YORKVILLE MP8D / MP8DR Le manuel du propriétaire

Catégorie
Amplificateur d'instruments de musique
Taper
Le manuel du propriétaire

Ce manuel convient également à

OWNER'S MANUAL
MANUEL DE L’UTILISTEUR
Manual-Owners-mp8d-dr-2v1.pdf
INSTRUCTIONS PERTAINING TO A RISK
OF FIRE, ELECTRIC SHOCK,
OR INJURY TO PERSONS.
CAUTION:
TO REDUCE THE RISK OF ELECTRIC SHOCK, DO
NOT REMOVE COVER (OR BACK).
NO USER SERVICEABLE PARTS INSIDE.
REFER SERVICING TO QUALIFIED
SERVICE PERSONNEL.
Read Instructions:
The
Owner’s Manual
should be read and understood
before operation of your unit. Please, save these
instructions for future reference.
Packaging:
Keep the box and packaging materials, in case the unit
needs to be returned for service.
Warning:
When using electric products, basic precautions should
always be followed, including the following:
Power Sources:
Your unit should be connected to a power source only of the
voltage specified in the owners manual or as marked on the unit.
This unit has a polarized plug. Do not use with an extension cord or
receptacle unless the plug can be fully inserted. Precautions should
be taken so that the grounding scheme on the unit is not defeated.
Hazards:
Do not place this product on an unstable cart, stand, tripod, bracket or
table. The product may fall, causing serious personal injury and serious
damage to the product. Use only with cart, stand, tripod, bracket, or table
recommended by the manufacturer or sold with the product. Follow the
manufacturer’s instructions when installing the product and use mounting
accessories recommended by the manufacturer.
The apparatus should not be exposed to dripping or splashing
water; no objects filled with liquids should be placed on the
apparatus.
Terminals marked with the “lightning bolt” are hazardous live;
the external wiring connected to these terminals require installation
by an instructed person or the use of ready made leads or cords.
No naked flame sources, such as lighted candles, should be
placed on the apparatus.
Power Cord:
The AC supply cord should be routed so that it is unlikely that it will
be damaged. If the AC supply cord is damaged
DO NOT
OPERATE THE UNIT
.
Service:
The unit should be serviced only by qualified service personnel.
INSTRUCTIONS RELATIVES AU RISQUE
DE FEU, CHOC ÉLECTRIQUE, OU
BLESSURES AUX PERSONNES.
AVIS:
AFIN DE REDUIRE LES RISQUE DE CHOC ELECTRIQUE,
N’ENLEVEZ PAS LE COUVERT (OU LE PANNEAU
ARRIERE). NE CONTIENT AUCUNE PIECE REPARABLE
PAR L’UTILISATEUR.
CONSULTEZ UN TECHNICIEN QUALIFIE
POUR L’ENTRETIENT.
Veuillez lire le manuel:
Il contient des informations qui devraient êtres comprises avant
l’opération de votre appareil. Conservez S.V.P. ces instructions
pour consultations ultérieures
Emballage:
Conservez la boite au cas ou l’appareil devait être
retourner pour réparation.
Warning:
Attention: Lors de l’utilisation de produits électrique,
assurez-vous d’adhérer à des précautions de bases
incluant celle qui suivent:
Alimentation:
L’appareil ne doit être branché qu’à une source d’alimentation
correspondant au voltage spécifié dans le manuel ou tel qu’indiqué
sur l’appareil. Cet appareil est équipé d’une prise d’alimentation
polarisée. Ne pas utiliser cet appareil avec un cordon de
raccordement à moins qu’il soit possible d’insérer complètement les
trois lames. Des précautions doivent êtres prises afin d’eviter que le
système de mise à la terre de l’appareil ne soit désengagé.
Hazard:
Ne pas placer cet appareil sur un chariot, un support, un trépied ou une
table instables. L’appareil pourrait tomber et blesser quelqu’un ou subir des
dommages importants. Utiliser seulement un chariot, un support, un trépied
ou une table recommandés par le fabricant ou vendus avec le produit.
Suivre les instructions du fabricant pour installer l’appareil et utiliser les
accessoires recommandés par le fabricant.
Il convient de ne pas placer sur l’appareil de sources de flammes
nues, telles que des bougies allumées.
L’appeil ne doit pas être exposé à des égouttements d’eau ou des
éclaboussures et qu’aucun objet rempli de liquide tel que des vases
ne doit être placé sur l’appareil.
Les dispositifs marqués d’une symbole “d’éclair” sont des parties
dangereuses au toucher et que les câblages extérieurs connectés à
ces dispositifs de connection extérieure doivent être effectivés par un
opérateur formé ou en utilisant des cordons déjà préparés.
Cordon d’alimentation:
Évitez d’endommager le cordon d’alimentation.
N’UTILISEZ PAS
L’APPAREIL
si le cordon d’alimentation est endommagé.
Service:
Consultez un technicien qualifié pour l’entretien de votre appareil.
IMPORTANT SAFETY INSTRUCTIONS
SAFE_V4.doc Version 4.0 02/11/99 11:54 AM
MICROMIX
MICROMIX
INTRODUCTION
We have coupled our extensive experience in the development and production of powered
mixers, (with state of the art, computer assisted design technology) to create the smallest,
lightest, and most powerful combination mixer/amplifiers available. We at Yorkville Sound are
confident that you will find your new MP8D to be an efficient and versatile solution to your
mixer needs. This manual contains information to help you get the maximum performance
from your MP8D. We hope you'll take the time to read it.
INPUT CHANNELS
1. MICROPHONE & LINE INPUTS
The MP8D features standard XLR type low-impedance MIC IN connec-
tors on all 8 channels. These microphone inputs are electronically bal-
anced for maximum noise suppression and have characteristics matching
all low impedance dynamic microphones. 24 Volt DC phantom power is
activated via the back-panel PHANTOM push-button, this enables the
MP8D to use condenser microphones. (Note: condenser and dynamic
mics may be used together with the PHANTOM power activated. It will
not affect the performance of the dynamic mics). Additionally, there are
high-impedance 1/4" BAL LINE IN jacks on channels 1 to 6. These are
electronically balanced line-level inputs, but will accept either balanced,
or unbalanced input cables from high impedance microphones, guitars,
amplifier Line outputs, synthesizers, electric pianos, etc. (Note: when
connecting a balanced signal, employ balanced patch cables with a ring-
tip-sleeve (stereo) 1/4" plug on the mixer end). Channels 7 and 8 have
dual TAPE/CD/LINE RCA-type inputs, (a phono preamplifier must be con-
nected to the MP8D inputs for optimum turntable performance).
Do not connect signals to both types of inputs on any one channel (e.g.
the MIC and LINE IN's on channels 1 to 6 or the MIC and TAPE/CD/LINE
IN's on channels 7 and 8). To do so will cause improper operation of the
input circuit. (Note: you may connect a stereo source to channels 1
through 6 but you must use two channels, one for left and one for right).
2. CHANNEL GAIN CONTROLS & CLIP LEDS
The GAIN control has a range of 40dB. This adjustment determines both
the input sensitivity of the channel and the signal level sent to the MAIN
mixing bus.* (The MP8D 's channel circuitry does not require separate gain
and level controls.) The CLIP LED is set to illuminate when the channel's
overall signal level is 3dB below the onset of actual clipping distortion. As
a result, small amounts of LED activity are acceptable; however, frequent or
continuous activity indicates the need to turn down the GAIN control.
In audio terminology, a bus is a mix-down channel where all the signals
from the input channels are blended into one signal. The MP8D has three
busses, MAIN, MONITOR and EFFECTS.
