cables. However, for optimum, quiet performance,
use balanced patch cords whenever possible.
RETURN Levels Masters, SOLOs & CLIP LEDs
EFX1 is the internal effects processor bus. The EFX1 RETURN masters are between its output and
the internal inputs to the MON1, MON2 and L/R (main) buses. The EFX2 and AUX RETURN
masters are between their respective RETURN jacks and the internal inputs to the MON1, MON2
and L/R (main) buses. SOLOs can be PFL or AFL as per the SOLO MODE button setting. In mono
effects mode EFX2 gets signal from intenal-EFX2.
7
These MASTERS permit mixing internal and/or external effects or other input signals to the MON1 and
MON2 monitor channels and the L/R main channel. The SOLO buttons let you preview through head-
phones whatever signals are coming into each RETURN LEVELS channel before turning up these masters
(SOLO MODE button set for PFL) or after they are turned up (SOLO MODE at AFL). The SOLO LED stays
on to indicate that SOLO is active. Remember to depress the button again when you are finished soloing.
AUX CLIP & EFX2 CLIP/ DEFEAT indicate excessive signal levels coming in via the AUX RETURN.
This can mean that the EFX2 SEND fader or the AUX MASTER SEND levels are set too high causing the
effects units to put out too much signal. Turn them down. Trying to reduce clipping at this stage by turn-
ing down the RETURN LEVELS masters will not work.
Clipping is more likely to happen when a high-output audio source, possibly another mixer or an
instrument amp’s line output, has been connected to one or both of the RETURN jacks. In this case
lower that mixer’s (or whatever’s) master level or other volume controls until the CLIP LED goes out.
Again, do not try to remedy the problem by turning down the RETURN levels.
Master Sends Section
MON1 & MON2 SEND Masters, CLIP LEDs & SOLO Buttons
Each master, CLIP LED and SOLO is between the summed channel send signals and its
designated EQ and SEND jack. The SOLOs and the CLIP LEDs are post-master. Once
again, the main L/R bus is on SOLO when all the other solos are off.
The CLIP LEDs indicate near-overload conditions. Reduce the appropriate master
MON SEND setting or the channel MON send settings to avoid distortion.
Because the monitor bus SOLO is post-master, you hear the final mix through
headphones with the SOLO MODE in either AFL or PFL. Final monitor mix levels will
therefore appear on the VU-METER in either AFL or PFL.
AUX SEND Master and CLIP LED
The AUX SEND master is an attenuator between the summed channel AUX sends and
the AUX SEND jack. The CLIP LED is post-master.
If the AUX CLIP LED becomes active, reduce the AUX SEND master setting or the
channel AUX send levels to reduce the risk of distortion. Otherwise, set the AUX master
as required for the application - high enough to deliver ample signal strength but not
too high for the connected unit’s input headroom (check the units input clip indicator).
EFX1 and EFX2 SEND MASTERS and CLIP LEDS
These faders are between the channel EFX sends and either the internal effects pro-
cessor (EFX1) or the EFX2 SEND jack (EFX2). The CLIP LEDs are post-fader.
See under Input Channel Features EFX1 & 2 SENDS for tips about setting up effects.
EFX System Masters, EFX MODE Button & LEDs
The onboard effects processor has two operating MODEs: 1) MONO with the processor
acting as two independant mono units, one for each EFX bus and each with its own 16-
preset selector. 2) STEREO in which case the processing is in stereo and the two con-
trols, EFFECT on the left and MODIFY on the right, provide a total of 255 presets.
You may run a full stereo main PA whether the EFX MODE button is set for
STEREO or MONO. The only difference will be whether or not the effect itself is ste-
reo. In MONO MODE, for example, you can add two effects - eg.reverb and echo or
a special effect and reverb. In STEREO MODE, certain reverb effects are enhanced by
stereo separation and you get a larger selection.
Two menus of presets appear on the control panel above and below the EFX mas-
ters. The split menu above the controls is for MONO operation, and the one below is
for STEREO (EFX1 only). To preview effects in MONO MODE (EFX1 & EFX2), apply
signal to one of the input channels, turn both EFX send controls up to 5 and push the
channel fader up 1/2-way or better. Push up the EFX1 & 2 send faders 1/2-way and
set the L&R to faders to 5. Use the EFX MODE button, select MONO or STEREO as
per the LED then set the SOLO MODE for PFL. Now plug in headphones, turn up the
HEADPHONES level until you hear the effects. Finally, experiment with the EFX select masters, and after
choosing the desired effect then turn up the EFX1&2 RETURNS.
Internal EFX Defeat Footswitch Jack
This regulates internal EFX, EFX1 and 2 in mono or EFX1 in stereo. Connect a standard footswitch here
(e.g. our model IFS-1A) to switch the internal effects on and off.
8
L & R (Main) MASTER SEND Faders and CLIP LEDs
The left & right main summing bus receives signals directly from the channel faders, as well as the
three L&R RETURN LEVELS controls. CLIP LEDs fire a few dB lower from actual clipping so some
activity is allowable. Signal routing goes from the master faders (to STEREO EQ)… and to the SPEAKER
PROCESSOR. Then, to both the L&R LINE LEVEL OUTPUTS and the normally closed switching lugs on
the AMP A&B INPUT jacks – thereafter to amps A&B. (At the same time, the post-master signal goes
directly to the RECORD outputs, bypassing the EQ, processor, etc.)
The CLIP LEDs are unlikely to fire as this stage of the mixer has a large amount of headroom.
However, if one, or both LEDs become very active (small amounts of activity are OK), check the RETURN
LEVELS CLIP LEDs and reduce the settings of any L&R RETURN master/s in channels showing clipping.
The L&R masters regulate the level of the main stereo mix available at the RECORD outputs (no
main EQ). and the L&R LINE LEVEL OUTPUTS. They also regulate the amplifier A&B power output lev-
els (unless another mixer has been patched into the AMP A&B INPUTS in which case its masters will
determine power output).