3. CHANNEL LOW & HIGH EQUALIZATION
The MP8D's LOW and HIGH EQ controls independently adjust the bass and treble frequencies
for each channel. The gain range for each control is plus or minus (+/-) 15dB to provide versa-
tile equalization consistent with the clean simplicity of the MP8D's design. As with all equaliz-
ers, boosts at one or more frequencies increase the channel's signal level. If the channel is
already at a fairly high operating level, this may cause clipping in which case the CLIP LED will
light. Reduce the GAIN setting and/or the EQ boosts if CLIP activity is excessive. (Note: center
position reflects a neutral or flat EQ control setting; however, lower EQ control settings may be
effectively employed to reduce feedback and/or distortion.)
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MICROMIX
MICROMIX
4. CHANNEL MON CONTROL
Each channel has a MON (monitor send) control which varies the
amount of channel signal being tapped off and sent to the monitor bus in
the MP8D. The MON signal is pre-fader and pre-EQ, in other words it is
taken before the GAIN and EQ controls so that the main mix can be
EQ'd independently of the monitor mix. As a result, channel EQ settings
do not affect the sound of the monitor signals, nor do the channel GAIN
controls regulate their volume. (Note: with an independent monitor mix,
it may be beneficial to connect a graphic equalizer to the MONITOR
output for feedback control. Also, remember that to turn a channel off
completely, you must turn off both the GAIN and MON controls).
5. CHANNEL EFX CONTROL
Each channel has an EFX (effects send) control which adjusts the level of
the channel signal being tapped off and sent to the MP8D effects bus.
This signal is post-fader and post-EQ, in other words it is affected by both
the channel EQ controls and the channel GAIN control. Normally, the
output signal from the effects bus is internally routed to the DIGITAL
EFFECTS PROCESSOR. In this situation, the EFX control would regulate
the intensity of the built-in effects as it is heard on that channel's sound
through the main PA system and the RECORD OUT jacks. In standard
operating mode with the built-in effects working, you would connect a
regular on/off footswitch (e.g. Yorkville model IFS-1A) to the EFX
FOOTSWITCH/SEND jack to turn the internal effects on and off. See the
section on this feature later in the manual for more information.
Alternatively, this signal can be connected to the input of an external
effects unit and returned via channel to any channel. If the effects unit
uses 1/4" plugs, you would connect the output of the unit to any one of
the BALANCED LINE IN jacks. In this mode, the internal effect is not
bypassed, so if you are not planning to use an internal effect, you must
turn down the MAIN EFFECTS and MONITOR EFFECTS Master controls.
Also, if you do not require any effects at all, the effects bus output signal
can be connected to the input of an additional monitor system or other amp/speaker system via
the EFX FOOTSWITCH/SEND jack using a standard shielded patch cord. In this case, the EFX
controls would act as send controls to achieve a semi-separate mix (remember the channel
GAIN controls will also affect this signal).
MASTER SECTION
1. MAIN MASTER CONTROL & CLIP LED
The MAIN MASTER control adjusts the overall level of the main mix, the RECORD OUT, and
the PA volume. Beside this control is a CLIP LED that indicates high signal levels within the
main mixing bus. Reduce the MAIN MASTER or the channel GAIN settings if the MAIN CLIP
LED is more than slightly active. (Note: to ensure maximum signal headroom and clarity, oper-
ate the mixer with the MAIN MASTER set at around 7 or so. This way, you will be running the
channel GAIN controls at lower settings, which helps to ensure that the channels do not clip).
2. MONITOR MASTER CONTROL
The overall level of the monitor mix is adjusted with the MONITOR MASTER control. Beside it is a
CLIP LED that indicates high signal levels within this bus. Reduce the MONITOR MASTER or the
channel MON levels if the MONITOR CLIP LED is more than slightly active. (Note: as with the MAIN
MASTER, keep the MONITOR MASTER at a relatively high setting to ensure maximum clarity).
3. MAIN EFFECTS MASTER CONTROL
The MAIN EFX master control regulates the amount of signal going from the output of the
internal DIGITAL EFFECTS PROCESSOR to the MAIN mixing bus where it is mixed with the
dry signals direct from the channels. It controls overall effects intensity on the MAIN LINE
OUT signal and RECORD OUT signal, as well through the main PA speakers.
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MICROMIX
MICROMIX
4. MONITOR EFFECTS MASTER CON-
TROL
The MONITOR EFX master control regulates the
amount of signal going from the output of the
internal DIGITAL EFFECTS PROCESSOR to the
MONITOR mixing bus where it is mixed with
the dry signals direct from the channel MON
send controls. It controls overall effects intensity
of the MONITOR LINE OUT signal.
5. MAIN LINE OUT and AMP A & B IN
JACKS
These jacks can serve a variety of patching and
routing purposes. They are positioned in the sig-
nal path after the MP8D's main graphic equalizer
and are therefore regulated by it (i.e. they are
post-EQ). The main bus signals are available at
line level (not speaker level; use the SPEAKER
outputs on the back panel to drive speakers) from
the MAIN LINE OUT jack. Taking a signal from
this jack has no effect on the operation of the
MP8D's dual, built-in power amplifiers. It is
therefore possible to feed an external power
amplifier or even several, interconnected power
amps, with the MAIN output signals while the
internal power amplifiers are also functioning
(although, it is not necessary to have speakers
connected e.g. if you want to use the MP8D
strictly as a mixer).
The AMP A and B IN jacks are direct inputs to
the dual, 160 Watt built-in power amplifiers. These are switching jacks, and when you plug
into either AMP IN, you interrupt the internal flow of signals going from the outputs of the
main mixing bus to the inputs of the built-in power amps. This allows you to employ one of
the amplifiers to power your monitors while the other powers the main PA speakers. To
accomplish this, simply run a patch cord from the MONITOR LINE OUT jack to either the
AMP A or AMP B IN jacks, then connect the monitor speakers to the amp's outputs on the
back panel. (The dual power amps are normally both on the output of the MAIN bus). You
may also use the AMP A and AMP B IN jacks to insert a speaker processor, another EQ or
compressor/limiter into the main (and/or monitor) signal path. This is accomplished by con-
necting a patch cable from the MAIN (and/or MONITOR) LINE OUT jack to the device's input
jack, and one or two patch cables from the device's output jack to either or both of the
MP8D's AMP IN jacks. It is even possible to connect another mixer to the MP8D's power
amplifiers via the AMP IN jacks. This slaves the amplifiers to that mixer's signals (i.e. it no
longer receives the built-in mixer's signals), which means that you could use the built-in mixer
to do another, totally separate, mixing job. For example, you could patch the MP8D's LINE
OUT signal to an input on another mixer connected to amps driving a PA speaker system
while using the MP8D's amplifiers to power control room speakers or monitors.
6. MONITOR LINE OUT JACK
The monitor bus output signal is available at line level (not speaker level) from the MONITOR
LINE OUT jack and would normally be patched to the input of a mono power amplifier, or
one channel of a stereo amp driving monitor speakers. Keeping in mind that there is no inter-
nal equalization for the monitor mix, you might want to patch a graphic equalizer between the
MONITOR OUT jack and the input of your monitor power amplifier to help regulate feed-
back. As mentioned under the previous section, the monitor mix signal can alternately be
patched to either of the internal amplifiers via the AMP IN jacks.
Patching something between things, in this case, means connecting the MP8D's MONITOR LINE
OUT jack to the input of an EQ and the output of the EQ to the input of a monitor power amp or
the AMP A or B IN jack.
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MICROMIX
MICROMIX
7. RECORD OUT JACKS
These phono connectors carry the pre-EQ (not
affected by the MAIN EQ) main mix signals.
RECORD OUT signal levels are regulated by
the MAIN master. Using phono-to-phono
patch cords, connect the RECORD OUT jacks
to the Aux. (line-level) inputs on the tape deck.