Speaker Processor Curve and ENABLE Buttons
The POWERMAX features a choice of two low-frequency boost curves centred at 50Hz and 80Hz and
selectable via the CURVE button. The 50Hz curve has a high Q factor for subwoofers while the 80Hz curve
is slightly broader and better suited for full range cabinets. An ENABLE, ON-OFF button is also provided.
It is advisable to use this feature judiciously. For example you would probably not want to boost the main
L/R EQ’s low frequencies while it is enabled. On the other hand, it can add valuable depth to the speaker
system. Experiment with it during a sound check. In case of low-frequency feedback, simply put the ENABLE
button to the OFF position.
L/R Main EQ
This is a stereo 9-band EQ on the output of the
main bus. Range is +/-12dB with centers at one-
octave intervals from 63Hz to 16kHz.
The main EQ would most often be set dur-
ing a sound check and used to carefully adjust
main speaker response (no radical boosts). It is
also useful for curbing feedback tendancies, but
remember that monitors most often cause your
feedback problems. Naturally, monitor feedback
comes out the main PA too which, when you are
out front at the mixer station, leads to the illusion
that the main system needs EQing. See under
MON1 and MON2 EQ’s for more about this.
When setting the main EQ, do not automati-
cally go to a smiling curve as with a home stereo
– which will cost your system both headroom and
gain before feedback. Initially, keep the EQ curve
as close to flat (all sliders at center) as possible,
then make necessary adjustments as required dur-
ing the sound check to cut feedback frequencies.
MON1 & MON2 EQs
These are 9-band mono EQs with +/-12dB on the
same centers as the L/R MAIN EQ. They are inserted
between the monitor buses and the # 3 & 4 power
amps, also the MON1 & 2 LINE LEVEL OUTPUTS.
These EQ’s should be set flat (all sliders at
center) then adjusted for minimal monitor feed-
back during a sound check. If feedback does set
in during the job, you will be tempted to blame
the mains because that’s what you hear from the
mixing station out front. Don’t be misled. As a rule
it’s one or more of the monitors, but of course the
noise comes out the mains too. Use your channel
MUTE buttons to mute each channel briefly and
see if the noise stops. You may also use the CLIP
LEDs to hunt for feedback channels. If the chan-
nel GAINs are set high enough per instructions,
feedback channels will have increased CLIP light
9
activity. If only one or two channels are causing feedback, the best solution is to adjust the channel EQ or,
better still, connect monitor-feedback-prone mics to the channels with OVERLOAD PROTECTION. If, on
the other hand, a larger percentage of the monitors are having feedback problems, use one or both of the
MON EQs to cut monitor level at the feedback frequencies.
VU-Meter, SOLO MODE Button, AFL & PFL LEDs
The VU-METER reflects either the post-EQ, post-SPEAKER PROCESSOR main bus output levels, or
the SOLO bus levels. Flashing of the yellow LEDs at +2 and +4 should coincide with flashing of the
AMP A and/or AMP B AMPLIFIER FULL POWER LEDs. The red +7 and +10 LEDs indicate that the
main mixing bus is overloaded.
The SOLO MODE button allows you to switch between AFL and PFL. AFL mode allows you to view
post fader levels in the channels, effects to L&R in the EFX returns, and the MON1 / MON2 mix levels.
PFL mode allows you to view pre-fader levels in the channels (even muted channels), effects input in
the EFX returns, and the MON1 / MON2 mix.
The AFL and PFL LEDs indicate which solo mode is currently in effect.
To view the main system levels, release all the SOLO buttons so that neither the PFL nor the AFL LED
flashes. To check SOLO levels, press for PFL. Occasional peaks between +7 and +10 will not reflect
actual clipping, however if such peaking becomes continuous, reduce either the channel fader levels
if you are in AFL mode (or the input level of the SOLO source if you are in PFL). – Look for the illumi-
nated SOLO LED and turn that master down.
HEADPHONES Level Control and Output Jack
The level control regulates the output of the headphone amplifier. The headphone output jack is located
on the front of the mixer beside the PHANTOM POWER button. The headphone program originates
from the main L/R bus unless a solo is active in which case it originates from the SOLO bus.
Amplifier AMP A, B, C & D Inputs
Each AMPLIFIER INPUT uses a switching jack
that cuts off internal signals routed to the power
amp when a jack is inserted.
The AMPLIFIER INPUT’s have a few possible
uses. For example, they enable you to access, and
isolate the main power built-in amps so that they
may be used in conjunction with an electronic
crossover. (Used to bi-amp subwoofers and full-
range speakers.) In this case you would patch
as follows… 1) POWERMAX L / MONO LINE
LEVEL OUTPUT to the crossover’s input (if it is
a stereo crossover, pick one channel and use its
input). 2) From the crossover’s low -frequency, or
subwoofer output to the POWERMAX AMP A INPUT. 3) From the crossover’s high frequency output to
AMP B INPUT. 4) Now, connect the subwoofers to the AMP A SPEAKER output/s and the full-range cabi-
nets to the AMP B SPEAKER output/s.
Two 8-Ohm full-range speakers, and two 8-Ohm subwoofers can be powered this way. Actually, if you
have a 3-way crossover or processor and only need one monitor power amp, you can tri-amp by using
AMP A for subs, AMP B for woofers and AMP D for horns and/or tweeters.
Alternately, the AMPLIFIER INPUTS can be used to slave one or more of the power amps – perhaps
if the mixer is connected to a rack of amps and now the built-in amps are free to be used for other
things. In another case, you might be using the POWERMAX L&R LINE LEVEL OUTPUTS, also MON1
& 2, patched into four of another mixer’s input channels. Now you may want to amplify the full mix
coming out of that other board including whatever it’s doing (possibly you’re jamming with another
group and you need extra channels). You would simply patch its main and monitor outputs into the
appropriate AMPLIFIER INPUTS and now the two mixers are linked and the POWERMAX amps are
ready to power up main and monitor speakers.
Amplifier Full Power LEDs
The AMPLIFIER FULL POWER LEDs are located in the upper right
panel area just above the main EQ. They indicate that one or more
power amp limiters (all non-defeatable) are working. The more
FULL POWER LED activity, the more limiting. Limiting begins 10dB
down from the onset of clipping and tends to be sonically transpar-
ent unless these LEDs are working constantly.
10
Given the amount of available power, it is unlikely that you will be pushing the system hard enough
to run completely out of power amp headroom. If that does happen however, built-in limiting will
ensure that no clipped signals endanger your speakers. If the AMPLIFIER FULL POWER LED is on con-
tinuously for any particular amp, reduce the master for that amp. Occasional flashing simply means
that the limiter is reacting to peaks and requires no action on your part.
Speaker Connections
Speakon™ and 1/4-inch speaker outputs are located on the back panel and are identified as LEFT (A),
RIGHT (B), MON1 (C) and MON2 (D). All connectors, for a given amp, are wired in parallel. The
minimum impedance of 4-ohms per amp is for full power. Loads below 4-ohms will be tolerated, but
will cause reductions in output power.
You may connect one or two 8-ohm speakers or one 4-ohm speaker to each amplifier. It is possible to
connect more than this, but output power will be reduced to levels which are safe for the output transistors.
LAMP Connector
Connects a 12VDC gooseneck lamp with a BNC connector (e.g. Yorkville model GNL600).
max current 500mA -
System Power LED
Located to the left of the AMPLIFIER FULL POWER LEDs, this is the AC pilot light.
POWER Switch and Circuit Breaker
These are located on the back of the mixer by the SPEAKER connections. The breaker is rated 15 amps
(8 amps for export models)
Basic Operating Instructions
Note A: For in-depth coverage of specific features, hookups, etc., look under the appropriate fea-
ture heading in the main body of the manual.
1. Connect the power cord to a grounded AC outlet.
2. Connect mics and line-level sources to the mono channels, tape decks or CD players to the Stereo
channels. Do not connect a phono turntable without using a phono preamp.
3. Set all channel levels and masters at "0" (for now).
Note B: The following should all be done during a sound check
4. With signals coming into the channels and faders off, press SOLO and adjust the channel GAIN
controls for 0dB on the VU-METER (PFL).
5. Connect any external effects to the EFX2 SEND and RETURN jacks and/or the AUX SEND and
RETURN jacks. Now set the desired SEND and RETURN masters at halfway.
6. Set channel EQs, main and monitor graphic EQs flat (at center). If unsure of Mid-Sweep, sat at 2.5kHz.
7. Turn up the desired channels' EFX1 and/or EFX2 and/or AUX sends halfway.
8. Connect main and monitor speakers to their designated outputs on the back panel (2 x 8-ohms or
1 x 4-ohms per amp).
9. Gradually bring up the channel fader levels to achieve the desired channel mix though the main
PA. Set the MASTERSfor overall level.
10. Bring the main L&R faders up to the "0" reference setting and turn the MON1 and/or 2 MASTER
SENDS up to 5. Set the Channel/s to "0."
11. Adjust channel EFX sends and masters as required for the desired effects mix through the main system.
12.Per instructions from the stage, adjust the MON1 and/or MON2 channel sends and the MON1
and/or MON2 EFX1 or 2 RETURN LEVELS.
13. Adjust the L&R, MON1 & 2 EQ's as needed. See under the feature headings for more details.
11
12
Frequency Response
(Tone and graphic EQ flat) +/- 2dB, 20Hz - 20KHz
T.H.D.
(L&R Out with -10dB input) 0.03%
Input Refered Noise
(to Line Out) -119 dBv @ 150 ohms
Phantom Power
48 volts
Max. Gain to Line Out
(Mic input) +72 dB (Mic Input) + 56 dB (Line Input)
Digital Signal Processor Effects
Dual Mode, 16 bits, 255 sounds total
Primary Graphic Equalizer
9-Band (stereo) 63Hz to 16kHz
Seconary Graphic Equalizer
2 x 9-Band (mono) 63Hz to 16kHz
EQ
(mono channels) LOW, MID-SWEEP, & HIGH
EQ
(stereo channels) LOW, LOW MID, MID & HI
Effects Sends / Monitor Sends
3
post
-fade, 2
pre
-fade
Channel Inserts
ch. 7-12 (
PM16
), ch. 13-18 (
PM22
)
COP
(Channel Overload Protection) ch. 1-6 (
PM16
), ch. 1-12 (
PM22
)
Balanced XLR Channel Inputs
ch. 1-12 (
PM16
), ch. 1-18 (
PM22
)
Balanced ¼-inch Channel Inputs
ch. 1-16 (
PM16
), ch. 1-22 (
PM22
)
Unbalanced RCA Channel Inputs
ch. 13-16 (
PM16
), ch. 19-22 (
PM22
)
Hum Cancelling Line Level Outputs
L&R, Mon1, Mon2 (all ¼-inch TRS) (EFX2) (AUX)
Hum Cancelling Line Level Inputs
Amp A, B, C, & D (¼-inch TRS)
Main Amp Outputs
Amp A and B: 2 x ¼-inch and Speakon™
Amp A and B: ¼-inch and Speakon™ (export)
Monitor Amp Outputs
Amp C and D: 2 x ¼-inch
Amp C and D: ¼-inch and Speakon™ (export)
AMPLIFIER SPECIFICATIONS
Power Output
(0.1% THD 1kHz)
MAIN
4-ohms 800W 8-ohms 450W
MON
4-ohms 275W 8-ohms 140W
THD
(Total Harmonic Distortion)
MAIN
4-ohms 1kHz <0.04%
20Hz - 20KHz <0.1%
MON
4-ohms 1kHz <0.004%
20Hz - 20KHz <0.04%
Hum and Noise MAIN
-106dB
MON
-108dB
Input Sensitivity
1.4 VRMS for full output
Amplifier Gain MAIN
32dB
MON
24dB
Input Impedance
20KOhms Balanced 10Kohms Unbalanced
Protection
Thermal / Load / DC (2)
Cooling
2 Variable speed DC fans
Transformer Type
Toroidal
FEATURES
Master EQ / Monitor 1 EQ / Monitor 2 EQ
Ye s / Yes / Ye s
Headphone Monitor Features
Level AFL/PFL Switch, ¼-inch TRS Output
Internal Effects Footswitch
Yes
Full-Power Indicator
(amplifier) Yes (total 4)
12VDC Little-Lite™ Connector
Ye s (BNC)
VU-Meter 2 x 12 LEDs Average / Floating peak
Solo Switches, Activity/Solo LEDs
All Channels, Mon1, Mon2, and Effects Returns
Mute Switches, Clip/Mute LEDs
All Channels
Hi-Pass Filter Switches
ch. 1-12 (
PM16
), ch. 1-18 (
PM22
)
POWER REQUIREMENTS
Mixer & Power Amplifier
< 1440 watts avg.