Actual recording levels would now be adjust-
ed using the tape deck's record level control/s.
For optimal recording, you may have to set
the MAIN master and channel levels fairly high. So, if you need to record while the MP8D is
operating in a PA situation (and set at lower levels, perhaps in a church) you can have a techni-
cian make up a couple of short padded patch cables as described below.** This cable would be
connected between the MAIN LINE OUT jack and the AMP IN jack(s). The amount of signal
going to the power amplifier(s) will be reduced so that the MAIN master and channel levels can
be set high enough to provide adequate RECORD OUT signal levels (without the PA system
being too loud.) Normally, the MP8D uses both Amp A and Amp B for the mains. If so, you have
to pad both amplifiers. The best way to achieve this is to use a “Y” adapter. See diagram below.
** To fashion the -20dB padded patch cables, start with two short, shielded patch cords. On each
cord, solder a 10k Ohm resistor in series with the tip of the plug to be inserted in a LINE OUT
jack, then solder a 2.2k Ohm resistor across the plug to be inserted in an AMP IN jack. It would
then be advisable to identify either the LINE OUT or AMP IN plugs on both cords perhaps with
tape or a dab of paint on the plug jacket.
88.. EEFFXX FFOOOOTTSSWWIITTCCHH//SSEENNDD JJAACCKK
This jack may be used to connect a standard on/off footswitch for the internal DIGITAL
EFFECTS PROCESSOR or alternately, as an effects send jack. In this latter function, it would
send the signal so that you could connect an external effects unit. If it is stereo, you would
connect the unit's left and right outputs to the dual RCA inputs on channel 7 or 8 (please note
that the channel inputs are not in stereo and that the stereo effect would be summed into a
mono mix). Here you would need to keep the GAIN level of that channel fairly low and make
sure that its EFX control is turned off. If the effects unit uses 1/4" plugs, you could connect the
output of the unit to any one of the BALANCED LINE IN jacks. As another alternative, the EFX
FOOTSWITCH/SEND jack may be used to deliver line-level signal to the input of an auxiliary
amp/speaker system, or a tape deck. Here, the channel EFX controls would act as secondary
level controls. Also keep in mind the channel EFX send controls are post-GAIN, so changes in
the GAIN settings will affect these levels as well.
4
10 kOhm
resistor
20dB Pad Cable Wiring
Sample Hook-Up
Y-Adapter
From MAIN OUT
From MAIN OUT
To AMP IN
To AMP A IN
To AMP B IN
2.2 kOhm
resistor
20dB Pad Cable
MICROMIX
MICROMIX
9. POWER LED & SWITCH
The POWER LED lets you know that the MP8D is plugged
in and turned on. The AC power on/off switch is on the rear
panel of the unit.
10. PHANTOM POWER
The PHANTOM power LED indicates that 24 volts of DC
phantom power is present on all the XLR microphone inputs
to power condenser microphones. Regular dynamic mics
may be connected while the PHANTOM POWER is activat-
ed without encountering problems. The PHANTOM
POWER push-button is located on the rear panel.
DIGITAL EFFECTS PROCESSOR
1DIGITAL EFFECTS PROCESSOR SELECT CON-
TROL
The SELECT control selects from 5 banks of reverb sounds,
delays and other effects. Bank A represents room reverbs.
Bank B are combined chambers/plate effects. Bank C is hall
reverberation effects. Bank D are delay effects, and finally
Bank E is the special effects. Simply rotate the SELECT control
to the basic type of effect you prefer. This is a continuous
type of control so you may simply rotate it in either direction
to reach the desired setting. Lists of effects banks appear in
this manual and on the front panel of the MP8D.
NOTE: The signal sent from the Internal Digital Effects Processor to the MONitor mix is independ-
ent from the MONitor SEND controls on the channels strips. The channel’s GAIN control feeds sig-
nal into the Effects bus, the channel’s EFX control enables you to mix in the amount of wet signal
to your dry mix. Remember, the Internal Digital Effects are heard through the MONitor output only
if the channel’s GAIN control is feeding signal into the Effects bus.
22.. EEFFFFEECCTTSS CCLLIIPP LLEEDD
Situated next the EFX SELECT control, the CLIP LED indicates that the digital processor is receiv-
ing an input signal which is too strong, possibly resulting in distortion. For maximum dynamic
range, the Clip LED should flash briefly, but only on high-energy transients such as loud snare
drum hits. If there is too much CLIP activity, turn down the channel EFX controls.
EFFECTS TABLES
See last page for effects table.
BUILT IN 9 BAND GRAPHIC EQUALIZER
General
This, like any graphic equalizer, represents a set of limited-range (+/-12dB) gain controls. In
this case there are nine sliders, each one operating over a one-octave portion of the overall
band of sound frequencies. Please note that equalizers can have an effect on the gain of the
main system as well as its frequency response. Once adjusted, you may need to turn down the
MAIN MASTER level if the CLIP LED beside it becomes very active.
5
MICROMIX
MICROMIX
TThheerree AArree 33 MMaaiinn FFuunnccttiioonnss ffoorr tthhee GGrraapphhiicc EEQQ
1. To adjust the system for feedback reduction, the normal technique is to turn the main sys-
tem up to the point of feedback and move the EQ sliders, one at a time, to determine
which frequency band is causing the feedback. (Remember to push them back up to cen-
ter position if they don't stop the feedback). When isolated, the offending band is then
pushed down about 3 to 6 dB. Usually only 2 or 3 bands can be reduced before the feed-
back elimination process begins to affect the sound quality.
2. To adjust for deficiencies in the speaker system's bass response, the most common adjust-
ment is to boost the 63 Hz about 6 dB and the 100 Hz about 3 dB. However, use of the
graphic EQ to extend the deep bass frequency response of a speaker cabinet does use up a
lot of the available system power, so this technique should be used with caution to avoid
distortion and possible speaker damage. On the other hand, in applications where it is
appropriate to sacrifice deep bass for higher overall sound output, the 63 Hz slider should be
taken down 6 dB below centre. You may now increase the MAIN level for added volume.
3. The third use of the graphic equalizer is to adjust the sound character for artistic reasons.
Each frequency is adjusted until the sound is what the musicians feel sounds best. The best
sound system operators, however, usually strive to use a minimum of equalization for this
purpose, or for boosting the bass. Instead, they use very minimal sound-shaping adjust-
ments to ensure that the threat of feedback and distortion will also be minimal.
MP8D REAR PANEL
1. AMP A & B SPEAKER OUTPUTS & HEATSINKS
Each of the MP8D's dual power amplifiers has two 1/4" jacks for speaker connections. You
may connect one 8-Ohm speaker cabinet to each jack or a single 4-Ohm speaker to either
side. Connecting two 8-Ohm speakers (i.e. a 4-ohm load), to either AMP A or AMP B, will not
harm the MP8D, but the output power will be severely limited and is not recommended. If the
amp overheats, the built-in thermal protection will cycle the amplifier on and off until it cools
down, usually in a few minutes.
Do not obstruct the flow of air around the heatsink fins on the rear of the MP8D as this too
may cause the power amplifier to overheat and shut off. After the MP8D cools down, opera-
tion will be restored automatically. This should never happen if adequate ventilation is provid-
ed at the back of the unit.
2. AC POWER SWITCH & FUSE
The power switch and fuse are located on the back panel. If you must replace the fuse, always
replace it with the same type - a 6A slo-blo (T3A slo-blo in 220-240V export models). Do not
replace the fuse with the wrong type or wrap foil around the old one, as this may cause seri-
ous damage. If replaced fuses keep blowing, take the unit to your Yorkville dealer for service.