Weight PM16
: 68 lb (30.8 Kg)
PM22
: 71 lb (32.2 Kg)
Voltage AC
120 VRMS, 60Hz. 230 VRMS 50Hz (export)
Shape
Sinusoid
Test LOA D
0.1% high power laboratory load,
temperature stable.
Specifications and power ratings are measured with an AC line controlled under load to within 1% on all parameters.
SPECIFICATIONS
13
ADDENDUM
EQ SWEEP Control
Although frequency sweep controls have graced the channel-EQs of recording
mixers for many years, they are only found on the more upscale PA mixers. As a
result many PA users, even veterans, are unfamiliar with their function. The
SWEEP control determines what range of frequencies is affected by the MID
cut/boost. It moves or sweeps the MID control's peak or notch in response all
the way up to several thousand Hertz or down to below 100Hz. As a result it
can have quite a noticable effect on the sound especially since the MID cut or
boost will be interacting with whatever cuts or boosts you may have set with the
LOW or HIGH EQ controls.
For example, if you have set a LOW boost, a MID boost swept all the way down to the lowest
frequency setting will alter the sound of lows AND increase their volume.
Be careful
this
doesn't damage your woofers. And watch out for your tweeters/horns if you sweep the boost up
to the higher settings while the HI EQ is boosted.
Considering that the SWEEP control can alter everything you are
accustomed to an EQ doing, it would be worthwhile to spend some time
becoming aquainted with how it works. As music plays through a channel on
the mixer and speakers, adjust that channel's MID, first for a boost then for a cut
and SWEEP them back and forth. (If there is no MID cut or boost setting, i.e. if it
is set at the centre position, the SWEEP will have no effect at all). Now repeat
the process with that channel's LOW and HIGH EQ controls at various settings
(but with the volume at a safe level for the speakers).
Hint: The
PowerMAX SWEEP
has a "home base" setting marked with a triangle at the
2.5kHz
mark. This approximately corresponds to the setting of the fixed mid controls on our other
mixers. Set channels not requiring SWEEP equalization at
2.5kHz
and the MID cuts or boosts
will have more standard results.
Together, MID and SWEEP controls can be used to accomplish a variety
of tasks from combatting feedback to improving the way things sound
through the PA or on recording. Here are some of those tasks & settings:
Note
: These are
approximate
settings only. Use them as a starting point and "tune around" them.
Killing feedback? Set
MID
at -6dB and slowly rotate
SWEEP
until the feedback stops. If
needed cut the
MID
further.
Bonky
sounding snare drum? -6dB @ 200Hz (roll off
LOW EQ
-6dB)
Boomy
bass drum? -6dB @ 300Hz (
LOW EQ
@ +6dB &
HIGH EQ
@ +3dB)
Fwashy
sounding cymbals? -9dB @ 300Hz (roll off LOW EQ -15dB)
Excessive
hiss
from guitar, bass or keyboard amp? +3dB @ 5kHz (
HI EQ
rolled off -9dB)
Fading
vocal range (notes too low for singer)? +3dB @ 80Hz (
LOW EQ
rolled off -6dB)
Puffing
on harmonica mic? -9dB @ 80Hz (LOW EQ rolled off -12dB)
Rack Toms? -3dB @400 Hz
Floor tom? -6dB @ 200Hz
Generally speaking, you will probably end up with the MID in cut mode
for most problem solving uses of the SWEEP control. In any case you will
learn to use this feature judiciously. The best PA EQ setting is the one with
the least adjustment, but when you need to solve a problem it's good to
know how to use the tools.
EQ MID SWEEP Addendum 01.06.28.99
14
Pour plus d’information associé au mixage et autres sujets associés à la sonorisation, referez vous à notre
guide de l’utilisateur sur l’Internet (http://www.yorkville.com).
Caracteristique d’Entree de Canal
Protection de Surcharge A L’ENTREE
Les canaux d’entrées mono 1 - 6 du PM16 (1-12 sur le PM22), offrent une protection de surcharge à
l’entrée à l’aide d’un limiteur qui agit de façon transparente. Cette protection convient à des sources telles
guitare basse, microphone de grosse caisse, microphone pour la voix ou autres sources ennuyeuses qui
sont enclin à faire des “pop” ou enclin à provoquer le feedback (ex. sur guitare acoustique).
Chaque canal est doté d’une DELprotect” qui indique que le sysme de protection est acti. Un seul
boutondefeat” sert à activer ousactiver cette caracristique sur tous les canaux “pros” simultanément.