6
MICROMIX
MICROMIX
GENERAL OPERATING INSTRUCTIONS
1. Connect the AC power cord to a 120Volt AC grounded power outlet (220 to 240 Volts
in export units).
2. Turn the MAIN and MONITOR MASTER controls to 0 for now, then switch on the POWER.
3. You can connect low-impedance microphones to the 3-pin XLR type MIC inputs.
4. Connect mono, line-level signal sources (i.e. amplifier line outputs, the output of a mono
mixer, an electric instrument, an external effects unit, etc.), to the 1/4" BAL LINE IN jacks
on channels 1 to 6. Do not connect more than one signal source to any of these channels,
that includes stereo outputs (if you try to connect a stereo source to a mono channel using
a Y adapter, you may get distortion).
5. Connect stereo sources (tape deck, CD player, stereo keyboard instrument, an external effects
unit, etc.) to channels 7 and/or 8 via the dual RCA (phono) type inputs. Once again, connect
only one signal source per channel, and use shielded patch cords for all pre-amp connections.
6. Using 18-gauge, or heavier, speaker cables (never use shielded patch cords to connect speak-
ers, they cannot handle the high current and will waste power by heating up), connect one or
two 8-Ohm main PA speakers to the SPEAKER outputs on the back panel. If you have 4-Ohm
speakers, you should connect only one to each amplifier. (Note: to deliver maximum power
to a pair of 8-Ohm main PA speakers, connect only one speaker to each amplifier).
6a. If you are employing a separate power amplifier for the monitor speakers, connect the main
speakers as in (6) then run a shielded patch cord from the MONITOR LINE OUT jack to the
input of the monitor power amp. If you are employing a separate graphic equalizer for the
monitors, run a shielded patch cord from the MONITOR OUT jack to the input of the
Equalizer. (A good idea: remember there is no channel EQ on the monitor signals and the
built-in graphic EQ is only for the main PA sound). Then, another patch cable from the EQ's
output to the input of the monitor power amp. If you are using AMP A or B to power moni-
tors, connect an EQ between the MONITOR LINE OUT and the appropriate AMP IN jack.
7. Position your main PA speakers at the front of the stage, pointing directly out at the audi-
ence. Position your monitor speakers on the stage floor, in front of the mic stands, pointing
up at the backs of the mics. (Remember to use cardioid or uni-directional mics to reduce
the threat of monitor feedback).
8. During a sound check, with the band playing, or other sources feeding the mixer inputs,
make the following control adjustments:
i. Set the channel LOW and HIGH EQ controls at center. Now, set the channel GAIN,
MON, and EFX controls at 0 and the GRAPHIC EQ sliders at center position.
ii. Turn up the MAIN and MONITOR MASTER controls to approximately 7or 8, the MAIN
EFX master to around 7 and MONITOR EFX master to 5.
iii. Turn up the channel GAIN controls slowly until each channel can be heard at the
desired volume level through the main PA speakers.
iv. Turn up the channel MON controls until the performers can hear themselves at ade-
quate volume levels without feedback.
v. Turn up the EFX controls on those channels requiring effects. Usually this would be
the lead and harmony vocal channels. Reverb may be used on other channels or on
recorded music, but at low levels.
9. Feedback during a performance is usually caused by one of the monitors. The main PA is
less likely to feed back because the mics are so far away from the main PA speakers.
Therefore, if you are using monitors and feedback occurs, try the following procedures:
i. Turn the MONITOR master down until the feedback stops.
ii. If you have a graphic equalizer patched between the MONITOR output and your
monitor power amp, pull down one or two (but not more) of the EQ sliders in the fre-
quency range where the sound seems to be occurring.
iii. Now turn the MONITOR master back up. If the feedback recurs, push the EQ slider(s)
back up to center position and try pulling down one or two others.
iv. In the case of main system feedback, follow the above type of procedure, but using
the MAIN master and the built in GRAPHIC EQ.
7
MICROMIX
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SPECIFICATIONS
MIXER SECTION
INPUT TO LINE OUT
Input referred noise -122 dB
Max balanced input gain +56 dB
Balanced input impedance 1200 Ohms
Max balanced input gain 1/4" jacks +40 dB
Balanced input impedance at 1/4" jacks 10k Ohms
Unbalanced input impedance at RCA 5k Ohms
Balanced CMRR min. 35dB, typical -50dB
Frequency response at 36 dB gain +/-3 dB, 20 Hz to 20 KHz
Signal path distortion less than 0.1% 20Hz-20KHz
Typical signal level at patch bay 1 VRMS
Channel Clip LED threshold 3 dB before clipping
Channel EQ adjustment range +/- 15 dB
Graphic EQ adjustment range +/- 12 dB
Phantom Voltage 24 V
AMPLIFIER
Frequency response +/-1 dB, 20 Hz to 20 KHz
Gain 28 dB
Input sensitivity 1.4 VRMS
Total Harmonic Distortion 0.05% at 1KHz
Max power into 8 Ohms <1% THD 215 Watts (one channel driven)
Max power into 8 Ohms <1% THD 170 Watts (both channels driven)
MICROMIX
MICROMIX
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INTRODUCTION
Nous avons joint de longues années d'expérience dans le domaine du développement et de la
production de mixeurs amplifiés à la plus récente technologie de conception et fabrication
assistée par ordinateur, pour créer les plus petits, légers et puissant mixeur/amplificateur
disponibles. Nous sommes confiants que votre nouveau MP8D sera une solution versatile et
efficace à vos besoins de sonorisation. Ce manuel contient l'information nécessaire pour vous
aider à mieux bénéficier du plein rendement de votre MP8D. Nous vous prions de prendre le
temps nécessaire pour le lire.
CANNAUX D'ENTRÉES
1. CANAUX POUR MICROPHONE & NIVEAU LIGNE
Le MP8D est doté sur tous ses huit canaux de connecteurs pour micro-
phone type XLR à basse impédance. Ces entrées pour microphone sont
électriquement équilibrées de façon à obtenir une suppression maximum
du bruit et elles possèdent des caractéristiques les rendant compatibles
avec tout microphones dynamiques basse - impédance. L'alimentation
en duplex de 24 Volt DC est activé en appuyant sur le bouton poussoir
situé au panneau arrière, permettant l'emploi de microphones à conden-
sateur. (Notez bien: les microphones à condensateur et les microphones
dynamiques peuvent être utilisés ensemble avec l'alimentation en
duplex présente sur tout les canaux. La performance des microphones
dynamiques ne sera pas affectée). Il y a aussi sur les canaux 1 à 6 des
prises d'entrées 1/4" symétriques à haute impédance. Ces prises niveau
ligne sont électriquement équilibrées, mais accepteront aussi des signaux
symétriques ou asymétriques provenant de source haute impédance
telles celles de microphones, guitares, sortie ligne d'amplificateur, syn-
thétiseurs, pianos électriques, etc. (Notez bien: quand vous reliez un sig-
nal symétrique, utilisez des câbles symétriques avec pointe - bague -
manchon (stéréo) 1/4" à l'extrémité de mixeur). Les canaux 7 et 8 sont
dotés d'une prise double du type RCA pour permettre les branchements
de CD/MAGNETO-PHONE/LIGNE. (Pour obtenir une performance opti-
mum lors de l’utilisation d’une platine, vous devez utiliser un pré-
amplificateur phono branché aux entrées MP8D).
N’utilisez qu’un seul type d’entrée par canal. (ex. le MIC et LINE sur
des canaux 1 à 6 ou le MIC et TAPE/CD/LINE IN sur les canaux 7 et 8).
L’utilisation de deux types d’entrée pourrait causer une anomalie au
niveau du circuit d’entrée. (Notez bien: vous pouvez relier une source
stéréo aux canaux 1 par 6 en employant deux canaux, un pour le signal
de gauche et un pour celui de droite).