Prises d’INSERT
Les autres canaux mono sont dotés d’une prise d’insert. Ces de traitement externe directement à un
canal. Un câble convenable pour cette application prises sont branchés point-bague-manchon et servent
à la fois d’envoi et de retour pour insérer un unité(ex. Le câble PC-6iSPH de Yorkville) sera doté d’une
prise stéréo à une extrémité et de deux longueurs de câbles blindés, avec masse commune, bifurquant
sur deux prises mono. Les branchements sont : Pointe = Envoi, Bague = Retour, Manchon = Masse.
L’extrémité double du PC-6iSPH est identifié par les marques “tip” et “ring”. Branchez la prise ¼ mar-
quée “tip” à l’entrée de l’unité de traitement (ex. compresseur, égalisateur, etc…) et branchez la prise
marqué “ringà la sortie de l’unité de traitement. L’extrémité simple avec prise stéréo doit être branchée
au jack “INSERT”. La fonction d’envoi est post-gain et post HPF (high pass filter ou filtre passe haute).
Le jack d’insert peut aussi être utilisé pour
acheminer le signal d’un canal vers un moniteur
amplifié. (certaine personne préfère n’entendre
que leur voix dans les retours). Utilisez simple-
ment un câble blindé asymétrique. Dans ce cas
en particulier, un câble symétrique ne fonction-
nera pas. Assurez-vous de n’insérer la prise qu’au
premier “click” lorsque vous utilisez l’insert pour
envoi, sinon le signal sera interrompu et le canal
ne fonctionnera pas. Si cela se produit, vous avez
insérez la prise trop loin. Retirez simplement la
prise doucement jusqu’au premier arrêt.
Entrees de MICROPHONE
Le circuit d’entrée actif du PowerMax accepte les
microphones avec imdance variant de 50 à 10,000 Ohms. Tous les microphones à basse impédance sont
compatibles. L’alimentation en duplex, se trouvant plus loin dans ce manuel au paragraphe ALIMENTATION
EN DUPLEX ET DEL, est disponible sur toutes les entrées microphones lorsqu’elle est actie. Bien que cette
caractéristique ne s’applique qu’au microphone à condensateur, les microphones dynamiques peuvent aussi
être branchés sans risque d’endommagement lorsque l’alimentation en duplex est acti.
* Bien que les microphones haute impédance sont habituellement branchés au jack “BAL LINE, la
plupart fonctionneront aussi bien branchés à la prise MIC XLR pourvut que les branchements du câble
soient fait au tiges 1 et 2 de la prise XLR. Il suffit d’utiliser un câble basse impédance XLR à XLR.
Commutateur D’Alimentation en Duplex et DEL
L’alimentation en Duplex 48 Volts est disponible sur les canaux 1 à 12 (PM16) ou 1 à 18 (PM22). Le com-
mutateur on/off pour l’alimentation en duplex est situé sur le devant, à proximité de la prise pour casque
d’écoute. La DEL d’alimentation en duplex est située sur la partie supérieur droite du panneau avant.
Introduction
Bienvenue au monde de PowerMax probablement le mixeur amplifié le plus avancé et le plus puissant au monde. Les vastes possibilités de
mélange sont combinées à…
• une unité de traitement numérique incorporée avec 255 pré-reglages pouvant aussi être utilisés comme deux unités de traite
ments indépendantes avec chacun 16 pré réglages.
• processeur pour haut-parleur
• quatre amplificateurs de puissance incorporés produisant un total de plus de 2150 watts
• trois égalisateurs graphiques, contrôles d’égalisateur sur canal avec balayage de fréquence pour les médianes
• protection de surcharge de niveau d’entrée
• fonctions “solo” et ”mute” et plus encore …
Ce manuel offre un aperçu des fonctions diverses et leurs interactions. Pour faciliter la tâche aux utilisateurs qui pourraient ne pas être
familier avec certaines caractéristiques du PowerMax, nous incluons des conseils à l’utilisateur et de l’information additionnel qui apparaît
en texte isolé dans les section applicables.
15
L’alimentation en duplex est disponible pour les microphones à condensateur mais elle
n’endommagera pas un microphone dynamique régulier si celui ci est branché à une prise
l’alimentation est activée. Lorsque vous branchez les microphones, il est préférable de désactiver
l’alimentation en duplex pour éviter les “pop.
Entrees Lignes Symetriques (Bal line in)
Les sources mono de niveau ligne, ex. sortie ligne d’amplificateur et microphones à haute impédance,
peuvent être branchées au canaux mono ou stéréo à l’aide de ces jacks (utilisez le jack de gauche “L
sur les canaux stéréo). Les magnétophones stéréo et les lecteurs de disque compacte peuvent être bran-
chés aux prises d’entrée LINE IN sur les canaux stéréo. Des prises RCA sont aussi inclues pour sim-
plifier cette opération. Il est possible de brancher des sources stéréo aux canaux mono, toutefois, vous
devrez brancher les signaux de gauche et droite sur des canaux différents. Cela vous permettra d’éluder
les risques de distorsion d’intermodulation.
Note. N’utilisez pas de câble en Ypour brancher une source stéréo à un jack Bal in.” Les normes de
branchement pour connecteur symétrique sont: pointe (tige 2 sur prise XLR) : porteur, en phase; bague
(tige 3 sur prise XLR) : porteur, phase renversée; manchon (tige 1 sur prise XLR) : masse
Vous pouvez brancher une source asymétrique à n’importe laquelle des entrées ligne avec unble blindé
asymétrique, toutefois, une certaineduction de bruit peut être achevée si vous utilisez desbles sy-
triques. Dans la plupart des cas, il est préférable d’utiliser desbles sytriques,me si les appareils sont
asymétriques. Une simple modification d’un câble sytrique vous permettra d’obtenir de meilleurs résultats
du point de vue réduction de bruit lorsque vous branchez votre PowerMax à un appareil asymétrique.