2. CONTROLE DE GAIN SUR CHAQUE CANAL & DEL
D'ECRETAGE
Le réglage du contrôle DE GAIN couvre une gamme de 40dB. Ce
réglage détermine la sensibilité d'entrée du canal et le niveau de signal
acheminé au bus* du mélange PRINCIPAL. (Le circuit de canal du
MP8D ne requiert pas de contrôle séparé de gain et de niveau). LA DEL D'ÉCRÊTAGE est réglée
de façon à s'illuminer lorsque le niveau de signal général de canal est de 3dB en dessous du
niveau réel d'écrêtage. Une légère activité des DEL est donc acceptable. Une activité fréquente
ou continue indique cependant qu'il est nécessaire de réduire le niveau de GAIN.
Un bus ett un CANAL spécial où les SIGNAUX de tous les CANAUX d’entrée sont mélangé
pour former un SEUL SIGNAL. Le MP8D possèoe 3 bus, PRINCIPAL, MONITEURS, et EFFETS.
3. EGALISATION AUX CANAUX DE BASSE, MOYENNE ET AIGUE
Les contrôles d'égalisation de BASSE & AIGUE du MP8D ajustent indépendamment les
fréquences basses et aiguës pour chaque canal. La gamme de réglage de gain pour chaque
contrôle est plus ou moins (+/-) 15dB fournissant une égalisation souple, qui s’harmonise avec
la simplicité du MP8D. Comme avec tout égalisateur, un renforcement à une ou plusieurs
fréquences produira une augmentation du niveau de signal du canal. La DEL D'ÉCRÊTAGE
MICROMIX
MICROMIX
10
s'illuminera si l’opération de canal atteint des niveaux élevés causant
l’écrêtage. Si la DEL D'ÉCRÊTAGE s'illumine continuellement,
réduisez le niveau du contrôle de GAIN et / ou de celui du contrôle
d'égalisation). (NOTEZ BIEN: Avec un mélange de moniteurs inde-
pendant on peut reduire le feedback avec l’addition d’un
ÉGALIZATEUR GRAPHIQUE à la sortie des moniteurs. Pour com-
pletement silencé un canal il est donc necessaire de réduire les con-
trôles de GAIN et de MON).
4. CONTROLE "MON" DE CANAL
Chaque canal est doté d'un contrôle MON (envoi aux retours) qui varie
la somme de signal de canal étant tapé et dirigé aux bus de retours de
scène du MP8D. Le signal MON est pre-fader et pre-EQ. Autrement
dit, il est pris avant les contrôles de GAIN et EQ de façon à ce que le
mélange de retours de scène puisse être égalisé indépendamment du
mélange principal. Par conséquence, le réglage de l'égalisateur au
canal n'affecte pas le signal aux retours de scène. De la même façon, le
réglage du gain au canal n'affecte pas le niveau des retours.
5. CONTROLE "EFX" AU CANAL
Chaque canal est doté d'un contrôle EFX (envoi aux effets) qui ajuste le
niveau du signal de canal étant tapé et dirigé au bus d'effets du MP8D.
Ce signal est post atténuateur et post égalisateur. Il sera donc altéré par
les contrôles d’égalisation et le contrôle de GAIN de canal.
Normalement, le signal de sortie du bus d'effets est intérieurement
acheminé au PROCESSEUR D'EFFETS NUMÉRIQUE. Le cas échéant, le
contrôle EFX réglerait l'intensité des effets internes sur le son de ce
canal acheminé au mélange principal du système et aux prises de sortie
RECORD OUT. En mode d'opération standard lorsque vous utilisez les
effets internes, il est possible de brancher un interrupteur au pied
marche arrêt standard (ex.: Le modèle de Yorkville IFS-1A) à la prise
EFX SEND/ FOOTSWITCH pour activer ou désactiver les effets internes. Pour plus d'information,
voir la section sur ENVOI AUX EFFETS dans ce manuel. D’autre part, ce signal peut être relié à
l'entrée d'une unité externe d'effets avec la sortie de cet appareil branchée à un canal d’entrée.
Si par contre un effet externe n’est pas requis, le signal de sortie du bus d'effets peut être relié à
l'entrée d'un système supplémentaire de retours de scène ou autre système amplificateur / baffles
par la prise EFX FOOTSWITCH/SEND en utilisant un câble de raccordement blindé. Dans ce
cas, les contrôles EFX agiraient comme contrôles d'envoi pour réaliser un mélange semi séparé
(rappelez-vous, les contrôles de GAIN de canal affecteront aussi ce signal).
SECTION MAITRESSE
1. CONTROLE MAITRE PRINCIPAL & DEL D'ECRETAGE
Le contrôle MAITRE PRINCIPAL ajuste le niveau général du mélange principal, de la sortie
RECORD OUT et le niveau de sonorisation extérieur. Une DEL D'ÉCRÊTAGE est située à côté
de ce contrôle. Elle indique des niveaux élevés de signal dans le bus de mélange principal. Si
la DEL D'ÉCRÊTAGE PRINCIPALE est plus que légèrement active, réduisez le contrôle
MAITRE PRINCIPAL ou les contrôles de GAIN de canal.
Notez bien: Afin d'assurer un maximum de clarté et d’extension dynamique, opérez le mixeur
avec le contrôle DE MAITRE PRINCIPAL à "7" ou plus. De cette façon, vous réglerez les contrôles
DE GAIN de canal à des niveaux réduits pour minimiser les risques d'écrêtage aux canaux.
2. CONTROLE MAITRE DE MONITEUR
Le niveau général du mélange de retours de scène est ajusté avec le contrôle MAITRE DES
MONITEUR. A ses côté une DEL D'ÉCRETAGE indique des niveaux élevé de signal dans ce
bus. Si la DEL D'ECRÊTAGE DE RETOURS est plus que légèrement active, réduisez le con-
trôle MAITRE DES RETOURS ou les contrôles de niveau MON de canal.
MICROMIX
MICROMIX
Notez bien: comme avec la commande maître
principal, gardez le contrôle MAITRE DE MONI-
TEUR à un niveau relativement élevé de façon à
assurer une clarté maximum.
3. CONTROLE PRINCIPAL "MAIN EFX"
Le contrôle maître MAIN EFX règle la somme
de signal allant de la sortie du reverb interne au
bus de mélange PRINCIPAL où il est mélangé
avec les signaux dépourvus d’effet provenant
des canaux. Il contrôle l'intensité générale d'ef-
fets sur les signaux de sortie PRINCIPAUX et sur
les signaux de SORTIE RECORD OUT et sur le
système de haut-parleur principal.
4. CONTROLE MAITRE “MONITOR EFX"
Le contrôle maître MONITOR EFX règle la
somme de signal allant de la sortie du reverb
interne au bus de mélange MONITEUR où il est
mélangé avec les signaux dépourvu d’effet
provenant du contrôles d'envoi de canal MON
SEND. Il contrôle l'intensité générale d'effets du
signal de la SORTIE LIGNE DE MONITEUR.
5. PRISES SORTIE LIGNE PRINCI-
PALE (MAIN LINE OUT) ET PRISE
D’ENTRÉE D'AMPLIFICATEUR A ET B
(AMP A ET B IN)
Ces prises peuvent êtres utilisées pour obtenir
une variété de raccordement et d'acheminement
de signal. Dans l'acheminement du signal, elles sont situées après l'égalisateur graphique
principal du MP8D et sont donc affectées par le réglage de cet égalisateur. Elles sont post-EQ.
Les signaux des bus principaux sont disponibles à des niveaux ligne à partir des prises de
MAIN LINE OUT. Les signaux de niveau haut-parleur sont disponibles à partir des prises de
sorties pour haut-parleurs au panneau arrière. Prendre un signal de ces prises n'aura aucun
effet sur l'opération des amplificateurs de puissance interne du MP8D. Il est donc possible
d'acheminer, à partir des sorties principales (MAIN OUT), un signal à un ou même à
plusieurs amplificateurs de puissance externes interconnectés, tandis que l'amplificateur de
puissance interne fonctionne aussi (Il n'est cependant pas nécessaire d'avoir des enceintes de
sono branchées - ex.: si vous voulez utiliser l'appareil strictement à titre de mixeur). Les
prises amp A et B in sont directement RACCORDÉ aux entraux entrées des AMPLIFICA-
TEURS INTERNES. Parce que ces prises sont aussi un commutateur, lorsqu'une fiche y est
insérée, vous interrompez le flux interne de signaux allant des sorties de bus du mélange
principal à l'entrée de l'amplificateur interne. Cela vous permet d’insérer des unités de traite-
ment de signal tel le processeur élite, un égalisateur supplémentaire, ou un compresseur /
limiteur dans l'acheminement du signal principal. Il est même possible de brancher un autre
mixeur à l'amplificateur de puissance du MP8D avec les prises AMP IN. L'amplificateur
interne sert alors d’amplificateur secondaire pour les signaux de ce mixeur externe.
Notez bien: il ne reçoit plus les signaux de mixeur interne) vous permettant alors d'utiliser le
mixeur du MP8D pour un autre mélange totalement indépendant. Par exemple, il est possible de
raccorder la sortie PRINCIPALE du MP8D à une entrées sur un autre mixeur relié à un système
amplificateur / enceinte sono PA alors que l'amplifi-cateur interne du MP8D est utilisé pour
entraîner les enceintes de la salle d'écoute (control room).
6. PRISE “MONITOR LINE OUT” ET PRISE “AMP B IN”
Un signal niveau ligne de retour de scène est disponible à partir des jacks MON OUT.
Prendre un signal à partir de cette prise n’aura aucune effet sur la configuration du MP8D. Il
est donc possible d’acheminer le mélange de moniteurs à l’amplificateur interne ou à un
amplificateur externe. Cela vous permet d’insérer une unité de traitement de signal (tel un
processeur élite ou un effet de retardement digital) dans l’acheminement du mélange de
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MICROMIX
MICROMIX
moniteur. Ceci est accomplit en branchant un câble de raccordement à partir de la prise
MONITOR LINE OUT à la prise d’entrée de l’unité de traitement. Branchez ensuite un câble à
partir de la sortie de l’unité de traitement jusqu’à la prise AMP A ou B IN.
Il est possible, à partir du jack MONITOR LINE OUT, d’acheminer le signal de mélange de
moniteur à un autre table de mixage ou amplificateur externe.
7. PRISES RECORD OUT
Ces prises de branchement type phono portent les signaux pre-EQ (qui ne sont pas affecté par
l'égalisateur principal) du mélange principal. Le niveau des signaux aux prises record out sont
réglés par le contrôle de maître principal. À l'aide de câbles de raccordement, reliez la prise
RECORD OUT aux prises d'entrée Aux. (niveau ligne) de votre magnétophone ou appareil
d'enregistrement. Les niveaux réels d'enregistrement peuvent êtres ajustés par les contrôles de
niveau du magnétophone (ou appareil d'enregistrement).
Des réglages élevés des contrôles de volume principal et ceux de canaux vous permettrons
d'obtenir de meilleurs résultats lors de l'enregistrement. Si vous devez enregistrer lors d'une
performance live et que vous devez opérer la sono à un niveau bas, comme par exemple dans
une église, utilisez un câbles atténuateur. Il est possible d'obtenir d'un technicien un **câble
atténuateur court pour raccordement tel que spécifié ci-dessous. Ce câble serait branché entre
la prise de sortie ligne et la prise d'entrée AMP IN. Il réduira le niveau du signal acheminé à la
prise d'entrée d'amplificateur de puissance de
façon à permettre des réglages élevés du contrôle
MAIN MASTER et ceux des canaux sans opérer
le système à des niveaux trop élevés. Cela vous
permettra du même coup d'obtenir des niveaux
adéquats aux prises RECORD OUT.
Un réglage élevé des contrôles de volume prin-
cipaux et des contrôles de volume sur les canaux
peuvent être nécessaires pour obtenir de meilleurs
résultats lors de l’enregistrement. Si vous devez
enregistrer lors d’une performance live et que
vous devez opérer la sono à un niveau réduit, comme par exemple dans une église, utilisez des
câbles atténuateurs. Il est possible d’obtenir d’un technicien deux **câbles atténuateurs courts
pour raccordement qui seront fabriqués selon les spécifications ci-dessous. Ces câbles seraient
branchés entre la prise “MAIN LINE OUT” et la/les prise(s) d’entrée(s) AMP IN. Ces câbles per-
mettront de réduire le niveau du signal acheminé à la prise d’entrée d’amplificateur de puis-
sance. Cela permettra des réglages élevés du contrôle MAIN MASTER et des contrôles de
niveau des canaux sans opérer le système à des niveaux trop élevés. Cela vous permettra du
même coup d’obtenir des niveaux adéquats aux prises RECORD OUT. Les amplificateurs “AMP
A” et “AMP B” sont normalement tous deux utilisés pour les sorties principales du coffre MP8D.
Si c’est le cas, vous devrez atténuer les deux amplificateurs. La meilleur chose à faire sera d’u-
tiliser un adaptateur en Y. (référez-vous au diagramme ci-dessous)
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10 kOhm
resistor
20dB Pad Cable Wiring
Sample Hook-Up
Y-Adapter
From MAIN OUT
From MAIN OUT
To AMP IN
To AMP A IN
To AMP B IN
2.2 kOhm
resistor
20dB Pad Cable
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** Pour fabriquer les câbles atténuateurs (- 20dB) de raccordement, commencez avec des câbles
de raccordement blindés courts. Sur chaque câble, soudez une résistance de 10k Ohm en série
avec la pointe de la prise à être insérée dans le jack LINE OUT. Soudez ensuite une résistance
de 2.2k Ohm à travers la prise à être insérée dans le jack
AMP IN. Nous vous recommandons d'identifier l'une ou
l'autre des extrémités de chaque câble.
8. PRISES “EFX” “FOOTSWITCH/SEND”
Cette prise peut être employée pour raccorder un commu-
tateur au pied type marche/arrêt pour l'unité de réverbéra-
tion numérique interne ou comme jack d'envoi pour unité
de traitement externe. Lorsque qu'il est utilisé comme jack
d'envoi, le signal est acheminé à partir de cette prise à un
appareil d’effet externe. Vous pouvez retourner le signal
d’effet à n’importe quel canal du MP8D. Le niveau DE
GAIN du canal utilisé doit être réglé assez bas et son con-
trôle EFX réglé complètement vers la gauche. Ce jack peut
aussi être employé pour acheminer un signal de niveau
ligne à l'entrée d'un ensemble sono secondaire ou à un
magnétophone ou autre type d'appareil destiné à l'enreg-
istrement.
9. DEL D'ALIMENTATION ET COMMUTATEUR
DE MISE EN MARCHE
La DEL D'ALIMENTATION indique que le MP8D est
branché et en marche. Le commutateur de mise en
marche est situé sur le panneau arrière de l'appareil.
10. ALIMENTATION EN DUPLEX
La DEL D'ALIMENTATION EN DUPLEX indique la présence, sur chaque canal, de 24Volts
DC destiné à l'alimentation des microphones à condensateur. Les microphones dynamiques
peuvent être branchés sans problème, même lorsque L'ALIMENTATION EN DUPLEX est
activée. Le bouton poussoir D'ALIMENTATION EN DUPLEX est situé sur le panneau arrière.