Les entrées ligne de gauche et droite sur les canaux stéréo sont branchées intérieurement en paral-
lèle. De cette façon, si vous branchez un signal mono à la prise gauche le signal sera aussi acheminé
intérieurement vers la prise de droite pourvu qu’il n’y ait rien de connecté à la prise de droite. Cela sim-
plifie le branchement d’une source mono si nécessaire (ex. si tous les canaux mono sont déjà utilisés).
En plus d’être capable de brancher des sources stéréo ou mono à ces jacks, vous pouvez aussi connecter
deux sources mono différentes et utiliser le contrôle “BALANCE pour ajuster leur volume respectif. Par
exemple, le “line out” d’un amplificateur pour guitare et le “line out” d’un amplificateur pour clavier bran-
ché et mélangé de cette façon. Vous devez toutefois convertir votre PowerMax en mode d’opération mono,
sinon un instrument jouera sur le H.P. de gauche et l’autre instrument sur le H.P. de droite. La conversion
mono est accomplit à l’aide d’un câble de branchement en “Y” inséré à la priseLEFT (mono)” de la section
LINE LEVEL OUTPUT” et acheminé au jack AMP A et AMP B de la section AMPLIFIER INPUTS. Les deux
amplificateurs de puissance principaux recevront maintenant des signaux identiques. Voir la section “con-
trôle panoramique” pour un autre “conseil à l’utilisateur” à propos de l’opération mono.
Entrees CD/TAPE (Sur Les Canaux Stéréo Seulement)
Ces prises permettent de brancher facilement les magnétophones ou lecteur CD. Parce que
le PowerMax a été conçu principalement pour application “live”, le PowerMax n’est pas
équipé de circuit d’entrée phono pour platine.
Règle générale, ne branchez que le magnétophone OU le lecteur CD aux entrées CD/
TAPE” ou ¼ symétrique. Toutefois, brancher une source aux deux ensembles de con-
necteurs - disons un magnétophone au prises RCA et un lecteur CD aux entrées ¼ symé-
trique sur le même canal - fonctionnera. Bien sur, vous n’aurez pas de contrôle de niveau
indépendant pour chaque appareil alors l’appareil avec le niveau de sortie le plus élevé
ou avec l’impédance la plus élevé, sera plus fort. Si vous n’utilisez pas les deux appareils
simultanément, cela ne sera pas un problème. Cela ne causera en aucun cas un problème
de distorsion ou autre effets indésirables.
Bouton HPF (High Pass Filter ou Filtre Passe Haute)
Situé au haut de chaque bande de canal, ce bouton permet d’activer ou désactiver le filtre Passe haute en
réglant la courbe d’atténuation des basses fréquences à 18dB par octave en dessous de 80Hz. Parce qu’on
branche généralement du matériel préenregistré aux canaux stéréo, ils ne sont pas doté de bouton HPF.
Le filtre passe haute est utile pour contrôler les débordements indésirables des basses fréquences
normalement cueillit par les microphones situés près d’une grosse caisse, amplificateur de basse ou
amplificateur pour clavier. Le filtre est aussi efficace pour rendre certain micro pour guitare acoustique
plus agréable. La plus basse fréquence générée par une guitare accordée concert” est 81.2 Hz. Vous
ne manquerez donc rien en activant le filtre pour enlever les fréquences en-dessous de 80Hz. Le filtre
est de plus pratique pour éliminer les “pops” et les “thumps” des microphones pour voix. Tout micro-
phone utilisé pour une source qui ne reproduit pas de fréquences en-dessous de 80Hz devrait être utilisé
avec le filtre actif. Cela inclue la plupart des instruments à vent, des voix mâles, presque toutes les voix
femelles et les microphones pour batterie. Pourquoi éliminer les basses fréquences sur ces canaux ?
…pour obtenir plus de clarté et améliorer le gain du système avant feedback.
16
GAIN Control
Une façon rapide de vous assurez que le niveau du gain est correctement ajusté est d’augmenter son
niveau jusqu’à ce que la DEL CLIP s’illumine légèrement (gardez le fader à un niveau réduit durant ce
procédé). Quand la DEL CLIP s’illumine légèrement, réduisez le niveau du gain légèrement. Les circuits
qui activent la DEL CLIP du PowerMax sont réglés pour activer les DEL 6dB en-dessous du niveau réel
d’écrêtage. Ne vous en souciez donc pas si les DEL s’illuminent de temps à autre. Vous constaterez que
le système, comme tout autre système, offre une meilleur performance lorsque les contrôles de gain sont
réglé correctement. Vous pouvez aussi utiliser le “PFL” et le cadran VU” pour régler le niveau à 0 dB.
Egalisateur de Canal
Les canaux mono sont dotés d’égalisateur 3 bande +/- 15 dB. La gamme de balayage pour les
fréquences médianes est de 100Hz à 8KHz avec 2.5KHz sélectionnée comme fréquence médiane
standard. L’égalisateur pour les hautes fréquences entre en suspension à 12KHz et celui des basses
fréquences à 80Hz. Les canaux stéréo sont dotés d’égalisateur 4 voix +/- 15dB avec fréquence médiane
fixe à 250Hz et 2.5KHz. Les entrées en suspension pour les basses et hautes fréquences sont les mêmes
que celles des canaux mono.
De régler l’égalisateur, tout comme de réglez le gain, est normalement fait durant le sound check”.
Dans le cas de l’égalisateur cependant, des variations mineures au-dessus et en-dessous de 0 dB sont
généralement préférables. +/- 15dB représente des changements de niveau considérable. Si par exem-
ple, vous réduisez le niveau du contrôle “HIGHsur un canal à cause d’un problème de feedback par
exemple, vous devrez peut-être aussi ajuster le fader de ce canal. Dans la plupart des cas, les réglage
extrêmes sont généralement à éviter.