UNITE DE TRAITEMENT NUMERIQUE
CONTROLES "SELECT" ET "MODIFY" DU PROCESSEUR NUMERIQUE
D'EFFETS
Le contrôle SELECT sélectionne à partir de 5 "banques" de réverbérations, délais et autres
effets. “Banque” A à C offrent des effets de réverbération, “banque” D les echos et
“banque” E les effets speciaux. Pour obtenir le type d'effet désiré, tournez simplement le
contrôle EFX. Ce type de contrôle à réglage continu vous permet de tourner dans l'une ou
l'autre des directions pour atteindre l'effet désiré. Les listes de banques d'effets apparaissent
dans ce manuel et sur le panneau avant du MP8D
.
NOTE: Le signal acheminé au mélange de retour (MONitor) à partir de l'unité de traitement
numérique interne est indépendant du contrôle d'envoi au retour (MONitor SEND) sur chaque
canal. Le contrôle de gain de chaque canal fournit le signal au bus d'effets. Le contrôle EFX de
chaque canal vous permet de mélanger la quantité désirée de signal provenant de l'effet au signal
dépourvu d'effet. Rappelez-vous, le signal provenant de l'unité de traitement numérique interne ne
peut être entendu que si le contrôle de gain fournit le signal au bus d'effet.
22.. DDEELL DDÉÉCCRRÊÊTTAAGGEE DDEEFFFFEETT
Située près ou contrôle “EFX,” la DEL D’ÉCRÊTAGE indique que le processeur numérique
reçoit un signal d’entrée trop élevé, qui pourrait éventuellement résulter en écrêtage. Pour
obtenir une gamme dynamique maximum, la DEL décrêtage devrait s’illuminer brièvement,
mais seulement sur transitoires haute-énergie tel celles produite par les coups de batterie. S’il y
a trop d’activité du coté DEL D’ÉCRÊTAGE, réduisez le niveau des contrôles “EFX” de canal.
TABLE DES EFFETS
Référez-vous à la dernière page de ce manuel pour la table de effets
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MICROMIX
MICROMIX
EEGGAALLIISSAATTEEUURR GGRRAAPPHHIIQQUUEE IINNTTEEGGRREE AA 99 BBAANNDDEESS
Générale
L'égalisateur graphique consiste en un ensemble de neuf contrôles de gain à étendue de
gamme limité (+/- 12dB). Chaque contrôle couvre un octave de la bande générale de
fréquences. Les altérations au niveau de l’égalisateur graphique peuvent avoir pour un effet
d’altérer le gain général du système principal ainsi que sa réponse en fréquence. Une fois
réglé, il peut être nécessaire de réduire le niveau principal si la DEL d’écrêtage s’illumine
fréquemment.
Il y a trois raisons principales pour l’utilisation de l'égalisateur graphique
1. Afin d’ajuster le système pour la réduction de feedback. La technique normale consiste à
augmenter le niveau du système principal jusqu'au point de feedback et déplacer ensuite les
contrôles de l’égalisateur un à un de façon à déterminer la bande de fréquence à l'origine
du feedback. (rappelez-vous de replacer les curseurs à la position centrale si ils ne sont pas à
l’origine du feedback). Le niveau de la bande en faute est alors réduit de 3 à 6 dB et le
procédé répété. Habituellement, seulement 2 ou 3 bandes peuvent être réduites avant que le
procédé d'élimination de feedback commence à affecter la qualité sonore du système.
2. Afin de compenser pour des déficiences dans les basses fréquences du système de haut-
parleur. L'ajustement plus commun consiste à augmenter le niveau de la bande de 63 Hz
d'environ 6 dB et celui de la bande de 100 Hz d'environ 3 dB. L'emploi de l'égalisateur
graphique, pour accentuer le niveau de basses fréquences d'un ensemble sono, con-
somme cependant beaucoup de pouvoir de l'amplificateur de puissance. Cette technique
devrait donc être employée avec prudence afin d’éviter l’écrêtage et les dommages possi-
bles aux haut-parleurs. Par contre, dans les applications où il est approprié de sacrifier la
basse profonde pour l'obtention d'un niveau de sortie générale plus élevé, réduisez le
niveau du contrôle de 63 Hz d'environ 6 dB en-dessous de la marque centrale. Cela per-
mettra un réglage du niveau PRINCIPAL plus élevé.
3. Afin de modifier la réponse en fréquence du système à des fins artistiques. Chaque bande
est ajustée de façon à obtenir une sonorité optimum. Généralement, les opérateurs les
plus expérimentés s'efforcent cependant d’employer un minimum d'égalisation pour
obtenir les résultats voulus. Ils minimisent plutôt l'emploi des ajustements, de façon à
réduire les possibilités de feedback et d'écrêtage.
PANNEAU ARRIÈRE DU MP8D
1. PRISES DE SORTIE POUR HAUT-PARLEURS A ET B ET DISSIPA-
TEUR DE CHALEUR
Les amplificateurs de puissance du MP8D sont tous deux doté de deux prise de raccorde-
ments pour haut-parleur 1/4”. La charge minimum pour AMP Aet B est 4 ohms vous pouvez
donc y brancher deux cabinet de 8 Ohms ou un cabinet 4 Ohms pour chaque amplificateur.
Si l’amplificateur surchauffe, le disjoncteur thermique interne fermera l'amplificateur jusqu'à
ce qu’il ait suffisamment refroidit. (Habituellement quelques minutes). L’opération sera
restaurée automatiquement lorsque la température aura atteint un niveau adéquat.
Pour prévenir l’échauffement de l’amplificateur de puissance, n'obstruez pas le flux d'air
autour des ailerons du dissipateur de chaleur situé au panneau arrière du MP8D. Cela ne
devrait jamais arriver si une ventilation adéquate est prévue à l’arrière de l’appareil.
2. COMMUTATEUR D’ALIMENTATION ET FUSIBLE
Le fusible et le commutateur d’alimentation sont situés sur le panneau arrière. Si vous devez
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MICROMIX
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remplacer le fusible, remplacez le toujours avec un du même type - 6A slo-blo (T3A slo-blo
dans 220-240V modèles d'exportation). Ne le remplacez pas avec un fusible de type différent
et n’enrobez jamais le fusible ouvert avec un papier d’aluminium. Cela pourrais causer des
dommages sérieux. Si l’appareil ne fait que brûler des fusible, rapportez le à votre conces-
sionnaire autorisé Yorkville pour service.
INSTRUCTIONS GÉNÉRALES D'OPÉRATION
1. Branchez le cordon d'alimentation à une prise de courant 120Volt CA avec mise à la masse (220
ou 240 Volts dans des unités 220-240Volts).
2. Réglez les contrôles maître de moniteur (MONITOR MASTER) et PRINCIPAL (MAIN MASTER) à
"0" et mettez l'appareil en marche.
3. Branchez des microphones basse impédance aux prises d'entrées type XLR 3-tiges.
4. Branchez ensuite les microphones haute impédance ou autre source de signal niveau ligne
(ex.:sortie ligne d'amplificateur, sortie mono de mélangeur, instrument électrique, etc...) aux prises
d'entrées symétriques type ¼” sur les canaux 1 à 4. Ne branchez qu'une chose par canal. Cela inclu
les sorties stéréos (brancher une source stéréo à un canal mono en utilisant un adapteur en "Y"
pourrait produire un signal écrêté).
5. Branchez les sources stéréos tels magnétophone à cassette, lecteur de disque compacte, instrument à
clavier stéréo , etc. aux canaux 7 et/ou 8, en utilisant les prises d'entrées symétriques type RCA (phono).