Un remède efficace pour les problèmes de feedback consiste à insérer un égalisateur graphique ou
paramétrique au canal problème. Cet égalisateur sera utilisé pour atténuer les fréquences à l’origine
du problème de feedback. De cette façon, moins de fréquences “innocentes” seront affectées. Le con-
trôle de balayage des médianes, peut aussi être efficace pour effectuer une fonction semblable. Réglez
simplement le contrôle MIDà environ -6 dB. Tournez ensuite le contrôle SWEEPjusqu’à ce que
le feedback cesse. Augmentez ensuite à nouveau le niveau “MID” de façon à obtenir une réponse en
fréquence plus agréable sans feedback.
Envois au MON 1 et MON2
Ces envois sont pre-fader et post égalisateur.
L’acheminement interne est comme suit…
1. aux contrôles maîtres MON et boutons SOLO
2. aux égalisateurs MON 1&2
3. aux sorties niveau ligne MON 1&2
4. aux commutateurs de coupure dans les entrées
d’amplificateur C&D
5. aux amplificateurs C&D intégrés de 275 Watts
6. aux sorties d’amplificateur de puissance
MON1&2
Le système de retour double permet des réglages pour
deux zones. Certains canaux peuvent être isolés à travers un système ou du moins mélangé à un niveau
plus élevé. Par exemple, le chanteur peut préférer n’entendre que sa voix dans ses retours. L’autre système
peut être utilisé pour porter un mélange généralisé pour le reste du groupe. Rappelez-vous que les contrôles
MON 1&2 de canal sont affectés par l’égalisateur de ce canal mais ils ne sont pas affectés par le fader. Le
feedback est souvent causé par les retours de scène. Parce ce qu’il se fait entendre par les retours et le sys-
me principal, il est souvent difficile d’identifier la source. Lorsque le feedback survient, réduisez le niveau
du contrôle d’envoi MON du canal suspect. Le feedback cessera probablement mais le niveau de ce canal
dans le système principal demeurera inchangé. Ajustez maintenant l’égalisateur MON1 ou MON2 et aug-
mentez à nouveau le niveau du contrôle d’envoi au retour du canal. (Soyez prudent, vous avez peut-être
encore un peu de réglage à faire au niveau de l’égalisation).
Envois AUX
L’envoi AUX de canal est post égalisateur et post fader. L’acheminement interne est comme suit
1. à l’envoi principal AUX et DEL d’écrêtage
2. à la prise d’envoi AUX
Les envois AUX sont post fader donc tout changement au niveau du fader de canal résultera en un
changement au niveau d’envoi AUX. Par conséquent, les envois AUX sont utiles pour ajouter des unités
de traitement externes (il y a aussi des retours AUX stéréo), et pour enregistrement mono tel un discours,
un “demo,” etc. qui n’ont pas besoin d’effet ou d’égalisation (ce signal est pré-effet et pré égalisateur).
17
Envois EFX 1 & 2
Comme l’envoi AUX, ils sont post fader et post égalisateur. L’envoi
EFX1 est achemeniné internement …
1. au fader maître EFX1 SEND
2. au système de traitement numérique interne et commutateur
EFX MODE
3. au contrôle maître EFX1 RETURN
L’envoi EFX2 est acheminé comme suit…
1. au fader maître EFX2 SEND
2. (simultanément) au jack EFX2 SEND et au bouton EFX
MODE en-dessous des contles de lection d’effet.
Le système d’effets du PowerMax peut être utilisé comme deux
systèmes indépendants mono avec chacun 16 pré-réglages ou un
système d’effet stéréo avec 255 pré-réglages. En mode mono vous
pouvez par exemple, avoir un reverb sur le système EFX1 et un
effet spécial sur le système EFX2. Ces effets sont ensuite mélangés
au système principal et à celui de retours par les contrôles EFX
RETURN de gauche et droite et les contrôles maîtres MON 1&2.
En premier lieu, vous devez décider quel canal sera traité.
Durant le “sound check”, augmentez le niveau du contrôle EFX1 sur
les canaux sélectionnés à mi-chemin et les fader de niveau aussi à
mi-chemin. Ensuite, dirigez-vous vers la partie inférieure droite de
l’appareil et réglez le commutateur EFX MODE en position STEREO.
La DEL STEREO s’illuminera (commençons avec les effets stéréo,
vous pourrez expérimenter avec le système double mono plus tard).
Réglez les contrôles EFX SELECT et MODIFY de façon à obtenir
l’effet désiré. Le menu d’effets apparaît en dessous des contrôles (en
mode stéréo) Augmentez ensuite le niveau des contrôles maîtres
RETURN LEVELS (système principal) des EFX1 gauche et droite.
Augmentez maintenant le niveau des faders maîtres principaux
Gauche et Droite à un niveau d’écoute modéré. Finalement, réajust-
ez le niveau d’envoi EFX1 de canal de façon à ajouter ou soustraire
l’intensité de l’effet au mélange principal. Vous pouvez aussi évaluer
l’effet par l’entremise d’un casque d’écoute en utilisant le bouton
SOLO (pour plus d’information au sujet du bouton SOLO, réfférez
vous à la section VU-Mêtre, Bouton SOLO MODE, DEL de AFL et
PFL plus loin dans ce manuel). Pour évaluer l’effet dans le mélange
de retours, branchez un casque d’écoute ( la prise est située au
devant du mixeur, côté droit, sous l’appui-bras), appuyez sur le
bouton MON1 et/ou MON2 SOLO, réglez le mode SOLO à PFL et
augmentez le niveau du contrôle HEADPHONE MASTER.
Les contrôles d’envois EFX1 sont utilisés exclusivement pour
le système d’effet interne.
Les contrôles d’envois EFX2 vous permettent d’ajouter un traite-
ment interne ou externe. Sans effet externe brancentre les
prises EFX2 SEND et L/R RETURN, et avec le bouton maître EFX
MODE en position MONO (choix de 16 pré-réglages), le système
interne EFX 2 sera disponible pour le système principal et celui de
retours. Réglez simplement les contrôles EFX2/MODIFY de façon
à obtenir l’effet désiré selon le menu. Ajustez ensuite les contrôles
maîtres EFX2 SEND et RETURN pour obtenir un bon mélange
avec le signal sans traitement. Utilisez un casque d’écoute et le
bouton MON1 et/ou MON2 SOLO pour écouter le mélange des
effets dans le système de retours. Le contrôle maître MON SEND
doit être élevé si le bouton SOLO MODE est réglé pour AFL (After
Fade Listen). Pour écouter les retours sans que leurs masters soient
élevés, choisissez le mode PFL SOLO.
Avec le bouton EFX MODE réglé à STEREO, le contrôle de canal
EFX2 SEND semble ne pas fonctionner mais il fonctionne toutefois
encore. Le signal EFX2 SEND est disponible à la prise EFX2 SEND et
son niveau est réglé par le fader EFX2 SEND MASTER. Vous pouvez
maintenant brancher un appareil de traitement externe aux prises
SEND et RETURN. Vous pouvez aussi utiliser la prise SEND pour
approvisionner un enregistrement mono ou pour acheminer un signal
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de diffusion qui ne nécessite pas d’effet (comme le
signal AUX, le signal à la prise SEND est dépourvu
d’effet et est post fader de canal).
Lorsque vous utilisez un appareil de traitement
externe, reliez la prise EFX SEND à l’entrée de
l’appareil et reliez la prise EFX RETURN à la sor-
tie de l’appareil. Si l’unité de traitement n’est pas
stéréo, reliez sa sortie à la prise L/MONO EFX2
RETURN seulement. L’écoute de la sortie de l’effet
peut s’effectuer à l’aide du casque d’écoute. Pour
ce faire, appuyez sur le bouton EFX2 SOLO et
réglez le bouton SOLO MODE en position PFL.
Contrôle PANoramique (Canaux mono)
Cet commande permet de contrôler
l’acheminement du signal de canal post fader aux
faders principaux Gauche et Droit. Les niveaux
de signaux sont compensés aux rotations extrêmes de gauche et droite de façon à permettre le réglage
panoramique durant une performance sans pour autant réduire le niveau de pression sonore au centre.
Dans un ensemble stéréo, le contrôle PAN devrait normalement être réglé au centre ou tout prêt
du centre pour que l’audience à droite et à gauche puisse entendre tout clairement. Toutefois, si le
mode stéréo n’est pas essentiel, vous pouvez convertir le PowerMax en mode d’opération mono. Pour
ce faire, reliez simplement, avec un câble en Y”, la sortie L/MONO niveau ligne dans les entrées
d’amplificateur AMP A et AMP B. Les deux amplificateurs reçoivent maintenant le même mélange
mono. Cela vous permettra d’utiliser les contrôles PAN pour organiser deux groupes submaster. Par
exemple, vous pourriez régler tous les contrôles des canaux de batterie à gauche et tout le reste à
droite. Les faders maîtres Gauche et Droit deviendraient alors contrôle de niveau pour le deux groupes
indépendants. Les deux faders maîtres sont proches pour vous permettre de les déplacer facilement
ensemble lorsque vous désirez changer le niveau général du système.
Contrôle de BALance (Canaux Stéréo)
Ce contrôle règle à la fois l’acheminement de la sortie du canal aux faders maîtres gauche et droit et
les niveaux comparatifs du signal stéréo à l’intérieur de ce canal.
Si vous avez fait les branchements cessaires pour l’opération en mono, il est possible de brancher deux
sources de niveau ligne mono différentes à un canal stéréo et d’utiliser le contrôle BAL pour contrôler leur
niveau relatif. Pour plus d’information référez, vous à la section ENTREES LIGNES SYMETRIQUES.
DEL CLIP/MUTE
Le DEL d’écrêtage déclenche à -6dB sous le niveau réel d’écrêtage du canal. Lorsque vous appuyez sur
le bouton MUTE, la DEL demeurera illuminé cependant à une intensité moindre. Elle vacillera tout de
même pour indiquer l’écrêtage.
Avec le déclenchement réglé en dessous du niveau réel d’écrêtage, il est possible d’allouer un peu
d’activité au niveau de la DEL sans avoir à se soucier de distorsion. La DEL peut donc vous aidez à régler
le contrôle de gain. Référez vous à la section CONTROLE DE GAIN pour plus d’information à ce sujet.
Bouton MUTE
La fonction MUTE ferme le canal et tous ces envois à part le PFL.
La fonction mute vous permet de mettre un canal ‘en attente jusqu’à ce que vous en ayez besoin.
Parce que chaque microphone branché au mélangeur réduit le gain du système avant feedback de plu-
sieurs dB, il est important d’utiliser la fonction MUTE.
DEL SOLO ACTIVE
Cette DEL clignote pour indiquer l’activité au canal et demeure illuminé lorsque la fonction SOLO est
activée. Même en mode Mono, de légères pulsations seront visible s’il y de l’activité au niveau du canal.
Rappelez-vous de désactiver la fonction SOLO lorsque vous avez terminé l’écoute avec casque et/
ou lorsque la vérification de niveau sur le VU-mètre est terminé.
Bouton SOLO
La fonction SOLO est pré-MUTE et post -fader. Elle n’introduit aucune atténuation. L’acheminement est
comme suit:
1. au sélecteur de MODE SOLO AFL/PFL
2. au VU-mètre plus à l’amplificateur pour casque d’écoute et maître.
La fonction SOLO vous permet d’isoler un canal ou bus maître à travers le casque d’écoute et sur
le VU-mètre. Parce que la fonction est pré-mute en mode PFL, il est quand même possible d’activer le
mode SOLO sur un canal qui est déjà en mode MUTE, ce qui est pratique pour placer vos rubans et
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YORKVILLE POWERMAX 1622 Le manuel du propriétaire

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Mélangeurs audio
Taper
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