Encore une fois, ne branchez qu'une source de signal par canal et n'employez que des câbles blindés
pour les raccordements au niveau du préamplificateur.
6. Raccordez une ou deux enceintes 8 ohm pour PA aux sorties d’amplificateur de puissance A et B sur
le panneau arrière en n’utilisant que des câbles de haut-parleur jauge 18, ou plus gros (n'employez
jamais des câbles blindés pour brancher des haut-parleurs. Ils sont incapables de traiter le courant
élevé et dissipent inutilement la puissance en chauffant). Si vous avez des enceintes 4 ohms, vous
ne pouvez en brancher qu’une seule.
NOTEZ BIEN: Pour delivrée un puissance maximale à une paire d’enceintes 8 ohms, branchez
seulement une enceinte par amplificateur.
6a. Si vous utilisez un amplificateur de puissance externe pour les retours de scène, branchez les haut-
parleurs principaux tel qu’indiqué au point (6). Raccordez ensuite un câble blindé à partir de la
prise de SORTIE de retours jusqu’à l'entrée de l’amplificateur externe. Si vous employez un égal-
isateur graphique pour les retours (rappelez-vous qu’il n'y a aucune égalisation sur les canaux pour
les signaux de retours de scène et l’égalisateur graphique du MP8D est seulement pour la sono
principal), raccordez un câble blindé à partir de la prise de SORTIE de retours à l'entrée de l’égal-
isateur, et un autre à partir de la sortie de l’égalisateur jusqu’à l’entrée de l’amplificateur externe.
7. Placez vos enceintes principales au devant de la scène, de façon à les diriger directement vers
l'audience. Placez ensuite vos moniteurs sur le plancher de la scène, devant les microphones, en
les dirigeant directement vers l’arrière du microphone (l’emploi de microphone "cardioid" ou "uni-
directionnel" réduira la possibilité de feedback).
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MICROMIX
MICROMIX
8. Procédez aux réglages des contrôles suivant durant le “sound check” du groupe ou avec autre
source de signal:
i. Réglez à la position centrale les contrôles LOW, et HI sur chaque canal. Répétez pour l’égalisa-
teur graphique en ajustant les curseur à la position centrale. Réglez ensuite les contrôles de
GAIN, MON et EFX à “0.”
Réglez aussi les curseurs de l’égalisateur graphique à la position centrale et les contrôles GAIN,
MON et EFX à zéro
ii. Tourner vers la droite les contrôles de niveau principal MAIN et MONITOR MASTER jusqu’à
environ 8, MAIN EFX à environ 7 et MONITOR EFX à environ 5.
iii. Tournez lentement , vers la droite les contrôles DE GAIN de chaque canal, de façon à obtenir le
niveau désiré dans le système sono principal.
iv. Tournez ensuite les contrôles MON de chaque canal de façon à obtenir le niveau désiré dans le
système de retours de scène tout en évitant le feedback.
v. Réglez les contrôles EFX à la position voulu pour les canaux nécessitant la réverbération.
Habituellement les canaux de voix principale et d’harmonies. La réverbération peut aussi être
employée modérément sur les autres canaux ou sur la musique enregistrée.
9. Le feedback durant une performance est habituellement causé par un des retours de scène. Etant
donné la distance par rapport aux microphones, le système sono principal est rarement la cause de
feedback. Donc, si vous avez un problème de feedback avec les retours de scène, essayez les procé-
dures suivantes:
i. réduisez le niveau du contrôle principal MON jusqu'à l’élimination du feedback.
ii. Si un égalisateur graphique est raccordé entre la sortie MON OUT et votre amplificateur de
retour de scène externe, repérez la gamme de fréquences qui semble causer le feedback et
réduisez le niveau de une ou deux bandes ( pas plus que deux bandes).
iii. remontez le niveau du contrôle principal MON MASTER. Si le feedback persiste, repoussez les
curseurs de l’égalisateur à la position centrale et essayez à nouveau avec deux autres curseurs.
iv. Si le feedback est causé par le système principal, (ce qui est peut probable) suivez les étapes ci-dessus
en utilisant le contrôle de niveau MAIN MASTER et l’égalisateur incorporé.
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SPECIFICATIONS
MIXEUR
entrée à sortie ligne
bruit de référence d’entrée -122 dB
gain maximum d’entrée symétrique +56 dB
impédance d’entrée symétrique 1200 Ohms
gain maximum d’entrée symétrique 1/4" +40 dB
impédance d’entrée symétrique 1/4" 10k Ohms
impédance d’entrée asymétrique RCA 5k Ohms
Rapport de réjection en mode commun, symétrique min. 35dB, typique 50dB
Réponse en fréquence avec gain de 36dB +/-3 dB, 20 Hz à 20 KHZ
distorsion du trajet de signale moins que 0.1% 20Hz-20KHz
seuil de la DEL d’écrêtage 3 dB avant l’écrêtage
gamme d'ajustement de
l’égalisateur de canal +/- 15 dB
Graphic EQ adjustment gamme d'ajustement de
l’égalisateur graphique +/- 12 dB
Alimetation Duplex 24 V
AMPLIFIERS
réponse en fréquence +/-3 dB, 20 Hz to 20 KHz
Gain (MAIN) 28 dB
sensibilité d’entrée 1.4 VRMS
distorsion (à 90% de la puissance) 0.05% at 1KHz
Puissance maximum à 8 Ohms < 1% DHT 215 Watts
Puissance maximum à 8 Ohms < 1% DHT 170 Watts
DIGITAL EFFECTS TABLES
YORKVILLE SOUND • DIGITAL EFFECTS BY A.R.T.
32 PRESET 16 Bit DIGITAL EFFECTS PROCESSOR
A ROOMS
0.8s Warm Small Room
0.8s Bright Small Room + 60ms Doubling Delay
1.0s Bright Small Room + 175ms Regen Delay
1.2s Warm Room + Medium Chorus
1.5s Bright Medium Room
1.5s Bright Medium Room + 80ms Slap Delay
2.5s Warm Large Room
B HALLS
1.5s Warm Medium Hall
2.0s Bright Medium Hall + 50ms Doubling Delay
2.5s Dark Medium Hall
3.0s Warm Hall + Slow Chorus
3.5s Bright Medium Hall
5.0s Dark Large Hall
8.0s Dark Huge Hall
E SPECIAL EFFECTS
1.2s Decay + 200ms Gate Reverb
1.0s Decay + 200ms Reverse Reverb
2.5s Dark Medium Hall
Dual Pitch Shift ~Major 3rd & 5th Up~
Medium Flanger w/Medium Regen
500ms High Regen Delay
D DELAYS
60ms Slap Delay
100ms Slap Delay + Medium Chorus
150ms Medium Regen Delay
200ms Regen Delay + Slow Chorus
250ms Low Regen Delay
300ms Medium Regen Delay
350ms Regen Delay + Slow Chorus
C CHAMBERS • PLATES
0.5s Bright Plate
0.8s Bright Chamber + 125ms Regen Delay
0.8s Bright Plate + 200ms Regen Delay
1.2s Bright Chamber
1.2s Bright Plate
2.5s Warm Chamber
efx_tblv3.pdf Mar 23/99
U.S.A.
Yorkville Sound Inc.
4625 Witmer Industrial Estate
Niagara Falls, New York
14305 USA
Voice: (716) 297-2920
Fax: (716) 297-3689
WORLD HEADQUARTERS
CANADA
Yorkville Sound
550 Granite Court
Pickering, Ontario
L1W-3Y8 CANADA
Voice: (905) 837-8481
Fax: (905) 837-8746
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YORKVILLE MP8D / MP8DR Le manuel du propriétaire

Catégorie
Amplificateur d'instruments de musique
Taper
Le manuel du propriétaire
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